Jump to content

Sparkling med rulle polyester

Trønderbygger

Recommended Posts

Har kjøpt en en pakke med biltemas sparklespader ?

Har ganske mange mindre ujevnheter i alle retninger så tenker jeg prøver litt med rulle før jeg tyr til spadene ?

Første omgang med rulla gikk greit nok litt vanskelig å få til tykkelsen men er bare å påføre i mengder ?

Bruker biltemas mikroglassballonger og polyester å blander sparklen gansk tykk og venter gjerne 5 - 10 minutter før jeg begynner får bedre heft på rette flater og den renner ikke utover eller nedover

Her er prosjektet 13 fot !

https://baatplassen.no/i/topic/124417-vinter-prosjekt-selvbygd-båt/page-1

Redigert av Trønderbygger (see edit history)

Med rulle påfører du sparkel også på forhøyningene og bruker dermed mer enn nødvendig mengde sparkel, noe som også fører til langt mer sparkel å slipe vekk i etterkant.

Du vil sannsynligvis får raskere bedre og jevnere resultat ved å bruke breie sparkelspader, eventuelt ei lengre (men fleksibel) list du skraper av den overflødige sparkelen med. Ved å bruke brei nok sparkelspade vil den skrape over toppene av støpen slik at sparkelen som blir igjen ligger i fordypningene. Resultatet blir en jevnere overflate enn du har fra før og forhåpentlig ikke like mye å slipe etter sparkelen har herdet :wink:

Her noen bilder av sparklingen av en kryssfinerbåt elevene mine lager:

Påføring av sparkel (vi brukte sparkelspader og noe avkapp til å påføre sparkelen med)

bilde

Avskrapning av det overflødige med ei semifleksibel list

bilde

Resultat før pussing

bilde

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...