Frissy Startet 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2016 På tur opplevde jeg at det plutselig var vann under berederen. Dette var da jeg gikk ganske lenge for maskin. Dette mens vannpumpe var koblet til. Ser ut som om det kommer vann ut av et slags overskudds rør, men det var i meste laget. Noen ide om hva det kan være evt hvem som kan fikse dette? Må jeg kjøpe ny? Er det noen innstillinger som jeg ikke har funnet? Sitér dette innlegget Link to post
Sofia 1030 Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Dersom du har dusj på badeplattform kan det ha lekket ved dusjhodet og derfra kommet ned i båten. Jeg har opplevd det en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Det er sannsynligvis overtrykksventilen som har lekket ut litt. Ved motorgange kan temperaturen gjerne bli høyere enn ved elektrisk oppvarming, da blir det mer trykk i tanken. Av og til blir overtrykksventilen slitt/ødelagt og bør skiftes. Min ventil (Isotemp bereder) åpner ved 7 bar, men det finnes også ventiler som åpner ved lavere trykk. De har slike hos blant annet Maritim, de har det sikkert der de selger Quick beredere også Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Det er ikke uvanlig at overtrykkventilen åpner litt nå og da. Hvor mye vann er det snakk om? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bestefar Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Jeg har samme type bereder med overtrykksventil. Det er helt normalt at det kommer ut en skvatt av og til når motoren er varm. For å slippe det "sølet" så slår jeg av pentrypumpen og åpner litt på varmtvannskranen mensvi er underveis. Da renner vannet ut i vasken i stedet for ned i kjølsvinet. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 (redigert) Jeg vet jo ikke hvor lenge det har gått men det har kanskje kommet en snau liter på over 8t gange på litt hardere turtall enn normalt.evt kanskje gått lenger uten at jeg har sjekket. Dette er første langtur med motor og derfor usikker på om det kanskje har vært vann der lenger?? Fikk bare direkte motvind fra Asker til Tjøme...... Redigert 15.Juli.2016 av Frissy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Sett en slangebit på utløpet av trykkventilen og led vannet ned i en stor plastflaske, så ser du hvor mye det er. Dette er ihvertfall ikke noe alvorlig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frissy Svart 15.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2016 Så bra. Da skal jeg prøve det. Gode greier. Takk for hjelpa igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Da har jeg kontrollert og funnet ut at det er ventilen som jeg tror er tømmeventil som lekker noe. Dvs det er to ventiler, en med en skrumulighet og en som har en svart dubbeditt som du kan trykke ned og det kommer vann ut av slangen. Det som jeg ser er at det kommer litt vann hver gang vannpumpa stopper. Så jeg tenker at vannpumpa gir litt for mye vann og da kommer det resterende ut av den slangen som er koblet til med en litt svart trykkknapp for å tømme ut vann av bereder. Jeg skal se om jeg kan legge inn bilde. Det er slik at det kommer vann ut av slangen som går ut fra ventilen i midten av bilde. Altså den svarte slangen som kommer ut fra der den sølvfargede slangen kommer inn med en svart dubbeditt koblet til. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 "dubbeditt som du kan trykke ned" høres ut som overtrykkventilen, det er normalt at denne lekker på trykksystem som ikke har tilstrekkelig ekspansjonskapasitet. At berederen hjemme ikke lekker er fordi vannet trykkes tilbake til vannverket, mens i båt er det enveisventil som hindrer dette. Se illustrasjon her: https://baatplassen.no/i/topic/100135-isotemp-varmtvannbereder-holder-ikke-p%C3%A5-varmen/page-2?#entry1458555 Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Takk for svar. Er det noe jeg kan gjøre med dette? Kan jeg evt koble på en 1,5 l flaske i enden slik at jeg samler det opp der? Vet noen hvilken diameter som er på overtrykksventilen slik at jeg kan evt koble på en bøybar slange og en oppsamler flaske? Salngen som står på idag er på ingen måte særlig bøybar og går "feil vei" Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Løsingen er å installere ekspansjonsbeholder (også kalt akkumulatortank) av tilstrekkelig størrelse slik at vannet kan ekspandere og derved unngå at trykket blir så høyt at ventilen lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Jeg tror vel egentlig at det er en slags akkumulator tank i det jeg har? Skal legge ved et bilde. Når jeg googler Jabsco OEM ultra mat så står det at det er akkumulator tank på den. Men igjen på rimelig tynn is her, så er veldig glad for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Ja, "boksen" til høyre er akkumulator/ekspansjonstank. http://www.xylemflowcontrol.com/files/59451_Ultra_Max.pdf Slå av pumpen, tapp ut trykket i systemet og sjekk at tanken ikke inneholder vann. Ser ut til å være en lufteskrue på toppen som kan åpnes slik at evnt. vann renner ut. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Denne typen overtrykksventil har en tendens til å bli "slapp" etter en tid, noe som medfører at den slipper ut litt vann hver gang tanken varmes opp. Isotherm brukte denne typen tidligere, men gikk etterhvert over til en annen type med et ratt som vris på for å åpne. Jeg hadde tilsvarende problem med gammel type ventil, byttet til ny type og null lekkasje etter dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
VirtualMe Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Takk for svar. Er det noe jeg kan gjøre med dette? Kan jeg evt koble på en 1,5 l flaske i enden slik at jeg samler det opp der? Vet noen hvilken diameter som er på overtrykksventilen slik at jeg kan evt koble på en bøybar slange og en oppsamler flaske? Salngen som står på idag er på ingen måte særlig bøybar og går "feil vei" I vår båt er slangen for overtrykk i på varmtvannet koblet tilbake til tappestussen til vanntanken. På den måten blir det ikke noe søl. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Denne typen overtrykksventil har en tendens til å bli "slapp" etter en tid, noe som medfører at den slipper ut litt vann hver gang tanken varmes opp. Isotherm brukte denne typen tidligere, men gikk etterhvert over til en annen type med et ratt som vris på for å åpne. Jeg hadde tilsvarende problem med gammel type ventil, byttet til ny type og null lekkasje etter dette. Har du en link til ventilen du har satt inn? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2016 F.eks hos Maritim Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lady B Svart 28.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2016 "dubbeditt som du kan trykke ned" høres ut som overtrykkventilen, det er normalt at denne lekker på trykksystem som ikke har tilstrekkelig ekspansjonskapasitet. At berederen hjemme ikke lekker er fordi vannet trykkes tilbake til vannverket, mens i båt er det enveisventil som hindrer dette. Se illustrasjon her: https://baatplassen.no/i/topic/100135-isotemp-varmtvannbereder-holder-ikke-p%C3%A5-varmen/page-2?#entry1458555 Det er ikke tillatt å sende overtrykksvannet "tilbake til vannverket" hjemme, som du sier. På vv-tankene skal det være montert en tilbakeslagsventil for å forhindre dette. Derfor er tankene også utstyrt med sikkerhetsventil. På utløpet fra sikkerhetsventilen skal det være opplagt et rør til avløp. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 4.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Da er ventilen byttet ut og systemet er prøvekjørt og tett som bare det. Godt fornøyd med resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Ingen grunn til å bytte ventilen. Det er en sikkerhetsventil og den åpner på et presatt trykk. Hulda har brukt 'flaskepatenten' i mange år. Det var Hulda som fant den opp, inntil noen kommer med noe bedre. Jeg har samme ventil og samme bereder. Vær glad for at ventilen åpner og slipper ut en skvett under oppvarming. I motsatt fall kan tanken åpne seg med et smell. Etter mange år kan vel fjæren bli slapp. Men min har holdt en ti års tid så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 4.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Nå var det ikke bare når tanken ble varmet opp at det kom vann, det var hver gang en av kranene ble brukt, dvs etter hver gang vannpumpa gikk. Det blir litt i overkant..... Tidligere eier har ikke opplevd dette og ikke jeg heller i starten. Ventilen kostet 170,- og byttet tok ca 10 min. Så det er fortsatt overtrykksventil på plass, bare nå slipper jeg å tørke opp vann hver gang jeg har pumpa på. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Da er muligheten at ekspansjonstsnken din er full av vann. Du får et hydraulisk stivt system. Varmtvannstanken med sikkerhetsventilen overtar jobben til ekspansjonstanken. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 4.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Ok, og da må jeg kanskje gjøre som Ingar skrev noe om? Var i grunn godt fornøyd med at det nå virker..... Men så lenge overtrykksventilen er den samme som stod der, kun 10 år nyere, så burde den jo også sluppet ut vann? Eller? Dette kan jeg ingenting om, hva burde jeg så gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Sannsynligvis funker det nå fordi vvtanken ikke har fylt seg helt full enda. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.