Jump to content

Hard gange Volvo Penta 41A

volvo_penta_

Recommended Posts

Har en hard og stygg gange i den ene motoren, som har vært der før overhaling og er der fortsatt etterpå uendret.

Overhaling besto av foring, ringer, lager osv.

Lyden er veldig lett og høre i forhold til den andre motoren som "maler som en katt" ved siden av.

Lyden er ikke så hørbar på tomgang, men er mest fremtredende ved rusing i fri, og ved belastning, f.eks ved å klikke den i gir i båsen med belastning.

Har ikke rørt register, men sjekket dieselpumpa med måleur for å få sjekket for tidlig tenning, den er ok.

Aller verst når den er kald, blir noe bedre når motoren er blitt gjennomvarm.

Fikk en "amatør" til å sjekke dysene når jeg overhalte motoren, og åpningstrykk og bilde skulle være OK, men mener han hadde en kommentar om at noen var litt trege til å åpne,? men tenkte ikke noe mere over det der og da, siden han mente de var ok, så de ble montert igjen.

Synes de to fremste dysene banker markant mere når jeg hører på de med skrutrekkeren enn de andre, og lurer på om hele problemet kan være dysebank.

Står vel egentlig igjen nå med å trekke alle 6 dysene igjen og levere de til et proft verksted for skikkelig sjekk.

Noen som kan event kan anbefale noen rundt Drammen/Oslo? Event best å legge pengene i 6 nye?

Har også tenkt på om motoren kan stå ei tann feil på registeret, f.eks dieselpumpa med for tidlig innsprøytning som resultat, og at dette burde sjekkes.

Noen som har prosedyre for å sjekke dette, event om det trengs nye pakkninger etterpå?

Motoren har alltid vært slik siden båten ble kjøpt, det er grunnen til at jeg ikke kan utelukke registeret helt.

Event tips om brukte dyser som er ok, mottas med takk.

Er den riktig med måleur er den ikke en tann feil.

Hvis du løsner et dyserør om gangen med motoren i gang og hører hvordan lydbildet endrer seg er det som regel lett å finne de dysene som støyer. Ha gjerne en fille rundt så det ikke spruter i vilden sky...

I løpet av 3-4 år med 2x41a hadde jeg vel omtrent 16-17 dyser til overhaling...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Løsne mutter på ett og ett dyserør og se om lyden forsvinner.

For å få en skikkelig kontroll på dysene så må de åpnes og dysenålen må inspiseres i mikroskop(lupe). Trykktest og se på spredebildet er ikke godt nok for friskmelding av dyser.

Han amatøren har jo sett noe han ikke har vært helt fornøyd med, ellers hadde han vel ikke kommentert "treg og åpne".

Anbefaler at de blir levert til profesjonelt verksted.

Det var noe som het Vestfold dieselelektro tidligere. Vet ikke om de finnes lengre.

Sørensen og Balchen har vel også verksted i området.

Det er ikke uvanlig at Volvo penta dyser(Bosch) er moden for overhaling etter 1000 gangtimer.

Takk for gode tips.

Er du helt sikker på dette Svein, at så lenge plunger høyden måler riktig i pumpa, så må den stå korrekt på drevene også?

Var i båten å løsnet ett og ett rør i kveld, men vanskelig å høre synes jeg. Fikk bort en markant tikkelyd, men selve forbrenningslyden synes jeg fortsatt er fremtredende hard og knaklete og jeg klarte ikke å fremprovosere slik at denne forsvant.

For alt jeg vet kan det være feil på mange av dysene, og at flere av de lekker også.

Skrudde de ut uansett for å gi de en skikkelig sjekk, dersom det er noen diesel firmaer som holdet åpent i ferien? Må begynne et sted og utelukke.

Ser de har en del koks/sot belegg på tuppen, men regner med dette er normalt.

Er det andre steder feilen kan ligge? Kan det være selve dieselpumpen det er noe feil med, som kan gi en slik gange på motoren?

41 motorene er jo ikke kjent for å ha noe spesielt hard gange.

Noen som kan event kan anbefale noen rundt Drammen/Oslo? Event best å legge pengene i 6 nye?

Har også tenkt på om motoren kan stå ei tann feil på registeret, f.eks dieselpumpa med for tidlig innsprøytning som resultat, og at dette burde sjekkes.

k.

Står du ei tann feil vil du ikke få start på motoren. Dobbeltsjekk på motortype/versjon hvilken plungerhøyde du skal ha. Mange å velge i her.

Et dieselverksted jeg har bra erfaring med er Asker Elektrodiesel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ok, da friskmelder jeg registeret.

Diesel gutta i Asker har tatt ferie, men Vestfold elektro diesel kunne se på de, event Sørensen & Balchen i Oslo.

Dersom det er dysene, må spisser i tilfellet bestilles uansett da de ikke har disse på lager.

Best pris her er økonomideler med god margin, selv om dette sikkert ikke er original Bosch.

Får starte med dette å se, men ikke helt overbevist om at det er dette som er feil, pga. dårlig respons når rørene ble løsnet som beskrevet over, men vi får se.

Da er vi muligens ett skritt videre etter sjekk av alle dysene i dag. Viste seg at det var problemer med samtlige dyser; over 30 bars for lavt åpningstrykk, dårlig spredebilde, og lekkasje fra spisser. Sot/koks opp langs stamme. Muligens derfor jeg ikke klarte å lokalisere feil, eller hvem dyse det var problemer med.

For lavt åpningstrykk fører til for tidlig tenning og for mye diesel.

I tillegg skulle spissene som sto i, høre til 41D motor istedenfor 41A, da nummeret ikke stemte med DLLA 144P118 som A motoren skal ha.

Vurderer nå byttedyser fra Volvo for å spare litt tid. Disse ligger på ca. 1800,- pr. stk nå, så blir jo fort noen kroner.

Overhaling vil bli totalt ca 5000,- Ink. jobb og deler om en kjøper spissene fra økonomideler istedenfor Volvo/Bosch.

Vil samtidig til andre anbefale Vestfold elektro diesel på det sterkeste som sjekket dette svært raskt, mens jeg ventet. Hyggelige karer som virkelig kan det de driver med!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...