skyhawk Startet 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2016 Båten har lagt lenge etter sjøsetting i vår, og motoren (Mercruiser 2,8/diesel) har ikke vært kjørt stort mye over tomgangsturtall. Da jeg skulle på tur nå, var det vanskelig å få den over 2000 omdr. på fullt gasspådrag (antar at dette skyldes avleiringer i turboen som så kiler seg). Jeg dro gassen ned igjen, for så å dra den sakte opp gjen mot fullt gasspådrag. Da var det akkurat som det løsnet en propp (masse eksosrøyk). Siden dette har motoren fungert normalt. Jeg ble fortalt at dette trolig er et kjent problem når turboen er inop over lengre tid. Spørsmålet er da hva som kan gjøres for å forebygge slike avleiringer ( f. eks ved vinterlagring). Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Du kan jo prøve dette. http://www.bilkontroll.no/tema-1/motor/metallbehandling/turborens.html Jeg har brukt det på min bil med variabel turbingeometri etter feilmelding. Hvor godt det fungerer gjenstår å se, men slik jeg har lkart å google meg til er dette anerkjent metode for å rense uten å demontere. Hos meg så jeg at det kom ut litt gugge av eksosen, men jeg antar at det meste havnet i partikkelfilteret hvor det ettervhert vil brenne opp. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Det enkleste er bare å vri turboen noen runder for hånd for å sjekke at den ikke sitter og samtidig sjekke for slark. Du kan bruke en pipe og forlenger. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Forbygge avleiringer kan du gjøre med å bruke motoren på turtall og jeg ville anbefalt deg å kjøpe en system rens til å bruke i diselen.Det er nok ikke bare turboen din som er kokset hvis du kjører rundt på lavt turtall time etter time hele sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 16.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Takker! Jeg har nå kjørt tilsetning (Alron) i dieselen, og jeg kommer sporadisk til å bruke dette ved tanking. Alron skal binde fuktighet i dieselen, og den skal også ha en preventiv virkning på avleiringer. Kjører som regel motoren på turtall 3000 +, og har ikke hatt issues siden dette hendte. Et raskt spørsmål til: hvor ofte skal man skifte luftfilter? Dette er ikke byttet i år (var byttet i fjor). Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Luftfilteret kan du bytte når du føler det ser skittent ut. Ofte kan det vare i veldig mange år siden du ikkje er plaget med veistøv ombord i en båt slik som i en bil. Ser filteret reit ut, så er det ingen vits å bytte det. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Ikke bruk emulgerende tilsetning i dieselen før opplag. Da kan du få motorproblemer til våren. Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 16.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Takker. Jeg har ikke tatt av luftfilteret, men båten har ikke vært kjørt mange timer etter at filteret var skiftet i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.