Jump to content

Forebygge kiling på turbo - lang tid inop

skyhawk

Recommended Posts

Båten har lagt lenge etter sjøsetting i vår, og motoren (Mercruiser 2,8/diesel) har ikke vært kjørt stort mye over tomgangsturtall. Da jeg skulle på tur nå, var det vanskelig å få den over 2000 omdr. på fullt gasspådrag (antar at dette skyldes avleiringer i turboen som så kiler seg). Jeg dro gassen ned igjen, for så å dra den sakte opp gjen mot fullt gasspådrag. Da var det akkurat som det løsnet en propp (masse eksosrøyk). Siden dette har motoren fungert normalt.

Jeg ble fortalt at dette trolig er et kjent problem når turboen er inop over lengre tid.

Spørsmålet er da hva som kan gjøres for å forebygge slike avleiringer ( f. eks ved vinterlagring).

Du kan jo prøve dette. http://www.bilkontroll.no/tema-1/motor/metallbehandling/turborens.html

Jeg har brukt det på min bil med variabel turbingeometri etter feilmelding. Hvor godt det fungerer gjenstår å se, men slik jeg har lkart å google meg til er dette anerkjent metode for å rense uten å demontere. 

Hos meg så jeg at det kom ut litt gugge av eksosen, men jeg antar at det meste havnet i partikkelfilteret hvor det ettervhert vil brenne opp.

Takker! Jeg har nå kjørt tilsetning (Alron) i dieselen, og jeg kommer sporadisk til å bruke dette ved tanking. Alron skal binde fuktighet i dieselen, og den skal også ha en preventiv virkning på avleiringer. Kjører som regel motoren på turtall 3000 +, og har ikke hatt issues siden dette hendte.

Et raskt spørsmål til: hvor ofte skal man skifte luftfilter? Dette er ikke byttet i år (var byttet i fjor).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...