Jump to content

Brucekopi - en litt merkelig ankeropplevelse

NilsPils

Recommended Posts

På Saowanee har jeg en 10kg syrefast Brucekopi på 6mm kjetting akter. Ankeret er i letteste laget for båten, men det brukes stort sett som kaffedregg og ved tillegging mot land i godvær.

For ca 4 år siden fikk jeg tau i propellen på hummerfeltet. Akselen låste seg og vi drev ganske fort med vinden mot et skvalpeskjær. Det var sterk vind og bølger. Jeg droppet ankeret akter og kjente at det skrapte mot steinbunn etter som vi nærmet os skjæret med god fart. I siste liten tok ankeret tak og vi ble sittende i en time og glo nervøst ned på skjæret inntil redningsskøyta kom og dro oss unna.

Etterpå så ankeret ut som på bildet nedenfor. Egentlig syntes jeg det ikke var så rart at ankeret kunnelang ha kilt seg fast og blitt bøyd under disse omstendighetene. Jeg rettet ut ankert i pressa mi og fortsatte å bruke det som vanlig.

Anker etter opplevelse på hummerfeltet

bilde

For et par uker siden ankret jeg opp med baugen mot land i Sandspollen på Hurumlandet. Det var lett bris fra akter og vi la oss til for natten etter å ha dratt oss ut fra land ved å stramme kjettingen. Utpå natten våknet vi av at båten drev mot land. Vinden hadde frisknet litt og kom inn fra babord. Litt slukøret dro vi opp ankeret og tok en nattseilas til Moss hvor vi la til ved brygga. Siden har jeg ikke brukt ankeret.

For et par dager siden la jeg merke til at ankeret var bøyd igjen som på det neste bildet. Jeg kan ikke sverge på at dette ikke skjedde i Sandspollen, men synes det ville vært rart om ankeret bare bøyer seg slik av seg selv. Dette ser NØYAKTIG ut som den bøyen jeg fikk på hummerfeltet for noen år siden. I Sandspollen hadde vi vinden fra babord, og da virker det svært rart at ankeret er bøyd mot styrbord.

Finnes det noen natulig forklaring, eller er dette ankeret forhekset?

Ankere etter Sandspollen

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Om du hadde vinden inn fra babord er det vel naturlig at ankeret bøyer seg med vinden?

Det har du helt rett i!

Men desverre var det en feil informasjon fra min side:

Vinden kom inn fra styrbord i Sandspollen (må nok få meg grønne og røde sokker).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...