Jump to content

Startgass på VP Kad 42

Mamma Mia

Recommended Posts

Er det noen som kan bekrefte om jeg kan benytte startgass på Kad 42? Har alltid hørt at startgass på dieselmotor skal en ikke bruke. Har akkurat fått kunnskap om at dtartgass ble benyttet på den ene motoren min i fjor høst. Dette ble gjort av aut VP MEKANIKER. Har siden hatt start vansker på den og nå vil den ikke starte i det hele tatt

Startgass er fy,fy spesielt på dieselmotorer.

At motoren nå ikke starter kan jo ha flere årsaker, men det kan være at startgass har tatt knekken på stempelfjærene.

Er dieseltilførselen iorden og strøm på batt. bør den starte, hvis ikke bør man vurdere kompresjonstest.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Du kan bruke WD40 som "startgass" på diesel motor. Om du vil forsøke å starte, spray litt WD40 inn i luft filteret.

Inneholder bl.a paraffin og annet som ikke vil skade motoren.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

WD40 inneholder ikke parafin.

Poenget her var at det kan brukes WD40 som startgass på diesel motor da innholdet er hydrocarboner og det er mindre eksplosjons fare enn startgass med nafta som brukes på bensinmotor.

Jeg nevnte at WD40 inneholder paraffin, skulle vært  "paraffin lignende", og det var for å illustrere hva innholdet er.

Det er egentlig White Sprit ca 50% og ca 25 % petroleums basert olje, sansynligvis en mineral ojle.

Nå brukes CO som drivgass, tidligere ble "petroleum gass" brukt. Var bedre egnet som startgass da, men kan fortsatt brukes på 

diesel motorer pga høyt innehold av petroleums produkter.

De andre ingrediensene er ikke kjent da det er fabrikk hemeligheter.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Startgass er ikke diesel motor utrydder på boks og i hendene på folk ned erfaring kan man dosere sprayen slik at ikke stempel/råder ryker.
Derfor er det lite trolig grunnen til ikke motoren stareter er et en VP mekaniker brukte startgass i fjor.

Skade etter feil bruk av strartgass vil inntreffe der og da ikke året etter.

Redigert av pipe (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...