jotto Startet 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2016 Jeg vurderer å kjøpe en håndholdt VHF av denne typen: http://www.kystradio.no/nb-no/store/catalog/26/category/247/product/YAHX870E/vhf-radioer/standard-horizon-hx870e Jeg fiser stort sett rundt i Indre Oslofjord og Bunnefjorden. Vil jeg nå kystradioen med denne? Jeg ser at det snakkes om 5-6 nm rekkevidde fra båt til båt, og da rekker jeg vel neppe til Tjøme. Men kystradioen har vel relestasjoner rundt omkring? Bruker folk i Osloområdet VHF, eller er det helt umulig å få kontakt med andre båter? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Rekkevidde ca fra midaggsbukta inn til sandvika på gjestebrygga på min håndholdte horizon 851E, da fastmontert vhf i båten i starten av middagsbukta. her er det da endel øyer og annet i veien, så Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Tjøme Radio ligger heller ikke på Tjøme. Den ligger i Horten. De har fjernstyrt stasjon i Tryvannstårnet. Kanal 16 og 66. Så de hører deg. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 jotto skrev On 16.7.2016 at 16.32: Jeg vurderer å kjøpe en håndholdt VHF av denne typen: http://www.kystradio.no/nb-no/store/catalog/26/category/247/product/YAHX870E/vhf-radioer/standard-horizon-hx870e Jeg fiser stort sett rundt i Indre Oslofjord og Bunnefjorden. Vil jeg nå kystradioen med denne? Jeg ser at det snakkes om 5-6 nm rekkevidde fra båt til båt, og da rekker jeg vel neppe til Tjøme. Men kystradioen har vel relestasjoner rundt omkring? Bruker folk i Osloområdet VHF, eller er det helt umulig å få kontakt med andre båter? Du får kontakt med Tjøme uten problem, og ja det brukes VHF i indre oslofjord. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
eivindch Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Tryvann (kanal 66) hører meg fra Åros i Røyken med min HX850 (riktignok med redusert talekvalitet i forhold til min fastmonterte). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Har en lignende, og har prøvd en gang å kalle opp Tjøme Radio for radiosjekk fra et sund ute mellom Hvaler øyene, men fikk ikke kontakt og gadd ikke prøve igjen. Sitér dette innlegget Link to post
H80 Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 (redigert) Det er god dekning på Hvaler, Telenor Maritim Radio har radiostasjoner både i Halden og på Tjøme. Det var en ekkel holdning du hadde Arosnes (gidder ikke prøve igjen), du er klar over at du har lytteplikt på VHF? Du bør også sørge for at du har forbindelse med en kystradiostasjon slik at du kan videreformidle eventuelle nødmeldinger Redigert 16.Juli.2016 av H80 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 Tar frem denne tråden igjen .... Spør hvor langt er rekkevidden på VHF, stasjonær og håndholdt. Jeg opererer innenfor en radius på 14 nm med åpent terreng, tenkte jeg skulle satse på håndholdt. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
R.O Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 Jeg får inn Tjøme radio på håndholdt VHF hjemme, langt fra Oslofjorden, og med et "fjell" mellom meg og Horten. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 Ikke noe problem å høre Tjøme Radio på min håndholdte fra Bunnefjorden i alle fall! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
lippert Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 Jeg har alltid trodd at Kystradioen har flere antenner i Oslofjorden. Tar jeg feil? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Chris284 Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 (redigert) Jeg hører Tjøme radio fint f.eks i Tønsberg, men da er det antagelig Horten jeg hører. Det er vel repeater stasjoner rundt omkring. Tryvann har rekkevidde langt nedover fjorden pga høyden antennen er over havoverflaten og dermed rekker lenger av jordens krumming, som er en del av begrensningen ved vhf signaler. Og sammen med mottagers rekkevidde kan det bli 6-7 mil (60-70km). Har man en stasjon i båten med 2 m antenne og masten 3 meter over havoverflaten, blir rekkevidden 7-8 km teoretisk, så har den man snakker med og sin rekkevidde ut i fra hvor høyt anntennen er plassert. Redigert 6.August.2017 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Mulligan Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Chris284 skrev On 6.8.2017 at 21.17: Jeg hører Tjøme radio fint f.eks i Tønsberg, men da er det antagelig Horten jeg hører. Vis hele sitatet Antenna står i Frodeåsen. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 arosnes skrev On 16.7.2016 at 19.11: Har en lignende, og har prøvd en gang å kalle opp Tjøme Radio for radiosjekk fra et sund ute mellom Hvaler øyene, men fikk ikke kontakt og gadd ikke prøve igjen. Vis hele sitatet God dekning i Hvaler. Kanal 7 (arbeidskanal for trafikk via kystradiostasjonen) går via Høyås i Halden. Men er du kloss inntil en høy holme, og har håndapparatet lavt nede i cockpiten, så går det jo dårlig. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Chris284 Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Mulligan skrev On 7.8.2017 at 7.12: Antenna står i Frodeåsen. Vis hele sitatet Da er det en "repeater" stasjon. Er sikkert mange av de langs kysten. Når "Tjøme radio" legges ned, så sitter det folk på vest/nord norge og svarer via repeatere. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
176-671 Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Nei, det er ikke repeaterstasjoner, som er noe helt annet. Derimot flere fjernstyrte sende- og mottaksanlegg. Noen av disse har kun arbeidskanal og ikke k16/k70. Og det er fortsatt en del steder med radioskygge langs Oslofjorden. Telenor har bebudet oppgradering av sine anlegg ifbm. reorganisering av Maritim Radio. Jeg er spent på om de utfører en helt ny radioplanlegging for å tette kjente dekningshull. I mellomtiden får vi satse på at alle er flinke til å lytte på k16 og videreformidle evt. nødkalling/-melding som Tjøme Radio ikke hører selv. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 (redigert) John_Kr skrev On 6.8.2017 at 17.41: Tar frem denne tråden igjen .... Spør hvor langt er rekkevidden på VHF, stasjonær og håndholdt. Jeg opererer innenfor en radius på 14 nm med åpent terreng, tenkte jeg skulle satse på håndholdt. Vis hele sitatet Håndholdt er tenkt skip til skip kommunikasjon. Sendeeffekten er max 6 watt. Rekkevidden er begrenset/begredelig. Fastmontert har sendeeffekt 25w. Du får bedre antenne også selvom den nødvendigvis ikke kommer så mye høyere opp. Men alt i alt får du en helt annen kvalitet på sending og mottak Skal du ha VHF som sikkerhet ombord er mitt klare råd å gå for en fastmontert med DSC funksjon koblet til plotter/GPS. Skal du kunne nå kompisen rett bortenfor deg holder det med håndholdt. Redigert 7.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Ja det var egentlig det svaret jeg ventet å få, men ikke ønsket, må vel se om jeg finner en brukbar radio i den nye båten. Jeg skal bytte båt, liten plass til en stor radio i den nye båten, har en ICOM M400BB (black box) i den gamle båten, super radio med DSC. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
jotto Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Bitteliten skrev On 7.8.2017 at 12.10: Håndholdt er tenkt skip til skip kommunikasjon. Sendeeffekten er max 6 watt. Rekkevidden er begrenset/begredelig. Fastmontert har sendeeffekt 25w. Du får bedre antenne også selvom den nødvendigvis ikke kommer så mye høyere opp. Men alt i alt får du en helt annen kvalitet på sending og mottak Skal du ha VHF som sikkerhet ombord er mitt klare råd å gå for en fastmontert med DSC funksjon koblet til plotter/GPS. Skal du kunne nå kompisen rett bortenfor deg holder det med håndholdt. Vis hele sitatet Det kommer jo litt an på hvor man befinner seg. Håndholdt fungerer veldig bra for å snakke med Tjøme i Indre Oslofjord. Jeg har egentlig lyst på stasjonær, men jeg har ikke noe praktisk sted å feste antenna ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 jeg hverken hører eller når Tjøme radio via håndholdt fra deler av Jeløya.... i dag har jeg antenna ca 19 meter over havet. Og da får jeg inn litt for mye..... skjønner godt problemet ditt mtp antenne. Eneste fornuftige stedet du kan sette den er kanskje på styrbord side av syrekonsollen eller på rekka - og da velge en kort pisk: https://seatronic.no/catalogsearch/result/?cat=0&q=vhf+antenne Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 (redigert) Bitteliten skrev On 7.8.2017 at 12.37: jeg hverken hører eller når Tjøme radio via håndholdt fra deler av Jeløya.... i dag har jeg antenna ca 19 meter over havet. Og da får jeg inn litt for mye..... skjønner godt problemet ditt mtp antenne. Eneste fornuftige stedet du kan sette den er kanskje på styrbord side av syrekonsollen eller på rekka - og da velge en kort pisk: https://seatronic.no/catalogsearch/result/?cat=0&q=vhf+antenne Vis hele sitatet Kan se for meg at det blir problematisk der ja. Indre Oslofjord er jo litt spesielt siden man har fri sikt til Tryvannstårnet nesten uansett hvor på fjorden man er. Antenne montert oppå metallramma rundt vindskjermen er kanskje et alternativ, hvis det finnes antenner som kan felles ned. Ellers kommer den jo i veien for konsolltrekket. Edit: denne, kanskje... :) https://seatronic.no/glomex-syrefast-tiltbart-antennefeste-for-rekke Redigert 7.August.2017 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 det finnes braketter som kan felles ned. Vil tro du finner noe fint her : https://seatronic.no/elektronikk/antenner-tilbehor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.