Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

John_Kr skrev for 18 timer siden:

Tar frem denne tråden igjen ....

Spør hvor langt er rekkevidden på VHF, stasjonær og håndholdt.

Jeg opererer innenfor en radius på 14 nm med åpent terreng, tenkte jeg skulle satse på håndholdt.

Håndholdt er tenkt skip til skip kommunikasjon. Sendeeffekten er max 6 watt. Rekkevidden er begrenset/begredelig. 

Fastmontert har sendeeffekt 25w. Du får bedre antenne også selvom den nødvendigvis ikke kommer så mye høyere opp. Men alt i alt får du en helt annen kvalitet på sending og mottak

Skal du ha VHF som sikkerhet ombord er mitt klare råd å gå for en fastmontert med DSC funksjon koblet til plotter/GPS. Skal du kunne nå kompisen rett bortenfor deg holder det med håndholdt.

Bitteliten

Bitteliten

John_Kr skrev for 18 timer siden:

Tar frem denne tråden igjen ....

Spør hvor langt er rekkevidden på VHF, stasjonær og håndholdt.

Jeg opererer innenfor en radius på 14 nm med åpent terreng, tenkte jeg skulle satse på håndholdt.

Håndholdt er tenkt skip til skip kommunikasjon. Sendeeffekten er max 6 watt. Rekkevidden er begrenset/begredelig. 

Fastmontert har sendeeffekt 25w. Du får bedre antenne også selvom den nødvendigvis ikke kommer så mye høyere opp. Men alt i alt får du en helt annen kvalitet på sending og mottak

Skal du ha VHF som sikkerhet ombord er mitt klare råd å gå for en fastmontert med DSC funksjon koblet til plotter/GPS

• Create New...