Nidelv 300 Startet 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2016 Hei :) Ville kjøpe meg en Nidel 300 med en kad 300. Dette var en 2002 mod Var ute og prøvekjørte den og stusset veeeeldig på en ting. Uten bruk av flaps ville den absolutt ikke i plan. Først ved og kjøre flapsene helt ned, så planet den og alt virket normalt. Båten fikk en fart på 32 knop og 3800 omdreininger på max. Eigeren påsto at dette var normalt og sa at det var jo en gammel tung båt. Eg kan ikke i min villeste fantasi tenke med at Nidelv bygger en båt man ikke får i plan uten bruk av flaps. Disse skal vel i utgangspunktet bare brukes til og rette opp båten under fart, slik at en slipper og "iritere" seg over at den ligger litt på siden :) Snakker vi her kanskje om en kompressor som ikke virket ? Eller noe annet galt ? Syns hele prøvetur virket meget mistenkelig. Syns Eg har lest noe om andre som har hatt dette problemet her tidliger. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Var drevet trimmet inn -4-0? Hørte du kompressoren koble inn på 16-1700rpm og ut på ca. 2500?(den høres!) Brukte den lang tid på å jobbe opp turtall? Fulle tanker og mye ræl ombord? Grodd? Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 300 Svart 16.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Drevet var helt inne ja og påståt at det alltid var helt inne under bruk. Båten hadde det vist best slik. Båten var så godt som tømt siden den skulle selges. Tankene var halvfulle av diesel og noe vann på vanntanken. Båten hadde vert på land og blitt bunnsmurt i år. Eg ville strekt meg så lang og påstått at om alle tanker var fulle og båten litt lastet, så ville det vert null problem og få en slik båt i plan. Det burde ikke vært diskusjon av og måtte bruke flaps som hjelpemiddel en gang etter min mening :) Er første gang Eg har hørt lyden av en kad 300 så la ikke merke til lyden av at den koblet inn og ut. Var mest opptatt av og kanskje skulle endelig få kjøpe meg en større båt vi skulle kose oss ombord i alle 4 i familien. Var mest glede som gikk over i misstanker om at noe var galt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Nei flaps skal normalt ikke behøves for å få 25-30 fots båter med 250-300 hk i plan. Selv ikke med 10 mann ombord og 400 liter diesel brukte jeg flaps for å komme i plan (men turtallet ble jo for lavt da). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Nidelv 300 Svart 16.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Nemlig :) Det er kun en ting flapsa skal brukes til, og det er hverfall ikke til og "måtte" brukes til for og få båten i plan. Noe var galt, men hva ? Eg har fortsatt en mistanke om at kompressoren ikke var med. Det som er litt dumt er at eg ikke er heeelt overbevist om at eier ikke ante at noe var som det ikke skulle, og båten ligger på Finn i skrivende stund. Er litt bekymret for at noen kjøper "katta i sekken" eller noe som blir dyrere enn antatt. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 Høres ut som den får for lite trykk i de lavere turtallsområdene før turboen begynner å lade. Sjelden man hører om havarerte kompressorer på KAD, men hadde sjekket etter luftlekkasje på rørene mellom kompressor og turbo. Hør etter luftlyder evt kjenn med hendene. Sitter vel en klaff i Y-en mellom luftfilter, trykksiden kompressor og innsuget på turbo. Tetter den ikke som den skal vil ladeluft fra kompressor lekke ut i luftfilter fremfor å gå til innsuget på turboen. Et annet vanlig lekkasjepunkt er manifoilen på toppen av kompressor. Pakningsmassen mellom manifold og kompressorhus blir blåst ut. Sjekk også at kløtsen til kompressor kobler inn (skal koble inn noen minutter ved kaldstart samt fra ca 1500-2700 rpm). Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Nidelv 300 Svart 16.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2016 (redigert) Ser att flere av dere er enige i at her var det noe gale. Eg har ikke mulighet eller lyst til og feilsøke noe mer på den motoren. Eg takket pent nei til den etter prøvekjøring da eg ante ugler i mosen. Enten viste eier om dette eller så har han ikke helt forståelse for at noe ikke stemte. Bare håper ikke neste kjøper trur på eier at slik bruk av flaps og tilt er nødvendig og vanlig på slike båter..... Redigert 16.Juli.2016 av Nidelv 300 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.