Jump to content

Omdreinings-viser. Viser (Måler) for rattomdreining.

Vosso63

Recommended Posts

Jeg har et ratt på båten knytta til roret - ja alle har jo det! Så har jeg et anna ratt som er tilknytta omstyringa av propellen. Både ror og propellaksling er sjølsagt langt uttafor direkte tilsyn. Egentlig høres det fryktelig banalt ut, og lite profesjonelt, men jeg savner en peiler, en viser, et telleverk som kan fortelle meg posisjonen til propell og ror. Jeg har en Multiflex styrekabel SC-18 med et plastratt til omstyringa. Rattet går omlag to og en halv gang rundt, og nøytral er altså en og en kvart fra stopp. Det pleier å gå greit, men av og til husker jeg ikke hvordan det står når jeg stopper motoren eller kopler av og på, og da særlig i havneområder med multiple tilskuere (pinlig). Da hadde det vært veldig fint med en teller eller viser, måler, som ga en indikasjon på stigninga. Viktigere er det sjølsagt med roret. Ettersom det også er tilknytta en boks med utveksling, er det en god del tørn fra maks styrbord til maks babord. Roret (rattet) har ingen merker, og det blir allikevel bare tøv. Finnes det noe som kan telle omdreininger og reint mekanisk overføre det til en teller, en måler eller viser, så hadde jeg spart meg for mye ekstra bry. Ja, jeg pleier å få det til, men i strøm eller vind og lav fart, eller ved snuoperasjoner i trange våger, hender det at jeg mister oversikta (roret har ikke effekt ved bakking) Det har hendt at jeg ikke har fått med meg rorstillinga tidsnok.

Noen som har tips om dette?

Redigert av Erik AN (see edit history)

Rutine når du er fortøyd,; nøytrale propellvinger, roret midtskips. Da vet du ståa, ved avgang.

Jeg ønsker meg teller, måler, viser. Sånn er det! Luksus eller hjelpemiddel for rotekopper, noviser eller predemente.  Roret mitt er ikke "skrudd fast", og kan når som helst vri seg både hit og dit når båten ligger fortøyd, i strøm, på svai. Det er i og for seg ikke da det er mest kritisk.  Med 4-5 tonn og en saktegående sabb blir det mye "jokking" (undskyld uttrykket!) med stigning og ror i trange farvann. Roret har ingen effekt akterover, men ettersom det kjapt vender seg i motstrømmen, blir det jo til at jeg "holder" og kanskje i vanvare snur det i en eller annen retning. Fortsetter jeg denne fram- og tilbake-vekslinga veit jo vanligvis arma mine hvordan ståa er, men om jeg så brått og mirakuløst er ved kai, ved en fortøyning, ubehagelig nær ettelleranna, eller rett og slett er framme, er det ofte umulig å huske hvordan stigninga (jeg kopler kanskje ut) er eller hvordan roret er orientert (båten siger inntil der den skal og jeg må fyke framover for å få i land fortøyningstauet. (Eller fordi jeg brått avbryter manøvreringa for prøve å unngå å bumpe inn i noe stort, hvitt, blank, og fryktelig dyrt) Da, eller når jeg har vært oppe på land og kjøpt ettelleranna jeg ikke hadde trengt allikevel, eller som jeg blir fryktelig tjukk av å spise, eller bare har tatt en tur for å se på den nyoppussa båten min i et speilglassvindu) vil det kunne være betryggende å vite hvordan stigninga og retninga er når jeg skal bakke eller hva jeg nå skal finne på, ut att. Altså: En kan sjølsagt, i en bil, gire opp og ned og ikke nødvendigvis ha en indikasjon på hvilket gir en er i til enhver tid, eller ha en girspake som går i et H-mønster. En hører og kjenner det. Allikevel vil nok de fleste ha en påminning om dette.

Ein måte å gjera det på, som er heilt mekanisk, såg eg for eit halvt århundre siden. Ein skrue i rattnavet, mutter på denne skruen forbindes via passe mykje leamikk til ein viser, som so indikerer posisjonen.

Dette er gjennomførbart hvis du har stor fingerferdighet, og ein masse tålmodighet, ellers so trur eg ogso at ein elektrisk indikator er heilt grei.

Herregud så mye påståelighet for en slik liten fillesak! Jeg har nesten ikke noe luksus, nesten ingen overflødige dingsbomser, men ønsker meg en indikator på rorposisjon og omstyring. Basta! Tusen takk for hjelp til de hjelpende! Jeg starta tråden, fikk hjelp, end of story! (Knurrbarts innlegg kom brått inn og omfattes ikke av sutringa mi, jeg er bare så hoppande glad for å kunne tenke båt igjen etter å ha venta 15 mnd på et filleror). Takk Knurrbart, bildet var til enorm hjelp!

Ror indikatoren på autopiloten min, er et stag som står mot rorkulten, denne er nullstilt ved ror i midtstilling.

Dette overføres elektrisk til displayet fremme på autopiloten..

Med to motorer er det greit å vite hvordan rorene står, vist en skal tørne båten rundt sin egen akse, dvs ene motor forover, den andre i aktover.

Jeg har nå kjøpt to stykker av den mekaniske/manuelle som "Knuurbart" viste bilde av. Jeg har en båt som i prinsippet skal kunne brukes så og si uten strøm (utenom startmotor, lanterner, belysning) og har ikke anledning nå i første omgang til å begynne med alt for mye elektrisk. Dermed ser jeg etter mest mulig mekaniske/manuelle løsninger. På Vestlandet, med en båt av tre som skal ligge i sjøen året rundt, har jeg erfart at det medfører urimelig mye ekstraarbeid med det båtelektriske. Båten ligger på land på tredje året og savnes djupt. Dermed har jeg plenty tid til å finne ut alt mulig som det kan være artig å ha ombord.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...