Mjøsfarer Startet 16.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2016 Jeg har nylig gått til innkjøp av en Sea Ray 290, der batteriladeren må byttes. Jeg vurderer samtidig å bytte ut dagens blybatteribank, 1 start + 2 forbruk, med ny. Noen gode forslag til lader og batterier? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Vær klar over at det å bytte batterier til GEL eller AGM, gjerne fører mye mer med. Du må ha batterilader som kan programmeres for disse batteriene (de fleste av dagen smartladere kan det), og kjører du mange timer av gangen bør man nok også bytte ut laderegulatorene på dynamoen slik at man får noen som gir mindre volt inn i det lange løp. Siden du ikke får etterfylt væske på disse batteriene og de koster ganske mye, så er det viktig at man ikke lader de for hardt og dermed knekker de. Men skal båten brukes på Mjøsa, går man jo ikke lange etapper av gangen, så da vil man nok klare seg med dagens regulatorer. Jeg har Gel batterier, men ser jo at BT selger AGM batterier med 4 års garanti, så da bør du jo være rimelig sikret. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Hadde Quick lader (25 amp) i min gamle båt, samt blybattererier 115 amp. Dette holdt i 10 år. Laderen er like frisk. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Mjøsfarer Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Laderen er død, så den må byttes uansett. Samtidig har jeg lyst til å bytte batterier, for å få en fresh start på ny båt. Jeg vurderer https://www.maritim.no/nordic-power-lader-3-steg-50a-12v#.V4u3IfQzenM pluss passende fjernkontroll. AGM fra Biltema har jeg egentlig ikke vurdert, men hvis de er gode kan jeg absolutt leve med dem. Er sjelden etapper på mer enn 2 timer på Mjøsa, så den skal være grei sånn sett. Men hvis jeg må bytte mer enn bare lader/batterier blir jeg plutselig usikker her.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.