Jump to content

Ny batteripakke + lader Sea Ray 290

Mjøsfarer

Recommended Posts

Vær klar over at det å bytte batterier til GEL eller AGM, gjerne fører mye mer med. Du må ha batterilader som kan programmeres for disse batteriene (de fleste av dagen smartladere kan det), og kjører du mange timer av gangen bør man nok også bytte ut laderegulatorene på dynamoen slik at man får noen som gir mindre volt inn i det lange løp. Siden du ikke får etterfylt væske på disse batteriene og de koster ganske mye, så er det viktig at man ikke lader de for hardt og dermed knekker de.

Men skal båten brukes på Mjøsa, går man jo ikke lange etapper av gangen, så da vil man nok klare seg med dagens regulatorer.

Jeg har Gel batterier, men ser jo at BT selger AGM batterier med 4 års garanti, så da bør du jo være rimelig sikret.

Laderen er død, så den må byttes uansett. Samtidig har jeg lyst til å bytte batterier, for å få en fresh start på ny båt. Jeg vurderer https://www.maritim.no/nordic-power-lader-3-steg-50a-12v#.V4u3IfQzenM pluss passende fjernkontroll. AGM fra Biltema har jeg egentlig ikke vurdert, men hvis de er gode kan jeg absolutt leve med dem.

Er sjelden etapper på mer enn 2 timer på Mjøsa, så den skal være grei sånn sett. Men hvis jeg må bytte mer enn bare lader/batterier blir jeg plutselig usikker her..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...