Jump to content

Gå på en motor ved dobbeltinnstallasjon i lav fart?

Dykker

Recommended Posts

Det er vel ikke de mest finurlige beregninger som ligger bak tallet 6kn. som øvre område for desplasementsfart. De fleste større planende båtene begynner å sette nesa i været og grave sjø fra omlag 6 kn. Sjøl oppnår jeg 6,2kn@1500RPM når jeg går på en motor. Starter jeg da opp motor nr to, og legger osså denne i 1500RPM øker farten til 6,8kn. Altså, en dobling av forbruket gir en fartsøkning på lusne 0,6kn

Leste et innlegg fra en annen gammel tråd, og lurer på en ting; Når jeg ligger i kosefart, dvs 1000 RPM og rundt 8 knop, bruker jeg ca 15 l/t totalt på mine to TAMD63P motorer. 

Hva gjør folk flest i kosefart, bruker dere begge motorene eller bare en (og rorene i utslag motsatt vei av den motoren som ikke går)?

Jeg merket selv ingen forskjell i fart ved å la den ene motoren stå i fri, kontra bruke begge i kosefart mht til fart. Lå i 7-8 knop på begge forsøk.

Bakdelen med å gå for en motor vil vel i så fall være hvis man plutselig må vri båten f. eks rundt en hindring (tenker da på å styre hekken med gearene i bakk/forover).

Det blir jo litt vanskelig når den ene motoren ikke går (eller kanskje den bare burde står i fri?). 

.

Får utdype det jeg mente med kosefart. Ligger oftest i 8 knop både pga drivstofføkonomi og kos med å føre båten.

Kosefart for meg er midtfjords alene i 8 knop. Møter jeg andre båter går jeg selvsagt ned i 3 til 4 knop (men må ikke miste styrefarten).

Jeg sakker alltid ned når jeg møter eller passerer andre båter nettopp for ikke påføre andre mine egne hekkbølger.

Så kosefart midtfjords eller over Skagerak må vel være greit så lenge jeg ikke er i nærheten av andre båter eller brygger.

Har forøvrig ført båt såpass mange år så jeg vet hva hekkbølger er.

Selv tåler jeg godt bølger av andre båter, men vil ikke påføre andre bølger.

:yesnod:

.

Jeg synes du svarer veldig godt på ditt eget spørsmål med ditt sitat fra REM. Å få en båt til å gå økonomisk i en hastighet den ikke er designet for vil føre til "offer" i form av høyere drivstofforbruk, dårligere manøvreringsevne, større hekksjø eller alle tre på en gang. Å gå med én av to motorer vil påvirke manøvreringsevnen, men være gunstig for drivstofforbruket. Girprodusenten dikterer hvorvidt du kan la akselen spinne eller ikke. Hydrodynamisk gir en spinnende propell mindre motstand. Her er en graf:

bilde

Jeg tror grunnen til at andre reagerer på din (og andres) bruk av ordet "kosefart" er at den kosen dere opplever, litt for ofte går på bekosting av de som ønsker å bruke fjorden samtidig, jamfør klippet linket i innlegget over. Men den kosen seilere opplever går tilsynelatende også voldsomt utover motorfolket, jamfør andre tråder som går varme akkurat nå, så da er vi jo like langt....

"Kosefart"

Egen fart 5,5 knop med fast kurs på en ellers vindstille morgen. Legg merke til kona som må gripe rekkestøtta der hun sitter å leser en bok for guttungen på fordekket.

Hvis ikke dette var i en hastighetsbegrenset lei. Synes jeg dette var helt innenfor. Denne typen mindre hekkbølger må man nok tåle hvis man skal ferdes på sjøen. Alternativet ville vært at den større båten måtte ligget bak deg i den farten du valgte i "evig tid".

"Kosefart"

Egen fart 5,5 knop med fast kurs på en ellers vindstille morgen. Legg merke til kona som må gripe rekkestøtta der hun sitter å leser en bok for guttungen på fordekket.

Jeg ser heller ikke problemet her, bortsett fra at noen er veldig vare for bølger.

Det bør være grenser for ømtålighet overfor bølger og sjøgang når en er på vannet. Og dette kunne en jo se komme lang tid i forveien (sikkert derfor far sto klar med kameratet for å dokumenter "bøllete" kjøring).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja, der har vi det. :lol: Grunnen til at jeg filmer er valget til fyren i cabincruiseren om å gå mellom meg og merket uten å endre kurs. Dette var klokken 9 på morgenen med havblikk og svært få på sjøen. Masse plass på min babord side, men det ville kreve at han vred på rattet eller endret hastighet fra "kosefart" til 5 knop til hindringen var passert. At noen må ty til hyperbol for å få meg fremstå som krenket viser jo bare hvor steile frontene tilsynelatende er. Irritert, ja. Krenket, nei. Så for meg at det kunne bli interessant om han plutselig bestemte seg for at det ikke er plass likevel. 

beklager avsporingen av tråden. Har forsøkt et konstruktivt innlegg i #6, men det druknet fort i støyen.

Det har vært diskutert før om det er anbefalt å la den ene akselen spinne, og konklusjonen her og andre steder er at det avhenger av hva slags type gir man har, men at det fra et motstandsperspektiv er å foretrekke.

Siden TS selv sier at han kun går i 8 knop/kosefart på vei over Skagerak eller midtfjords vil nedsatt manøvreringsevne ikke være noe nevneverdig problem. Bølgeprofilen påvirkes i liten grad av antall aksler i drift, om farten ellers er lik (som trådstarter sier at den er med kun én motor i gang). Altså vil alt tyde på at trådstarter vil ha alt å vinne på å la én motor stå for fremdriften når han fører båten i lavere hastigheter og ikke trenger manøvreringsevnen som to motorer gir.

Du kunne jo gått babord om du så han komme uten å endre kurs, og masse plass der om det var krise... Jeg  tror du hadde blitt like irritert om det var en 20 foter i 40 knop uten sjø som gikk som han.... da hadde vel problemet vært støyen og "så skummelt og nærme" 

mvh  både seilende-og-motorbåtfører. 

ref 1 og 2 motorer bruker jeg det stortsett bare om jeg skal gå veldig sakte, men er unntak, og som de andre nevner, sjekk gir/smøring. harmoniske svingninger og endel andre ting går også inn her, tidvis kan jeg f.eks. gå bedre i 7-8 knop med høyere turtall da, enn 2 maskiner da jeg får endel risting/during med 2 maskiner i det fartsområdet. Du kjenner båten din best her. 

Nå har jeg en båt som går ganske godt og kommer seg godt opp etterhvert, så min klare preferanse er under 4,5 eller over 25, da jeg har best drivstofføkonomi da, i 15 knop, har jeg samme drivstofføkonomi som maxfart. Alt som lager bølger stjeler fart og fuel ;) 

Redigert av andersb (see edit history)

Hei Dykker.

Ser bare fordeler med å gå på én motor over lengre strekninger. Du nær halverer fuelforbruket og får halvparten av gangtimene på motorene. Skal du gå 3-4 timer feks, så hadde jeg tatt to motorer ut av havna, skrudd av den ene, og etter et par timer bytter du motor. Da holder nr 1 seg noenlunde varm en stund og du får varmet opp berederen.

Skal du opp i plan, så bare husk på og la nummer to gå seg driftsvarm før du gir på.

Ang manøvrering, trange sund, mye båter etc så fyrer du bare opp nummer 2 først.

Når det er sagt så tror jeg 8 kn er litt for fort om du vil spare fuel. Tipper du nær halverer forbruket pr nm om du holder deg på 6,5-7 kn.

Båten min er har nok ca samme vanlinjelengde som din, mulig noe kortere. Jeg leser av forbruket digitalt i real-time og ser forbruket dobles fra 1 liter/ nm på 6,7 knop til rundt 2 liter pr nm i 7,7-8 knop.

Ang girkassene dine, så er de vel hydrauliske ZF220 ? Propellen vil i så fall vindmølle uansett hvor spaken står.

Det er mange som kjører på én motor i lav fart med slike kasser. REM har vel storebroren til de samme kassene og har kjørt mye på én motor, så hadde ikke vært bekymret da tannhjulene som går rundt drar med seg olje rundt. Det som står stille er inngående aksel fra motor og hydraulikkpumpa til kløtsjlamellene. Men ta en kikk i boka for sikkerhets skyld.

Hadde heller ikke vært bekymret for vannsmøringen på den ene pakkboksen i lav fart slik det er snakk om her. Har sett flere av de engelske båtene uansett har cross-feed mellom de to pakkboksene.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Tror ikke du sparer mye på å gå på en motor. Jeg har selv 2 motorer, og har forsøkt det, vanskelig å si eksakt, men noe halvering på forbruk kan du glemme.

Den motoren som må gå alene får det mye tyngre, og forbruket vil dermed gå opp på den, i alle fall i 8 knop, der skroget gir en god motstand i sjøen..

Muligens i 2 knop eller lignende, der det er liten motstand i sjøen ville funke, men da er det så seint at kosen er vekke...

"da hadde vel problemet vært støyen og "så skummelt og nærme"

Først hyperbol, så stråmann, med en flott avsluttende parafrasering av ting som allerede har blitt tatt opp. :thumbsup:

Du legger jo opp til det selv, med et slik "trollete" innlegg. Nå tror jeg kanskje du gjorde dette for å provosere litt, da jeg har vanskelig å tro at noen oppfatter disse små bølgene som irriterende.

Tror ikke du sparer mye på å gå på en motor. Jeg har selv 2 motorer, og har forsøkt det, vanskelig å si eksakt, men noe halvering på forbruk kan du glemme.

Poenget er å gå sakte nok til at motor nummer to ikke gjør særlig mye nyttig arbeid. Fordelene i tillegg til besparelse av drivstoff er den gjenværende motoren får litt mer turtall og belastning fremfor at begge på på nær tomgang og soter.

Gjelder spes litt større båter med lavturtallsmaskiner hvor tomgangsfarten med begge motorene inne ikke er langt unna ideell økonomifarten for skroget.

Mvh. SAP

Du legger jo opp til det selv, med et slik "trollete" innlegg. Nå tror jeg kanskje du gjorde dette for å provosere litt, da jeg har vanskelig å tro at noen oppfatter disse små bølgene som irriterende

Jepp og ja. Det er underholdning å se alle komme poppende ut av skuffer å skap for å gjenta det samme som fyren over har sagt. Viser ekkokammeret i all sin prakt. Men jeg tar selvkritikk på at det førte tråden på vidvanke til tider.  Jeg antar at med gråvær på østlandet sitter vi forståsegpåere og venter på sola med hamring på tastaturet som substitutt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...