Jump to content

Gå på en motor ved dobbeltinnstallasjon i lav fart?

Dykker

Recommended Posts

Ref fart, nå oppgir min båt litt annerledes enn liter/nm, jeg får istedenfor nm/l , men jeg klarer 1.9nautiske mil, per liter på det beste, i lav fart

Rundt 4.5-5 knop har jeg 1,0-1,2 nautiske mil per liter, går jeg opp i 10-20 knop faller det til 0,3! nautiske mil per liter, dvs identisk med 100% WOT, du kan egentlig lese det av direkte på hvordan sjøen bak båten ser ut. Av og til kan det lønne seg rent drivstofføkonomisk å øke, eller senke farten. mest kose/komfortfart er ofte ikke mest drivstofføkonomiske. 

Har du løs sensor Sap? eller er det integrert i maskinen? Jeg har fått litt "aha" av å ha sensor, jeg har blandt annet samme fuel økonomi i 30-45knop som da 7-9 knop (0,5 nautiske per liter)

Redigert av andersb (see edit history)

Min erfaring med kun en motor i bruk er at jeg med en fart av 6-6,5kn reduserer forbruket med 30% kontra det å gå i samme hastighet med begge motorene. Med en motor går jeg med 1000 omdreininger, ideelt mht. temperatur, oljetrykk, varmtvannsproduksjon og lading. 1000 omdreininger gir også motoren noe å jobbe med kontra det i gå i samme hastighet med to motorer på tomgang. I slike hastigheter er det ikke noe problem å la den andre propellen bare henge med å rotere i vannstrømmen. Twin Disc mfl. anbefaler dog å starte opp motor nr. to hver 8 time eller så å la den gå på tomgang en 5 min tid. Jeg veksler gjerne motor hver fjerde time eller så når jeg går dagen lang i fint vær på en motor, og avslutter alltid økta med gange på bab. motor for å lunke på varmtvannet. Går du noe særlig fortere en i ren desplasementshastighet, sjekk temperatur på gearkasse og vannkjølte pakkbokser med et IR-termometer.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...