Jump to content

Pakning til motorromsluke.

Bårdp

Recommended Posts

I går var jeg ute å fisket uer. Da lå jeg med hekken mot været og bakket lit bakover for å holde posisjonen. Fra tid til annen var det bølger som slo inn over akterdekket slik at det ble 10-20 cm med vann på dekket. Tenkte ikke stort på det før lensealarmen gikk, da var det kommet betydelige mengder med vann i motorrommet. Det er en solid karm med renne rundt som har to dreneringer under motorromsluken men det er tydelig vis ikke bra nokk. Har derfor tenkt å prøve å lime en pakning under motorromsluken slik at den blir helt tett. Så nå er spørsmålet hvilken pakning som egner seg og hvor en får tak i sorten. Den må nokk være ganske myk for at det skal fungere.

10 til 20 cm med vann på dekk er nå alvorlig mye da.

Det aller første som slår meg er at du muligens har valgt feil båt til slike forhold.

Skal du få den luken helt tett må du i tillegg til en god pakning og ha terser som holder den fast. Men å få så mye vann på dekk fort ut igjen trengs store lenseporter akter.

Hvilke båt er dette?

Redigert av Gudrun (see edit history)

Tette luker er vel og bra, men selvlensende dekk SKAL ha drenasjeåpninger store nok til å lense vann helt opp til karmene på relatvt kort tid. Det er ikke krav til tette luker men det kreves effektive drensrenner som tar unna vannet som måtte lekke inn. Det er standarder (bla ISO) og regler som definerer slikt. Dessuten er det viktig å sjekke at drenasjen fra renna under lukene er åpen og ikke tettet til av bøss.

Og så bør du ha minst to automatiske lensepumper med alarm som testes av og til.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Dreneringene er helt ok og store nokk både i dekket og nedi lukekarmen og de er ikke fulle av drit. Men når det blir stående 20 cm med vann en stund på dekket lekker det inn gjennom luken som ikke har pakning. Bak på båten er det jo en åpen port 1,2m bred mot badeplatformen som vannet kan renne ut av. Men når en ligger med hekken mot været kommer det også fort inn van der når en bølge slår inn mot hekken. Men som sagt får jeg en skikkelig pakning på motorromsluken bør nå ikke det være noe problem.

Tette luker er vel og bra, men selvlensende dekk SKAL ha drenasjeåpninger store nok til å lense vann helt opp til karmene på relatvt kort tid. Det er ikke krav til tette luker men det kreves effektive drensrenner som tar unna vannet som måtte lekke inn. Det er standarder (bla ISO) og regler som definerer slikt. Dessuten er det viktig å sjekke at drenasjen fra renna under lukene er åpen og ikke tettet til av bøss.

Og så bør du ha minst to automatiske lensepumper med alarm som testes av og til.

Hvilken ISO tenker du på da? Har ikke hørt om ISO som regulerer dette.

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...