Svampebob Startet 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2016 Hei båt folk! Vi er en familie på 4 (2 voksne og 2 barn 3+8år) som skal kjøpe vår første båt. Erfaringen vi har med båtlivet er fra turene sammen med foreldrene til kona. De har en princess 42 så det er ikke akkurat sammenlignbart med båtlivet i en daycruicer. Vi ser for oss å bruke båten til enkle overnattingsturer (helger) i tillegg til dagsturer. I og med vi skal overnatte må vi ha mulighet for enkel kokkelering samt soveplasser til alle. Vi ønsker en så ny båt som mulig, men vi ser også at budsjettet på kr 300 000 kan bli noe knapt for å oppfylle alle våre ønsker. Vi ser kun på båter med dieselmotor og det er to grunner til dette: - Billigere drivstoff kostnade - Båthavnen hvor vi skal ha båten selger kun diesel Basert på finn søk på våre kriterier har vi sett på følgende båter: - Askeladden Voyager 705 - Ibiza 23 weekender - Askeladden beetle 645 - Askeladden C6 - Uttern D68 Felles for de alle er at de har mercruiser 1,7 diesel motorer. Jeg har lest her på forumet at dette er en motor med mange problemer så jeg er jo litt skeptisk til å kjøpe en båt med denne motoren. Er det noen er på forumet som har erfaringer fra noen av disse båtene? - Blir 1,7l diesel underdimensjonert for disse båtene? - Hvordan er disse båtene til overnatting for 4 personer? - Hvordan er sjøegneskapene for disse båtene sett oppmot hverandre? Svar, erfaringer og innspill mottas med stort takk. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 De er nok litt undermotorisert alle sammen, men det går jo på et vis. Askeladden 705 er vel litt bedre Mtp at den har to senger. Vil også anbefale skibsplast 660 med diesel. Veldig fin båt og romslig kabin. Jeg har en 655 selv som er helt lik bare med påhengsmotor Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Amerikanske båter for også mye for pengene. For eksempel bayliner , sea ray og glastron.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mort1 Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Jeg ville styrt unna mercruiser 1,7 delvis Pga problemer, men også fordi jeg synest den blir i minste laget i de båtene du nevner. Askeladden 705 er en kjempebåt plassmessig i sin klasse, en annen er skibsplast 690/685 innenbords/utenbords begge disse har stikkabin som en god del amerikanske. Det viktigste er å se på og prøve det som er aktuelt. Hold oss gjerne oppdatert om hva det blir til... Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Jeg ville valgt Voyager 705.. Men 1.7 mercruiser? Hvis jeg søker på Askeladden, diesel og 22 til 24 fot, og lar andre kriterier stå åpne, finner jeg at de billigste har 3.6 mercruiser. Rundt 320 000,- Ser fine ut . 1.7 er så utskjelt og omtalt at jeg hadde prøvd å unngå den.. Spesielt vanskelig er det jo ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Har dere sett på skibsplast 685(utenbord) og 690(innenbords diesel) ? Ser veldig fine ut, og har i tilegg midtcabin. Ligger vel noe over budsjettet deres da men. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Husk at billigere drivstoff, fort blir DYRE vedlikeholdskostnader. Jeg har nye bensinmotorer nå, og det er en drøm kontra diesel jeg hadde før. Sitér dette innlegget Link to post
Svampebob Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Hvis jeg søker på Askeladden, diesel og 22 til 24 fot, og lar andre kriterier stå åpne, finner jeg at de billigste har 3.6 mercruiser. Oops, glemte å skrive unntatt Askeladden voyager som har 3.6L. Regner med at disse ikke lider av samme problemer som 1.7L? Sitér dette innlegget Link to post
Svampebob Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 (redigert) . Redigert 17.Juli.2016 av Svampebob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svampebob Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 (redigert) Har dere sett på skibsplast 685(utenbord) og 690(innenbords diesel) Nei, disse har vi ikke sett på men hadde absolutt vært aktuell hvis vi hadde 60' -100 000 kr ekstra:) Det er jo veldig praktisk med midtkabin men ikke et must for vår del. Det viktigste er at vi får plass til 4 soveplasser i båten. Vi kan jo alltids henge oss på svigers å "snylte" litt på den en lugaren:) Redigert 17.Juli.2016 av Svampebob (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svampebob Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Husk at billigere drivstoff, fort blir DYRE vedlikeholdskostnader. Hvorfor blir det dyrere vedlikeholdskostnader på en diesel motor vs bensin? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Hvorfor blir det dyrere vedlikeholdskostnader på en diesel motor vs bensin?Jeg har ingen erfaring med vedlikehold, og kostnader, på dieselmotor og drev. Men jeg ville tatt kontakt med lokalt verksted før kjøp. Få et overslag på forventa utgifter over de neste årene. Greit å vite. Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Grandezza 23 dc og oc begynner å nærme seg din pris på bruktmarkedet Sitér dette innlegget Link to post
arosnes Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 https://m.finn.no/boat/forsale/gallery.html?finnkode=76322445#image1 Løp og kjøp! Sitér dette innlegget Link to post
Svampebob Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Løp og kjøp! Alt for langt unna i tillegg til at turbo er defekt. Jeg ønsker ikke å starte båtlivet med motor reperasjoner så sant det lar seg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Hvorfor blir det dyrere vedlikeholdskostnader på en diesel motor vs bensin? Flere dyre ting som kan ryke er min erfaring, og delene koster ofte mye uten at jeg skjønner hvorfor. Sitér dette innlegget Link to post
Svampebob Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Jeg får ta rådet til Sørlandet2 og sjekke med det lokale verkstedet, men jeg er heldig som har en svigerfar som kan sine saker når det kommer til motorer. Da er mye gjort, men kan jo ikke plage han alt for mye heller. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 (redigert) Å velge diesel i så liten båt fordi diesel er billigere enn bensin er å snu på skillingen mens daleren går. Du vil garantert få dyrere båthold totalt sett med innenbords diesel enn om du velger påhengsmotor. Du skal jaggu kjøre langt for å forsvare en diesel i en sånn båt. Norge på langs eller jevnlig til Danmark osb. Også har du den sure eksosen som følger deg samme hvor du vender nesa i lav fart. I en slik åpen båt med litt ørlite høyde på vil du få det lille som skal til for at eksosen kommer trekkende innover salongen. Det er lett å oversjå dette som bagatleller, det er ikkje sikkert du bak rattet vil merke det engang men de som sitter bak sitter der med sår hals og røde øyne før du aner. Ville absolutt tenkt på det en gang ekstra før du velger diesel. Klart har du ikkje bensinpumpe ved sjøen i nærområdet så har du vel ikkje noe valg men. Service blir fort opp mot 20 000 på diesel ifølge de som har slikt. Redigert 17.Juli.2016 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Hva med GP700? Ligger noen under 300 på finn.no nå. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Jeg ser på ny 37 foter... med påhengere! er en grunn til det etter mange år med inboard ;) Sitér dette innlegget Link to post
Svampebob Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Tusen takk for så mange ønsker å dele med sine erfaringer, det setter jeg veldig stor pris på! Ser ut som at vi også bær vurdere bensin på grunn av eksos og fremtidige reperasjonskostnader. Det er jo en fordel å kunne velge blandt bensin motorer med tanke på at det blir flere båter å velge blandt, men jeg er bekymret for at det fort kan bli vesentlig dyrere å kjøre. Uansett er det den totale sluttsummen som teller så jeg holder alle muligheter åpne. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Vi hadde en Askeladden Beatle i 11 år med 1,7 Merc diesel. Fantastisk båt og problemfri motor og drev for oss. Kjørte land og strand og lange turer. Båten har en veldig stor og fleksibel cockpit, kjører bra og komfortabelt. Solid skrog med lite lyd. God styre posisjon som er skjermet men samtidig gir god sikt. Motoren er omdiskutert og den er litt liten, men veldig gjerrig. Om du ender med denne motoren så må du akseptere at du ikke kan kjøre så fort. Marsjet på 3600 rpm, passet på temp og wastegate så holdt det. I ettertid så kom båten med 2 liter diesel. Når det gjelder diesel og service kostnader så kjenner jeg meg ikke igjen altså. Nå har jeg hatt diesel og drev i 15 år med lave service kostader. Et poeng med diesel og drev som jeg tror blir oversett er kjørestilen. Den skal ikke kjøres som en totakts påhenger med fult pådrag rett ut av havn. Vent til motoren er varm og langsomt gasspådrag ved akserasjon opp i plan så holder de kanskje lengre. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
glalaks Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Jeg tror(vet ikke) at de fleste med kurrant motorinstalasjon det være bensin eller diesel fungerer ganske bra. Men når noe går i stykker har jeg et inntrykk av at dieselmotorer er dyrere og reparere. Jeg kjøper båt som jeg håper fungerer og tar en Evt smell om den kommer. Er selv på utkikk etter båt med diesel. Det er vel også drevet som ofte er den delen som ryker på større dieselinstalasjoner. Minuset med den 1,7 literen er at den ofte sitter i ganske store båter, som gjør at den sliter mye. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
TerjeFjern Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Drevdusj hjelper endel på å holde oljetemperaturen nede i drevet hvis du kjører mye og lenge i plan. Dette skal påvirke levetiden på drevet. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Fordelen med å kjøpe båt med innenbords diesel, i denne størrelsen, er at de er tungsolgte og gode muligheter for pruting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.