Jump to content

Kjøp av daycruiser 21-23 fot - max 300 000kr

Svampebob

Recommended Posts

Hei båt folk!

Vi er en familie på 4 (2 voksne og 2 barn 3+8år) som skal kjøpe vår første båt. Erfaringen vi har med båtlivet er fra turene sammen med foreldrene til kona. De har en princess 42 så det er ikke akkurat sammenlignbart med båtlivet i en daycruicer.

Vi ser for oss å bruke båten til enkle overnattingsturer (helger) i tillegg til dagsturer. I og med vi skal overnatte må vi ha mulighet for enkel kokkelering samt soveplasser til alle.

Vi ønsker en så ny båt som mulig, men vi ser også at budsjettet på kr 300 000 kan bli noe knapt for å oppfylle alle våre ønsker.

Vi ser kun på båter med dieselmotor og det er to grunner til dette:

- Billigere drivstoff kostnade

- Båthavnen hvor vi skal ha båten selger kun diesel

Basert på finn søk på våre kriterier har vi sett på følgende båter:

- Askeladden Voyager 705

- Ibiza 23 weekender

- Askeladden beetle 645

- Askeladden C6

- Uttern D68

Felles for de alle er at de har mercruiser 1,7 diesel motorer. Jeg har lest her på forumet at dette er en motor med mange problemer så jeg er jo litt skeptisk til å kjøpe en båt med denne motoren.

Er det noen er på forumet som har erfaringer fra noen av disse båtene?

- Blir 1,7l diesel underdimensjonert for disse båtene?

- Hvordan er disse båtene til overnatting for 4 personer?

- Hvordan er sjøegneskapene for disse båtene sett oppmot hverandre?

Svar, erfaringer og innspill mottas med stort takk.

De er nok litt undermotorisert alle sammen, men det går jo på et vis. Askeladden 705 er vel litt bedre Mtp at den har to senger.

Vil også anbefale skibsplast 660 med diesel. Veldig fin båt og romslig kabin. Jeg har en 655 selv som er helt lik bare med påhengsmotor

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg ville styrt unna mercruiser 1,7 delvis Pga problemer, men også fordi jeg synest den blir i minste laget i de båtene du nevner.

Askeladden 705 er en kjempebåt plassmessig i sin klasse, en annen er skibsplast 690/685 innenbords/utenbords begge disse har stikkabin som en god del amerikanske.

Det viktigste er å se på og prøve det som er aktuelt.

Hold oss gjerne oppdatert om hva det blir til...

Har dere sett på skibsplast 685(utenbord) og 690(innenbords diesel)

Nei, disse har vi ikke sett på men hadde absolutt vært aktuell hvis vi hadde 60' -100 000 kr ekstra:) Det er jo veldig praktisk med midtkabin men ikke et must for vår del. Det viktigste er at vi får plass til 4 soveplasser i båten. Vi kan jo alltids henge oss på svigers å "snylte" litt på den en lugaren:)

Redigert av Svampebob (see edit history)

Å velge diesel i så liten båt fordi diesel er billigere enn bensin er å snu på skillingen mens daleren går. Du vil garantert få dyrere båthold totalt sett med innenbords diesel enn om du velger påhengsmotor.

Du skal jaggu kjøre langt for å forsvare en diesel i en sånn båt. Norge på langs eller jevnlig til Danmark osb.

Også har du den sure eksosen som følger deg samme hvor du vender nesa i lav fart. I en slik åpen båt med litt ørlite høyde på vil du få det lille som skal til for at eksosen kommer trekkende innover salongen. Det er lett å oversjå dette som bagatleller, det er ikkje sikkert du bak rattet vil merke det engang men de som sitter bak sitter der med sår hals og røde øyne før du aner.

Ville absolutt tenkt på det en gang ekstra før du velger diesel.

Klart har du ikkje bensinpumpe ved sjøen i nærområdet så har du vel ikkje noe valg men.

Service blir fort opp mot 20 000 på diesel ifølge de som har slikt.

Redigert av Knurrbart (see edit history)

Tusen takk for så mange ønsker å dele med sine erfaringer, det setter jeg veldig stor pris på! Ser ut som at vi også bær vurdere bensin på grunn av eksos og fremtidige reperasjonskostnader.

Det er jo en fordel å kunne velge blandt bensin motorer med tanke på at det blir flere båter å velge blandt, men jeg er bekymret for at det fort kan bli vesentlig dyrere å kjøre. Uansett er det den totale sluttsummen som teller så jeg holder alle muligheter åpne.

Vi hadde en Askeladden Beatle i 11 år med 1,7 Merc diesel. Fantastisk båt og problemfri motor og drev for oss. Kjørte land og strand og lange turer.

Båten har en veldig stor og fleksibel cockpit, kjører bra og komfortabelt. Solid skrog med lite lyd. God styre posisjon som er skjermet men samtidig gir god sikt.

Motoren er omdiskutert og den er litt liten, men veldig gjerrig. Om du ender med denne motoren så må du akseptere at du ikke kan kjøre så fort. Marsjet på 3600 rpm, passet på temp og wastegate så holdt det. I ettertid så kom båten med 2 liter diesel.

Når det gjelder diesel og service kostnader så kjenner jeg meg ikke igjen altså. Nå har jeg hatt diesel og drev i 15 år med lave service kostader.

Et poeng med diesel og drev som jeg tror blir oversett er kjørestilen. Den skal ikke kjøres som en totakts påhenger med fult pådrag rett ut av havn. Vent til motoren er varm og langsomt gasspådrag ved akserasjon opp i plan så holder de kanskje lengre.

Sushi

Jeg tror(vet ikke) at de fleste med kurrant motorinstalasjon det være bensin eller diesel fungerer ganske bra. Men når noe går i stykker har jeg et inntrykk av at dieselmotorer er dyrere og reparere. Jeg kjøper båt som jeg håper fungerer og tar en Evt smell om den kommer. Er selv på utkikk etter båt med diesel.

Det er vel også drevet som ofte er den delen som ryker på større dieselinstalasjoner.

Minuset med den 1,7 literen er at den ofte sitter i ganske store båter, som gjør at den sliter mye.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...