Jump to content

Kjøp av daycruiser 21-23 fot - max 300 000kr

Svampebob

Recommended Posts

Hei båt folk!

Basert på finn søk på våre kriterier har vi sett på følgende båter:

- Askeladden Voyager 705

- Ibiza 23 weekender

- Askeladden beetle 645

- Askeladden C6

- Uttern D68

Askeladden Z7 er et bra alternativ.  Du finner flere av disse, selv med diesel, til kr. 300.000 hvis du pruter litt.   

Z7-en ble enten levert med en Mercruiser 5.0L - 260 HK bensin eller en Mercruiser Cummins 2,8L - 200 HK diesel.

Jeg kjører en amerikansk Trophy 23 fot walkaround.

Hade først Mercruiser 1,7 literen i littover 5 år før den tok kvelden. Deretter byttet jeg motor til Volvo Penta D3 170 hk. Det ble som å bytte fra buss til suv. ☺.

1,7 literen vile jeg ikke anbefale.

Når det gjelder bensin kontra diesel, så er der to "religiøse leirer". Diesel gir mer bråkete gange, lavere drivstoffutgifter, høyere motorkost, lavere eksplosjonsfare. Bensin gir rimeligere motorer, høyere drivstoffkostnader men mykere, stillere gange. Valg? Du må nesten avgjøre selv. For egen del må jeg si at jeg er glad i diesel.

Når det er sagt, så er egentlig neste valg innenbords eller utenbords motor.

Det er vanskelig å komme unna at innenbords med drev er mer komplisert. Drev skal av, egen service på både motor og drev, anoder i motor og drev, belger som å skiftes, propell som gror siden drevet er i vannet hele tiden etc.

Utenbordsmotor tiltes opp av vannet etter bruk og service er enklere i og med at det er en enhet.

Det er også langt enklere å bytte en utebordsmotor hvis det skule være aktuelt.

Så er spørsmålet, hvor handy er du og hvor mye vil/kan du gjøre selv.

Jeg tar service på motor og drev samme helg som jeg vasker og polerer påten og pakker den inn for vinteren.

Ville gått langt raskere med utenbords.

Velger du å sette bort service til et verksted så vil det bli dyrere med service på motor og drev sammenlignet med utenbords.

Skulle jeg valgt på nytt idag, så hadde jeg nok selv gått for utenbords, selv om jeg foretrekker dieselens fordeler.

Lyke til med valget ditt.

Redigert av theppan07 (see edit history)

Takk for mange gode innspill folkens! Jeg har forstått at det ikke er så lett å kjøpe båt, men det blir jo også hva man gjør det til selv. Jeg tror nok at vi kommer til å gå for diesel motor til tross for at bensinmotorer har sine fordeler, men det som er sikkert, er at vi ikke kommer til å velge en båt med 1,7L. Personlig tror jeg disse motorene er underdimensjonert i forhold til båtens vekt, noe jeg mistenker vil kunne resultere i at motoren fortere vil gå varm. Nå kommer ikke vi til å rase avgårde, men tror ikke jeg gidder å ta sjansen. 

Selv om jeg ikke har så dyptgående motor kunnskaper, vil jeg påstår at jeg er handy nok til å kunne utføre service på motor og drev med litt hjelp fra svigerfar. Han har tatt service så lenge han har hatt båt, så det er jeg ikke så bekymret for.

Amerikanske båter jeg jo fristende da det ser ut som at man får mye for pengene, men jeg har et inntrykk av at disse ofte bare ser bra ut på avstand frem til man går dem i sømmene. Vi kommer nok til å fokusere på de "kjente og trygge" produsentene som jeg tror vil holde seg bedre i verdi.

Askeladden Z7 er jo også aktuell, men litt trist at de fleste som er inne rekkevidde "økonomisk" har den "stygge" begie fargen. Kalesje løsningen liker jeg veldig godt men tror ikke vi får plass til 4 soveplasser i den båten uten å måtte lage en løsning selv (som også er et alternativ).

Mest fristene er det jo å gå for Askeladden Voyager.

Vi har også sett på Nor-dan 780. Dette er vel ikke en daycruiser, men veldig aktuell for vår del. Hva tror dere om denne? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78611591

Både Voyager og Nordan 780 var på vurderingslisten vår tidligere. Begge er bra. Liker nok best Voyager som må være en klassiker og kunst i plass utnyttelse. Typisk Askeladden på den tiden så er cockpit fleksibel og båten kan både brukes som overnattingsbåt og fiskebåt / sportsbåt. Nordan har en litt trang og trasig cockpit men bedre overnattings muligheter. Litt Amerikansk i utformingen. Askeladden er nok tung og solid og krever en del motor. Dette kan du ha i bakhodet når du velger: Vekt betyr noe for kjøreegenskaper og båter som krever en del motor er som regel bedre å kjøre enn de lettdrevne.

Sushi

En kompis hadde Voyager Før. Båten virket både trygg og pigg. Var en 220 hk diesel i hans. Men bråka noe helt jævlig synes jeg. Men har innenbords v6 bensin selv å lite å sammenligne med. Entre båten via luke i vindskjerm er også litt tungvint så egner seg best til å bakke inn i båsen

Redigert av Draco24styling (see edit history)

Norske båter er best!

Hallo folken! Da ble det båt på oss.

Vi gikk for en Askeladden Z7 med 2.8L diesel. Prisen var riktig i forhold til vårt budsjett, kjøpes via en marina som kjenner historikken på båten. Båten har kun gått 100t som jo også er et pluss.

Plassmessig ser den ut til å innfri på våre kriterier selv om det ikke er ståplass med kalesjen på, men ser vi alt under ett, er vi sikker på at den vil fungere ril vårt bruk.

Angående fargen.... "Vi kan jo bare male den" som datteren min sa, hehe. Men helt seriøs så begynner jeg å like den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...