quantumduck Startet 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2016 (redigert) Før ferien fikk jeg utført service på seilbåtdrevet (VP MS25S-A, seildrev) av "ambulerende altmuligmann" som frekventerer hjemmehavna. Hadde vann i olja, og ba om å få bytta simmringer og o-ringer, men det viste seg at flere deler i underhuset var slitt og det ble brukt en "reparasjonssats", og akselen som hadde antydning til grader, ble finpussa. Titta på olja i morges, og den var blank og fin, den. Så da kommenterte jeg, mitt fe, at her var det blitt gjort en ordentlig jobb. Så seilte vi inn Løperen, og starta maskinen for å gå for motor opp Kjøkøysundet. Motoren starta fint den, men intet skjer... hverken i forover eller revers. Så vi ble rådet til å seile til Edholmen Marina av redningsskøyta, og her ligger vi nå. Et lite bad bekrefter at propellen er borte. Den satt fint på i tre uker ... kan ikke se å ha gjort noen apestreker eller andre manøvre som skulle tilsi at den ikke ville fortsette med dét. Jeg vet ikke om det er så mye å hente hos servicemannen, egentlig. Forsikring egenandel er omkring 8 000 tror jeg. Og jeg kan få båten på land uten noe særlig kostnad. Det var en 3-bladet VP propell som datt av, så å bytte til maken blir dyrt. Har sett alternativer i en slags kompositt-plast, hvor bladene ser ut til å vri seg isf. å folde sammen. Noen som kjenner til merke og modell? Og ikke minst pris? Fins det andre alternativer? Noen som har noe brukt liggende? Heldigvis har jeg den gamle to-bladete fast-propellen som originalt satt på hjemme, så billigvarianten er jo å bare sette på denne når vi kommer hjem. Redigert 17.Juli.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Det her hørtes jobmegakjedelig ut. Godt du har en backup! Den plastsaken du tenker på er KiwiProp, har selv en trebladet på vår seiler og er meget fornøyd. Bladene fjærer og gir lite motstand. Finisterra med hyggelige Tom Osa kan nok hjelpe deg med en slik! Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 (redigert) ser det ligger et pr kiwi på finn. men lurer på om de er for store? har sittet på større motor / båt enn min. men de skal ha justerbar stigning ser jeg. er kiwi så justerbare at de bare selges i en utgave? ser også flex-o-fold og gori, hvordan er erfaringen med disse? syns alltid det er ulyder v litt stressa manøvrering når jeg går fra forover til revers, eller omvendt, prøver alltid å ta et par sek "pause" i fri. antar det er fordi propellen fortsatt sviver når giret slår inn andre veien. en kiwi i komposittplast veier vel en brøkdel av hva en vp i messing gjør? det må vel være en stor fordel og redusere slitasje på giret? Redigert 17.Juli.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Kiwi kommer i flere ulike størrelser. Selv har jeg Featherstream og er meget fornøyd med den. Den gir like godt driv forover og bakover med lite propellgange. Dyrere en kiwi, men billigere en VP Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Kiwi kommer i flere ulike størrelser. Selv har jeg Featherstream og er meget fornøyd med den. Den gir like godt driv forover og bakover med lite propellgange. Dyrere en kiwi, men billigere en VP like lett som kiwi? bladene til kiwi ser også ut til å ha ganske flat fasong, er de mindre effektive v motorgange? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 (redigert) Ja, de er litt mindre effektive enn en foldepropell i forover, men til gjengjeld mye bedre i revers fordi bladene gir samme angrepsvinkel uansett retning. Yachting monthly har en test liggende ute med de forskjellige variantene. Skal se om jeg finner den. Edit: Fant den Når jeg tenker over det er jeg usikker på om Featherstream leveres til drev, men jeg mener å huske at de gjør det. Redigert 17.Juli.2016 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 får tygge litt på det, og følge med på finn.no. noen som kjenner til mulighet for løft i området rundt her for en billig penge? kan jo være et alternativ å sette på to-bladeren her før vi seiler båten hjem. det blir litt mer logistikk men man kan jo se det som en forlengelse av ferien... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 (redigert) får tygge litt på det, og følge med på finn.no. noen som kjenner til mulighet for løft i området rundt her for en billig penge? kan jo være et alternativ å sette på to-bladeren her før vi seiler båten hjem. det blir litt mer logistikk men man kan jo se det som en forlengelse av ferien... Ser her på forumet at det skal være mulig å bytte propell under vann, da slipper jeg jo å ta båten på land. Fins det dykkertjeneste i Hvaler-området som kan påta seg noe slikt? Redigert 17.Juli.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Har tobladet gori. Relativt rimelig og bakker faktisk bedre enn tobladet fast. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Jonas78 Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Har tre blader liggende, hva er det du har på? Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Salt Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 får tygge litt på det, og følge med på finn.no. noen som kjenner til mulighet for løft i området rundt her for en billig penge? kan jo være et alternativ å sette på to-bladeren her før vi seiler båten hjem. det blir litt mer logistikk men man kan jo se det som en forlengelse av ferien... Lurer på om Adolfsen på Nedgården har fått seg truck til løft. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
quantumduck Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Har tre blader liggende, hva er det du har på? tre blader eller trebladet propell? hadde en vp trebladet foldepropell på MS25S-A drev. stigning osv er jeg ikke sikker på men motor er md2030 28hk og båten en bavaria 38 match. står 2.47 på drevet, kan det være utvekslinga? har du en brukt prop som passer kunne det være interessant. regner med å ta båten opp i son, evt oslo hvis vinden tar seg litt opp ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Lurer på om Adolfsen på Nedgården har fått seg truck til løft. fant noe info på nett som kunne tyde på det, men vi var der rett før dette hendte og så verken kran eller truck så vi slo det fra oss. nå seiler vi innover i lett bris, regner med å ta det i son, evt hjemme på padda dersom værmeldingen tilsier at vi kommer oss dit innen rimelig tid. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Har tre blader, regner det er det du trenger, eller forsvant hele huset også? Men tror kanskje de er for små til ditt oppsett, tror de er 15/10 Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
FredT Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 (redigert) Jeg vet ikke om det er så mye å hente hos servicemannen, egentlig. Jeg ville uansett informert ham om at propellen falt av etter så kort tid. Vil tro at lov om håntverkstjenester (tror jeg den heter ) også gjelder for en ambulerende yrkesutøvende reparatør, og han har muligens en tabbeforsikring som kan benyttes til å rette opp i fadesen. Redigert 18.Juli.2016 av FredT (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
Artekno Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Hallo... Hvis forsikringen dekker dette til egenandel på kun 8.000,-, kjør på. Du kommer ikke under det for skikkelig jobb uansett hvor mye du prøver. Feil propell vil irritere deg grønn i årevis. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
quantumduck Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 noen som har noen tanker om servicefirma har noe ansvar her, ift kostnader? hjelp til å skru til propellmutter har de tilbudt, men det er liksom ikke der skoen trykker. om de har gjort noe feil vet jeg jo heller ikke 100%, strengt tatt? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 (redigert) Hallo... Hvis forsikringen dekker dette til egenandel på kun 8.000,-, kjør på. Du kommer ikke under det for skikkelig jobb uansett hvor mye du prøver. Feil propell vil irritere deg grønn i årevis.vel, nå har jeg allerede "riktig" (reserve) propell liggende hjemme og slipper da unna med løft til ca 3 000 kr i son, pluss litt små-deler. så har jeg tiden fram til våren på å finne en brukt til 5 000 eller deromkring som jeg kan sette på v neste anledning. får jo da ikke en ny og blank messingklump fra vp til 20 000, men på den annen side, den var jo ikke så blank den jeg hadde heller :-/ og så får ikke if noe påskudd for å heve premiene :-) Redigert 18.Juli.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 noen som har noen tanker om servicefirma har noe ansvar her, ift kostnader? hjelp til å skru til propellmutter har de tilbudt, men det er liksom ikke der skoen trykker. om de har gjort noe feil vet jeg jo heller ikke 100%, strengt tatt? Jeg ville ha sammenlignet det med et eksempel som at et verksted som hadde byttet olje på bilen din ikke hadde skrudd til bunnpluggen ordentlig med det resultat at oljen lekket ut og motoren skar seg. Ja, da er verkstedet ansvarlig! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Arne Henriksen Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Helt klart ansvarlig for dette om de monterte propellen for et par uker siden? Det skal jo ikke gå på din forsikring når servicefirma gjør en dårlig jobb.En annen sak er jo å få båten i drift nå, har du Totalmedlemskap i RS og de ligger i nærheten har du jo krav på inntil 3 timer bistand derfra?De kan sikkert få skrudd på den faste propellen for deg. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Kallethekid Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Nå virker det vel som om trådstarter ligger i sikkerhet og noen assistanse er vel ikke nødvendig. Betalte du altmuligmannen hvitt og driver han et firma? I så tilfelle ville jeg prøvd meg der først. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 (redigert) hadde vært aktuelt med litt bistand hvis ferien skulle fortsette, for det er jo litt kronglete uten propell, men det skal den jo ikke :( vi er straks hjemme etter to dager flott spinnakerseilas innover oslofjorden. så blir båten liggende i båsen sin mens vi ferierer litt på landjorda, og surfer litt etter foldepropell. så går båten en tur på land første uka i august og får på det jeg måtte ha fått skrapt sammen, det være seg original fastpripell eller noe annet. er usikker på om jeg vil punge ut for en vp, dyre er de, nye eller brukte. så ja, da blir det en form for "nedgradering" å sette på kiwi feks, men dette er jo en seilbåt tross alt, og jeg ser ikke gevinsten med å sette igang med forsikring osv. da kan jeg riktig nok sikkert få ny vp prop til 20 laken, men da går jeg jo på egenandel. billigste alternativ kommer på noen hundrelapper bare, så det frister mer, tror ikke jeg får igjen pengene for ny vp foldeprop når båten skal selges. dessuten er jo ikke dette noen opplagt forsikringssak, får nok mase litt på servie-dude'n. Redigert 19.Juli.2016 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
WillItFloat Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Yachting Mothly testet propeller ganske grundig. http://www.yachtingmonthly.com/gear/folding-and-feathering-propeller-test-29807 Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 (redigert) Hvis du setter på fastpropellen du allerede har, og bruker vinteren til å følge opp Finn kan mye finnes før våren er her igjen...Da min gikk i oppløsning lå denne ute men selgeren svarte ikke (gud veit hvorfor folk legger ut noe og så gidder de ikke følge opp), så jeg endte opp med å kjøpe et brukt 17x11 bladsett og ny hub. Dyrt nok (totalt omkring 10) men ikke mye dyrere enn de du tenker på nå, og jeg mener VP har kommet veldig godt ut i tester tidligere. Redigert 20.Juli.2016 av Arne Henriksen (see edit history) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
quantumduck Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Nå virker det vel som om trådstarter ligger i sikkerhet og noen assistanse er vel ikke nødvendig. Betalte du altmuligmannen hvitt og driver han et firma? I så tilfelle ville jeg prøvd meg der først. Har fått litt tips av service-mannen ang. "propellkandidater" på finn, og det var ingen motvilje mot å dukke opp v. evt. opptak og hjelpe til med mekking. Nå slipper han jo det, og da tror jeg bare at jeg hører om han er interessert i å spleise på en brukt propell etterhvert, eller ta vinterservicen "for free" eller noe etterhvert. Alltids bruk for litt ekstra service-karma. Ang. svart vs. hvitt så ble denne nettopp postet i en annen tråd: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/jus-reparasjonen-ble-utført-«svart» Det virker altså ikke som om det er noen automatikk i at tjenesteyter kan fraskrive seg ansvar for dårlig utført jobb, selv om jobben er utført svart. Det blir et spørsmål mellom tjenesteyter og det offentlige, mens kvaliteten på arbeidet er en sak mellom tjenesteyter og kjøper av tjenestene. Ikke dermed sagt at jeg anser dette som veldig relevant for meg oppi dette... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.