quantumduck Svart 4.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Nå er resten av ferien på landjorda unnagjort, og reservepropellen påsatt. 16x13L tobladet fast propell (VP). Fikk ca en knop ekstra på toppfarten, mens motoren ikke nådde samme turtall på full fart, manglet 3-400 rpm. Så jeg antar reserven er litt for stor, og at toppfarten kommer av at den da funker som "overdrive" på flatt vann, og at den sikkert er litt mer effektiv iom. at den ikke folder sammen. Siden jeg nådde høyere turtall, ca 3400 rpm tror jeg, men ikke fikk samme hastighet med den gamle, antar jeg den var litt for liten? Eller er det vanlig tilpasning for å kunne jobbe ideelt i mot-sjø? Alternativt er heller ikke dette topp-turtallet, slik at også den gamle foldepropellen var litt for stor, eller manglende hastighet skyldtes at den ikke var like effektiv (bladene er jo ikke optimale, men ekstra tykke for å folde ut i revers (sentrifugalkraft)). Anyways, satser på å finne en eller annen brukt foldepropell i løpet av vinteren. Husker ikke stigning og diameter på den som forsvant, så det må kalkuleres på nytt, men hvis noen har forslag til hva som er spot-on diameter og stigning på en Bavaria 38 Match med MD2030-motor (28hk) så post det gjerne her :) Selvjusterende Autoprop høres fristende ut, men det skal vel litt til å finne en slik på bruktmarkedet til overkommelig pris. Sitér dette innlegget Link to post
goggen000 Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 På min tidligere B 38 med Volvo D2-55 hadde jeg en Flex-O-Fold 18x14, 3 bladet, aldri problemer med at den løsnet, da den var 110% sikkret med bolter. Har hørt om flere med VP propell som har løsnet- Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Jeg vurderte et skifte til Autoprop, og fikk tilbud om en "refurbished" propell fra Brunton. Var nesten halv pris av ny. Kan være en idé å sende Brunton i UK en forespørsel. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 På min tidligere B 38 med Volvo D2-55 hadde jeg en Flex-O-Fold 18x14, 3 bladet, aldri problemer med at den løsnet, da den var 110% sikkret med bolter. Har hørt om flere med VP propell som har løsnet- Det er nok litt større motor enn jeg har. VP foldepropell har et "låseblekk" som skal brettes rundt propellmutter og låse. Hvis det ikke settes på riktig løsner det nok med tid og stunder ... litt merkelig måte å gjøre det på kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 Gjør det enkelt. Kjøp en rimelig toblader; gori eller flexofold. Funker fint forover, bakker like bra som en fast toblader og gir aller minst motstand under seil. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lazyjack Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 (redigert) Kiwi kommer i flere ulike størrelser. Selv har jeg Featherstream og er meget fornøyd med den. Den gir like godt driv forover og bakover med lite propellgange. Dyrere en kiwi, men billigere en VP Kiwi har meg bekjent kun en modell og den heter Kiwiprop eller Kiwi feather prop. Noen "Featherstream" har jeg ikke hørt om. Kiwiprop kan selvsagt leveres med ulik størrelse på bladene, for ulike akslinger og som høyre og venstre-gående. Redigert 4.August.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.August.2016 Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 RS sleper ganske mange seilbåter i året pga de mister propell. Pussig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
quantumduck Svart 4.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2016 RS sleper ganske mange seilbåter i året pga de mister propell. Pussig. når selv servicemekaniker ikke klarer skru fast en propell, så egentlig ikke ... ville vel heller sagt at festeanordningen til vp er litt pussig... men med tanke på hva ny koster, så egentlig ikke det heller? sikkert gunstig for omsetningen, dette låseblekket .... lurer på hva "tapstallene" hadde vært om det ble brukt låsesplint isteden? Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 5.August.2016 Link til dette innlegget Svart 5.August.2016 Kiwi har meg bekjent kun en modell og den heter Kiwiprop eller Kiwi feather prop. Noen "Featherstream" har jeg ikke hørt om. Kiwiprop kan selvsagt leveres med ulik størrelse på bladene, for ulike akslinger og som høyre og venstre-gående. Det stemmer. Featherstream er et eget fabrikat.... Og Kiwiprop kommer i flere ulike størrelser. Aka: "Volvo leverer flere ulike modeller. Selv kjører jeg Volkswagen og er veldig fornøyd med det" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.