Jump to content

Grand 650 rib med Evinrude G2 200hk, hvor høyt bør motor monteres?


Grand 650

Recommended Posts

Hei
Vet at dette med høyde på motor har vært snakket om før, men jeg prøver også å få noen tips. Båten er grand 650 rib med 200 G2. Plata ligger akkurat på linje med bunnen, men det spruter alle veier når jeg kjører, tåler den å løftes noe? Takker for tips og råd.

 

bilde

 

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Høyde på motor? hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post

Ja instruksjonsboka til G2 sier vel at plata skal være ca 1" over bunnen av båten. Avhengig av båttype, propelltype osv. så går det sikkert med enda mere også.

Har du RX4 propell?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja tenkte hvis det var en 4 blads så tåler den større høyde.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg har jekket opp min G2 300 så høyt det går (står i nederste hullet) - og forsatt kunne den antagelig stått enda litt høyere ihvertfall med RX4 propellen. Den sitter som støpt uansett.

 

Antikav plata kan godt være helt oppe av vannet på G2 og for å få til det må de stå høyere enn bunnen på båten.  Mulig du kan prøve en annen propell enn Viper på denne motoren også. 

 

Se video av den her: 

 

https://youtu.be/uCblBrqglU8

 

 

(hvordan får dere til å embedde youtube direkte her forresten ? :))

Redigert av TomF (see edit history)
Link to post

Funker som regel greit:

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det ser sånn noelunde rett ut på første bildet, kanskje senke den litt. Antiventilasjonsplaten skal ligge i plan med skrogbunnen, tanken er at når båten planer i fri dressur, skal antiventilasjonsplaten akkurat skimme i overflaten for å hindre at propellen drar inn luft.

Link to post

på v-bunnede skrog kan plata med fordel ligge litt over skrogbunn.  Så jeg ville hevet et hull. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Bunnfasongen har nok betydning for hva som er optimal monteringshøyde for motor.

En ekte V-bunn kan ha en litt høyere monteringshøyde enn V-bunn med "pad".

Og bredden på evt. "pad" har jo også betydning.

 

Avstanden mellom der skrogets våte flate slutter og propellen har også betydning.

Jo større avstand jo høyere monteringshøyde.

Så her er det nok ofte prøve-og-feile metoden som gjelder hvis det ikke finnes et fasitsvar tilgjengelig.

 

bilde

bilde

 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...