Sleipner93 Startet 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 17.Juli.2016 Hei. Blir gjerne litt vel Petter smart dette men håper på å høre litt innvendinger. Først av alt, trusteren det er snakk om er en Sleipner 4hk 24v. Båten er en Halco 26, blir trusteren for stor for denne båten ? Ser de ofte er oppgitt til 29ft + på slike størrelser? Siden båten bare har 12v anlegg og 12v dynamo må to nye batterier settes i baugen. Tanken var å legge tykk 12v ladekabel fra dynamo fram til disse via rele. Må ha rele for å seriekoble batteriene. Når baugtrusteren ikke brukes kobles rele som seriekobler batteriene ut og rele for 12v lading til begge batteriene kobles inn. Er dette ett mulig opplegg? Hvor mye strøm brukes når man bruker trusteren? Klarer man seg uten lading når man bruker den? Må vel antageligvis være en diode også her i opplegget som gjør at jeg ikke plutselig sender 24v tilbake til dynamo/12v batterier om releet skulle svikte? En total håpløs ide eller en mulighet? Jeg vet det selges 12-24v ladere men blir ikke 10A litt lite? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Joda det er fult mulig og den er ikke for stor. Men tror jeg heller ville vurdert en DC/DC lader fra 12V til 24V istedenfor releene. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Tja, det går sikkert på et vis, men har du prøvet å kjøre motoren på 12V? Det er jo en likestrømsmotor og om ikke motstanden er for stor så bør det fungere, men effekten blir veldig mye lavere selfølgelig. Med 24V så får du skikkelig skyv på en 26 foter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Ingen problem. Eg har også 24v visp med 12v dynamo. Egen batteribank med lader fra 12v ble løsningen hos meg. Ser ut som det funker greit. Kjøpte lader hos Becker. En slik : http://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/BB-©/2582/1 Men eg har en del annet utstyr på 24V som gjorde en bbc122450 nødvendig. Dersom det bare er baugpropell du prosjekterer så ville eg ikkje gjort det. Det er litt ulempe med en ekstra batteribank å passe på. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sleipner93 Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Men vil man få for mye skyv ? Eller er det bare bra med litt ekstra krefter ? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Har aldri hørt om noen som har for mye skyv. Det vanlige er jo at pysevispen er alt for svak når det virkelig blåser og en kunne trenge den. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Enig med Bårdp. Ikke snakk om at 4 hk er for mye skyv. Med en 12-24V lader trenger du ikke tykk ladeledning fremover heller. Og du trenger ikke spesielt store batterier siden en thruster krever mye strøm i øyeblikket men bare brukes i noen sekunder om gangen. 10A lader er helt sikkert plenty, 5A funker sikkert også helt fint. Sjekk spec på minimum CCA denne thrusteren krever på batteriene (finnes sikkert på Sleipners nettsider) og kjøp de to billigste Biltemabatteriene som tilfredsstiller dette kravet. Dette er ikke noen Petter Smart løsning slik jeg ser det, den er nærmere en perfekt løsning som sikrer korrekt lading av baugpropellbatteriet, enkel installasjon pga tynn ladeledning og minimalt spenningsfall fra batteri til thruster pga korte ledninger. Du sparer også en del kostnad da feit ledning koster en del PR meter. Laderen kan bli dyr hvis den kjøpes på feil sted, ville søkt litt på eBay/Aliexpress osv. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 (redigert) Dette releet som er ettrspurt her, har eg sett for mange år siden. Det var, så vidt eg husker, ein Mercedes lastebilserie som var laga med 12 volt anlegg og 24 volt starter, på ca 70-tallet. Bosch laga der eit rele som kobla batteria om for start, eller 12 volt for bruk. Eg meiner ogso at når releet var kobla som 24 volt, og der kom 12 volt lading, so gjekk denne inn på eine batteriet. Men eg vil tru ar der fins bedre løsninger enn dette i dag. Redigert 18.Juli.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 (redigert) Denne ville jeg vurdert som lader: https://m.aliexpress.com/item-desc/32655537004.html Det finnes enda enklere og billigere på samme nettside, men da uten særlig profesjonell innkapsling. Den bør nok koples slik at den kun får strøm når motor går. Kommer an på hvilket opplegg du har for resten av det elektriske. Hvis du vil ha top notch så har feks Victron diverse dc-dc ladere som vil funke. De blir dog betraktelig dyrere. Red: Se heller på denne oversikten, der du kan velge høy kapasitet den skal ha. Tenker på de som gir 28V ut. 14V fast ladespenning på et thrusterbatteri vil jeg tro går helt fint så lenge det kun lades mens motor går. https://m.aliexpress.com/search.htm?keywords=rcnun+dc+dc+boost+module Redigert 19.Juli.2016 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Sleipner Motor har denne Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Dette går fint, ville brukt dc-dc på mellom 5-15A, gjerne matet fra et VSR (eks. BT's) som kobler inn når ladingen kommer over en viss spenning(13,2-13,4v) Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Dette går fint, ville brukt dc-dc på mellom 5-15A, gjerne matet fra et VSR (eks. BT's) som kobler inn når ladingen kommer over en viss spenning(13,2-13,4v) Lader konverter fra Sleipner http://sleipner.no/produkt/20307/dc-chargerconverter-1224-10/ har funksjon for utkobling under 12,5V og innkobling vee 13,5V. Jeg har nettop montert denne. vurderer og sette inn en egen hovedbryter det jag kan koble fra laderen ved behov. Tanken min er som følger: Stanser motor og legger meg til for natten uten landstrøm så vil spenningen være over 12,5v, laderen vil da være aktivert og trekker strøm fra forbruksbatteri. Kobler da ut hoverbryter til lader for bagtuster. Forbruksbatteri kan ha over 13,5 volt like etter at motor er slått av, men faller fort under denne spenningen. Kobler da inn hovedbryter når jeg ser at spenning er under 13,5V og batteri til baugtruster vil bli ladet opp så snart motor startes (eller landstrøm kobles til) og spenning kommer over 13,5V. Det er nok en grunn til at Sleipner har tatt frem denne lader/konverter. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Sleipner sin er nok top notch men det var også prisen.. Tenkte i samme baner som Kaffelars, men er sikkert enda rimeligere å bruke et vanlig relé som styres av D+? Biltema VSR kan også finne på å ligge inne en stund etter stans av motor har jeg fått med meg. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Men du har vel ikke tenkt å koble 12V anlegget i båten til 24V baugtruster batteri ( 2 x12v i serie) med et rele som styres ad D+? Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Har en 12v til 24v lader du kan få mot fraktkostnader. Kan sjekke amp når jeg kommer hjem fra ferie. Denne brukte jeg ca et år i den forrige båten da den hadde 24v mikuni varmer. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Sleipner93 Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Send meg en IM du kaptein NMBF når du kommer hjem fra ferie. Men til dere som spør så skal jeg prøve å forklare litt bedre. Tanken jeg hadde var å montere to 12v foran i baugen og ha ladekabel fra motor fram til disse. Ved bruk av trusteren var tanken å ha ett rele som koblet disse to 12v batteriene i serie som gjorde at jeg da kunne ta ut 24v til baugtrusteren. I tillegg skulle ett rele koble vekk 12v ladestrømmen fra motor når det andre releet koblet batteriene i serie. Jeg fant derimot ut at jeg hadde en ny 24v dynamo fra biltema liggende så jeg heller litt mot at det nok er best å motnere denne å legge opp litt tykke ladeledninger fram til trusterbatteriene i baugen. Jeg antar dette er den beste løsningen og når jeg først har dynamoen er det kanskje ikke så mye å tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Du kan jo ikke kjøre trøsteren rett fra en dynamo den klarer jo ikke å levere det trøsteren trenger. Så uansett må du ha et 24V batteri men det trenger jo ikke være så stort du klarer deg med et par små 40At batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Har en 24V Engbo truster fra 92, fungerer bra med to "separate banker" og etter dette skjema. A bank er også startbatteri. Har med årene belastet B banken med flere ting. En må bare passe på at en får + og - til samme bank når en monterer en ny forbruker. Ring Vestfold Vinsj & Thruster Jan Johansen - 95150993 - Her får du det beste råd om hva som er best i dag. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fantino Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 (redigert) Hvis du får en 12-24V lader gratis fra Kaptein KMBF så er det vel heller ikke noe å lure på? Batterier må du ha okkesom, og jeg vil tro det er myye enklere å montere laderen enn å pjåte på plass en dynamo nr 2? Så kan du kople et rimelig Biltema-relé til D+/61 på dynamo og la det skru lader på når motor er på/av når motor stoppes. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Rele/Rele-2000017796/ 85 til D+/61, 86 til jord, 30 til B+ og 87 til + på lader (87a er vel 'normally closed' og brukes ikke). Det er nok også lurt å kople en hovedbryter mellom batterier og thruster slik at du kan kople den ut om den skulle henge seg opp. Plasseres så nært batterier som mulig, men noenlunde tilgjengelig. Redigert 21.Juli.2016 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Fantino, joda det er kanskje ikke så mye å lure på, men allikevel skulle det vel heller være bedre med en 24v dynamo som forsyner batteriene med endel amper når trusteren brukes? Eller er det såpass kort perioder trusteren blir brukt at det ikke brukes så mye amper totalt sett? Hvor mye strøm bruker man normalt ved en tillegging under normale forhold? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Pysevispen bruker du jo kun i noen få sekunder i et nødstilfelle. Blir ikke så mye totalt strømforbruk av de. Om du har 2 x 40 At batterier seriekoblet og en 5A lader klarer du deg helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Her er et forslag? To batterier på 12V stilles over hverandre. Det ene batteriet er som før, koblet over starteren, dynamo etc. Trusteren på 24V er koblet på - pol på det batteriet som er som før, og + pol på det nye batteriet. To brytere, SW1 og SW2 paralellkobler batteriene. En bryter SW3 seriekobler dem. I serie med SW1 og SW2 monterer du to automatsikringer, eks. 10A. SW1 og SW2 kan jo også være en topolt vanlig elko lysbryter. SW3 må være en kraftig batteribryter. Altså, dersom batteribryteren er av, spiller det ingen rolle om den topolte lysbryteren står on eller off, men en fordel med on da begge batteriene lades. Når lysbryteren står i OFF, kan du skru på batteribryteren og koble batteriene i serie, så du får 24V. Motoren kobler du på - på det ene batteriet og + på det andre. Men lysbryteren må være OFF dersom du skrur på batteriene som står i serie. Hvis ikke vil sikringen løse ut... Kan jo være en enkel løsning, du trenger da en gammel to polt automatsikring, en batteribryter, og en topolt lysbryter. Kanskje nødløsning? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Sleipner93: Ang hjelp fra 24V dynamo. La oss si at denne gir feks 50A max. Og batteriene dine gir kanskje 500 CCA. Da blir det mye styr for bittelitt ekstra. Enklere å kjøpe ørlitegrann større batterier da. Hvis du har CCA godt over Spec for thruster og får plassert batteriene rett ved så er du i boks. Du var jo bekymret for at vispen ble for sterk? :-) Ang forbruk så er det nesten neglisjerbart. La oss si 10 sek visping totalt ved vanlig tillegging. Dette er etter mitt vett temmelig mye. Ved feks 150A forbruk som bør være realistisk for en 4hp 24V thruster har du da brukt 150/(6*60) = 0.42 Ah. Med så stort forbruk har jo også batteriet færre Ah, men mer enn et ensifret antall Ah tapper du i alle fall ikke. Sitér dette innlegget Link to post
tekniker3 Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Hvis du klarer å montere en 24V generator på motoren er jo dette supert... har jo strøm da i bøttevis! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.