Jump to content

24v Baugtruster i båt med 12v anlegg, rele til lading.

Sleipner93

Recommended Posts

Hei.

Blir gjerne litt vel Petter smart dette men håper på å høre litt innvendinger. 

Først av alt, trusteren det er snakk om er en Sleipner 4hk 24v. Båten er en Halco 26, blir trusteren for stor for denne båten ? Ser de ofte er oppgitt til 29ft + på slike størrelser? 

Siden båten bare har 12v anlegg og 12v dynamo må to nye batterier settes i baugen. Tanken var å legge tykk 12v ladekabel fra dynamo fram til disse via rele. Må ha rele for å seriekoble batteriene. Når baugtrusteren ikke brukes kobles rele som seriekobler batteriene ut og rele for 12v lading til begge batteriene kobles inn. 

Er dette ett mulig opplegg? Hvor mye strøm brukes når man bruker trusteren? Klarer man seg uten lading når man bruker den? 

Må vel antageligvis være en diode også her i opplegget som gjør at jeg ikke plutselig sender 24v tilbake til dynamo/12v batterier om releet skulle svikte? 

En total håpløs ide eller en mulighet?

Jeg vet det selges 12-24v ladere men blir ikke 10A litt lite?

Ingen problem. Eg har også 24v visp med 12v dynamo. Egen batteribank med lader fra 12v ble løsningen hos meg. Ser ut som det funker greit. Kjøpte lader hos Becker. En slik :

http://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/BB-©/2582/1

Men eg har en del annet utstyr på 24V som gjorde en bbc122450 nødvendig. Dersom det bare er baugpropell du prosjekterer så ville eg ikkje gjort det. Det er litt ulempe med en ekstra batteribank å passe på.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Enig med Bårdp. Ikke snakk om at 4 hk er for mye skyv. Med en 12-24V lader trenger du ikke tykk ladeledning fremover heller. Og du trenger ikke spesielt store batterier siden en thruster krever mye strøm i øyeblikket men bare brukes i noen sekunder om gangen. 10A lader er helt sikkert plenty, 5A funker sikkert også helt fint. Sjekk spec på minimum CCA denne thrusteren krever på batteriene (finnes sikkert på Sleipners nettsider) og kjøp de to billigste Biltemabatteriene som tilfredsstiller dette kravet. Dette er ikke noen Petter Smart løsning slik jeg ser det, den er nærmere en perfekt løsning som sikrer korrekt lading av baugpropellbatteriet, enkel installasjon pga tynn ladeledning og minimalt spenningsfall fra batteri til thruster pga korte ledninger. Du sparer også en del kostnad da feit ledning koster en del PR meter. Laderen kan bli dyr hvis den kjøpes på feil sted, ville søkt litt på eBay/Aliexpress osv.

Dette releet som er ettrspurt her, har eg sett for mange år siden. Det var, så vidt eg husker, ein Mercedes lastebilserie som var laga med 12 volt anlegg og 24 volt starter, på ca 70-tallet. Bosch laga der eit rele som kobla batteria om for start, eller 12 volt for bruk. Eg meiner ogso at når releet var kobla som 24 volt, og der kom 12 volt lading, so gjekk denne inn på eine batteriet. Men eg vil tru ar der fins bedre løsninger enn dette i dag.

Redigert av Dinamo (see edit history)

Denne ville jeg vurdert som lader: https://m.aliexpress.com/item-desc/32655537004.html

Det finnes enda enklere og billigere på samme nettside, men da uten særlig profesjonell innkapsling.

Den bør nok koples slik at den kun får strøm når motor går. Kommer an på hvilket opplegg du har for resten av det elektriske.

Hvis du vil ha top notch så har feks Victron diverse dc-dc ladere som vil funke. De blir dog betraktelig dyrere.

Red: Se heller på denne oversikten, der du kan velge høy kapasitet den skal ha. Tenker på de som gir 28V ut. 14V fast ladespenning på et thrusterbatteri vil jeg tro går helt fint så lenge det kun lades mens motor går. https://m.aliexpress.com/search.htm?keywords=rcnun+dc+dc+boost+module

Redigert av Fantino (see edit history)

Dette går fint, ville brukt dc-dc på mellom 5-15A, gjerne matet fra et VSR (eks. BT's) som kobler inn når ladingen kommer over en viss spenning(13,2-13,4v)

Lader konverter fra Sleipner  http://sleipner.no/produkt/20307/dc-chargerconverter-1224-10/ har funksjon for utkobling under 12,5V og innkobling vee 13,5V. Jeg har nettop montert denne. vurderer og sette inn en egen hovedbryter det jag kan koble fra laderen ved behov.

Tanken min er som følger:

Stanser motor og legger meg til for natten uten landstrøm så vil spenningen være over 12,5v, laderen vil da være aktivert og trekker strøm fra forbruksbatteri. Kobler da ut hoverbryter til lader for bagtuster. Forbruksbatteri kan ha over 13,5 volt like etter at motor er slått av, men faller fort under denne spenningen.  Kobler da inn hovedbryter når jeg ser at spenning er under 13,5V og batteri til baugtruster vil bli ladet opp så snart motor startes (eller landstrøm kobles til) og spenning kommer over 13,5V.

Det er nok en grunn til at Sleipner har tatt frem denne lader/konverter.

Send meg en IM du kaptein NMBF når du kommer hjem fra ferie.  :thumbsup:

Men til dere som spør så skal jeg prøve å forklare litt bedre. Tanken jeg hadde var å montere to 12v foran i baugen og ha ladekabel fra motor fram til disse. Ved bruk av trusteren var tanken å ha ett rele som koblet disse to 12v batteriene i serie som gjorde at jeg da kunne ta ut 24v til baugtrusteren. I tillegg skulle ett rele koble vekk 12v ladestrømmen fra motor når det andre releet koblet batteriene i serie. 

Jeg fant derimot ut at jeg hadde en ny 24v dynamo fra biltema liggende så jeg heller litt mot at det nok er best å motnere denne å legge opp litt tykke ladeledninger fram til trusterbatteriene i baugen. Jeg antar dette er den beste løsningen og når jeg først har dynamoen er det kanskje ikke så mye å tenke på?

Har  en 24V Engbo truster fra 92,  fungerer  bra  med to "separate banker" 

og etter dette skjema.

A bank er også startbatteri.

Har med årene belastet B banken med flere ting.

En må bare passe på at en  får + og  -   til samme bank når en monterer en ny forbruker.

Ring Vestfold Vinsj & Thruster Jan Johansen - 95150993 - 
Her får du det beste råd om hva som er best i dag.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hvis du får en 12-24V lader gratis fra Kaptein KMBF så er det vel heller ikke noe å lure på? Batterier må du ha okkesom, og jeg vil tro det er myye enklere å montere laderen enn å pjåte på plass en dynamo nr 2?

Så kan du kople et rimelig Biltema-relé til D+/61 på dynamo og la det skru lader på når motor er på/av når motor stoppes.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Rele/Rele-2000017796/

85 til D+/61, 86 til jord, 30 til B+ og 87 til + på lader (87a er vel 'normally closed' og brukes ikke).

Det er nok også lurt å kople en hovedbryter mellom batterier og thruster slik at du kan kople den ut om den skulle henge seg opp. Plasseres så nært batterier som mulig, men noenlunde tilgjengelig.

Redigert av Fantino (see edit history)

Fantino, joda det er kanskje ikke så mye å lure på, men allikevel skulle det vel heller være bedre med en 24v dynamo som forsyner batteriene med endel amper når trusteren brukes? Eller er det såpass kort perioder trusteren blir brukt at det ikke brukes så mye amper totalt sett? Hvor mye strøm bruker man normalt ved en tillegging under normale forhold? 

Her er et forslag?

To batterier på 12V stilles over hverandre. Det ene batteriet er som før, koblet over starteren, dynamo etc.

Trusteren på 24V er koblet på - pol på det batteriet som er som før, og + pol på det nye batteriet.

To brytere, SW1 og SW2 paralellkobler batteriene. En bryter SW3 seriekobler dem.

I serie med SW1 og SW2 monterer du to automatsikringer, eks. 10A. SW1 og SW2 kan jo også være en topolt vanlig elko lysbryter.

SW3 må være en kraftig batteribryter.

Altså, dersom batteribryteren er av, spiller det ingen rolle om den topolte lysbryteren står on eller off, men en fordel med on da begge batteriene lades.

Når lysbryteren står i OFF, kan du skru på batteribryteren og koble batteriene i serie, så du får 24V. Motoren kobler du på - på det ene batteriet og + på det andre.

Men lysbryteren må være OFF dersom du skrur på batteriene som står i serie. Hvis ikke vil sikringen løse ut...

Kan jo være en enkel løsning, du trenger da en gammel to polt automatsikring, en batteribryter, og en topolt lysbryter.

Kanskje nødløsning?

Sleipner93: Ang hjelp fra 24V dynamo. La oss si at denne gir feks 50A max. Og batteriene dine gir kanskje 500 CCA. Da blir det mye styr for bittelitt ekstra. Enklere å kjøpe ørlitegrann større batterier da. Hvis du har CCA godt over Spec for thruster og får plassert batteriene rett ved så er du i boks. Du var jo bekymret for at vispen ble for sterk? :-)

Ang forbruk så er det nesten neglisjerbart. La oss si 10 sek visping totalt ved vanlig tillegging. Dette er etter mitt vett temmelig mye. Ved feks 150A forbruk som bør være realistisk for en 4hp 24V thruster har du da brukt 150/(6*60) = 0.42 Ah. Med så stort forbruk har jo også batteriet færre Ah, men mer enn et ensifret antall Ah tapper du i alle fall ikke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...