Jump to content

Tips til gjestehavner rundt Bergen

Goodspeed

Recommended Posts

Hei,

jeg får besøk av en kamerat som jeg tenkte å ta med på en liten rundtur i Bergen/omegn) med båten noen dager, og kombinere dette med litt sightseeing og litt sosialt. Vi har ikke så mange dagene, så derfor prøver jeg å legge opp til noe som ikke er for langt unna slik at ikke hele dagene går bort i kjøring. Så er det noen som har tips til noen trivelige plasser som kan være verdt å sjekke ut, gjerne der det er litt liv på land (mulighet for å spise/ta seg en øl). Utover Bergen, så har jeg tenkt på Kollevågen, Os, Bekkjarvik. Noen andre gode tips til gjestehavner som kan være verdt å sjekke ut i disse traktene, maks 2-3 timers gange unna Bergen når går med rundt 20 knop (i Nordhordland har jeg stort sett oversikt)?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Takk for tips! Mye bra plasser jeg skal sjekke ut. Ser ut som det må bli en tur ned i området rundt Tysnes/Austevoll i alle fall.

Angående Kollevågen, er det tillaget bålplass der slik at man kan lage et lite bål for å lage pinnebrød og pølsesteking (og litt for kosen sin skyld da) der, eller er det kun tillatt med vanlig grill der? Hvordan pleier påtrykket å være her nå om sommeren, det er vel ikke så mange plasser der inne såvidt jeg har sett?

For øvrig er tipset ditt behørig notert, Zitt. :giggle:

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Kollevågen er det et stort grill hus med flere griller under tak..

Kaien er en stein kai, en ligger godt i nordavind, står litt på vist det kommer fra sør...

Strusshamn er også en flott havn, en ligger på holmen til Askøy kystlag, som er landfast, der finns det meste... resturant 15 min gangavstand..

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Kollevågen er det et stort grill hus med flere griller under tak..

Kaien er en stein kai, en ligger godt i nordavind, står litt på vist det kommer fra sør...

Strusshamn er også en flott havn, en ligger på holmen til Askøy kystlag, som er landfast, der finns det meste... resturant 15 min gangavstand..

Vi skal en tur ut til vår datter på Lindås i helgen, og da hadde vi tenkt en stopp i Strusshamn på tilbaketuren. Du skryter jo uhemmet av Strusshamn, så det er på tide å sjekke det ut.

Er det holmen som jeg har merket med rødt du mener? Normalt så fortrekker jeg flytebrygger, og er det flytebrygge som går inn mot land?

bilde

Stemmer Zitt,  Jeg må jo skryte av Kystlaget jeg selv er med i he he

Den røde ringen er holmen, som du ser er det flytebrygger inntil land, og vanlige brygger langs holmen.

Din blå ringen er tidligere Viksund båtbyggeri, der er også noen få gjesteplasser.

Der er vaskemaskin/tørketrommel, dusj og toaletter, og fine uteområder når solen skinner på holmen. 

Der er også robåter til låns om du spør havnevakten, flotte Oselvere...eller Færinger som strilene sier...

Ligger et senter i gangavstand, 10 min, der er endog Kina restaurant...

Dette er en av de mest skjermete havnene i området, uansett vind og styrke, noe å tenke på til vinter/høst  turer.

Havnen er en gammel "pesthavn" karantene havn, til Bergen, noe de fikk behov for etter Svartedauden...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...