skyhawk Startet 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2016 Rattet på båten min (Mercruiser 2,8L diesel/hekkaggregat) ble plutselig veldig tungt, og båten ville dra til høyre på cruise. Det føltes om om en servostyring plutselig falt ut. Jeg har ikke sjekket hydrolikkolje ennå (skal ned å gjøre dette senere i dag). Alle reimer var skiftet i fjor. Hva bør jeg feilsøke, og hva kan jeg forvente av reparasjoner? Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Kanskje litt rask til å spørre nå. Jeg har vært nede igjen i båten, og ser at reimen til servopumpen (den var skiftet under service på verksted i fjor) har vridd seg og hoppet av. Denne har også skader i et område hvor den mangler "tenner". Det er vanskelig å forstå hva som har skjedd - båten er i høyden kjørt 25 timer siden servicen hvor samtlige reimer ble skiftet. Jeg har vært noe nede i motorrommet (som er svært trangt) og jeg har vært svært påpasselig med hvor jeg har trødd. Jeg har holdt bena langt fra reimene. Jeg er lite fortrolig med reimskifte. Jeg vet ikke hvilke verktøy som benyttes til strammeren, og jeg må løsne multireimen før ny servoreim kan settes på. Dette betyr at jeg tar kontakt med serviceverkstedet i morgen og hører om de kan ta båten innimellom og sette på ny reim. Håper at det ikke er fellesferie nå. Båten er kjørbar, men skikkelig tung på rattet. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Har selv nettopp byttet multireimen. Det er veldig enkelt på denne motoren. Kun å sette på en 1/2 ” forlengerarm på strammehjulet og løsne spennet. Dermed vippes reimen lett av. Servoreimen sitter under og jeg tipper den bare er å løsneen mutter på baksiden og så kan man ta av spennet på reimen og sette på ny. Deretter stramme opp og skru til mutteren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Har selv nettopp byttet multireimen. Det er veldig enkelt på denne motoren. Kun å sette på en 1/2 ” forlengerarm på strammehjulet og løsne spennet. Dermed vippes reimen lett av. Servoreimen sitter under og jeg tipper det bare er å løsne mutter på baksiden og så kan man ta av spennet på reimen og sette på ny. Deretter stramme opp og skru til mutteren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Takker Åsabu! Jeg er lite fortrolig med reimskifte på marine dieselmotorer, og må ha dette litt inn med teskje. Jeg har lagt ved noen bilder, og lurer litt på strammemekanismen. Jeg har også bilde av den defekte servoreimen, som har skade på et lite område. den lå vrengt av (ikke brudd). Sjønner ikke helt hvordan dette har gått til. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 1/2“ forlenger arm skal inn i hullet som står ca 10 cm over hvor du har markert på bildet. Det er det eneste stedet den vil passe. Da ville jeg tatt av spennet på strammehjulet og vippet av multireimen. Da tipper jeg at det er stor mutter man kan løse på et av hjulene hvor servoreimen går rundt. Da får du løs den gamle reimen og ny går på i motsatt rekkefølge. Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Jeg ser egentlig ganske dårlig nedover fronten på motoren (svært trange forhold). Jeg antar at du bruker forlengerarmen til å stramme serpentinerbeltet. Som du sier, så er det nok også en skrue som låser hele mekanismen. Kan det være den som vi ser på hjulet nederst på strammemekanismen (ser ut til å være en unbrako skrue) Her er hele fronten fra motormanualen. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 (redigert) Strammeren på multireimen er fjør belastet. Dvs du trenger ikke løsne noe. Bare stikk inn skrale eller pipeforlenger i den firkantede åpning oppe på strammer og skyv skrallen mot styrbord. Da tar du av spennet. 10cm over din markering på bildet. Redigert 18.Juli.2016 av asunde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Takker og bukker. Jeg vil først ta en prat med verkstedet. Synes at 25 timer/1 år er kort levetid for en servoreim. Sitér dette innlegget Link to post
asunde Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Forresten, takk for sist. Vi dro fra Kinsarvik i dag. Er nå i Strandebarm. Utrolig fint anlegg de har. Sitér dette innlegget Link to post
Åsabu Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 (redigert) Riktig som Asunde sier. Ta en skralle inn i firkanthullet ca 10 cm over hvor du markerte.( H på bildet) Press så den mot styrbord side så vil du merke at det er en fjær som holder spennet på hjulet mot multireimen. Ta så av reimen og det vil da være lettere å se hvordan servoreimen er strammet opp. Mest sannsynlig en mutter å løsne som holder hjulet i posisjon. Løsne den og trekk av reimen. Sett på ny reim, stram opp og fest hjulet Viktig å sjekke jevnlig at reimen ikke har for mye slakk. Sjekkes ved å trykke midt på reimen og da bør den være stram og fin. Maks 1 cm vandring. Blir reimen for slakk, tipper jeg at den kan vri seg ut av hjulene og få slike skader som er vist på bildet Redigert 18.Juli.2016 av Åsabu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skyhawk Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Takk for sist ja. Hadde en fin tur ut til Tysnes på fredag, men endel vind og sjø ut hele Hardangerfjorden. Fikk havari på servoreimen midt i Vatlestraumen under hjemturen i dag, så det ble blytungt. Hører gjerne mer om Strandebarmanlegget (som er ganske nytt) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 18.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2016 Skaden på reima er nok kommet etter at den hoppet av ved at den har ligget inntil et av hjulene eller serpen som fortsatt har gått rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.