Sjøtunga Startet 18.Juli.2016 Del på Facebook Startet 18.Juli.2016 Eksosbendet på min gamle MD11C er gjennomrusta og må byttes, og jeg ser det er både nye og brukte rustfrie bend å få tak i, bl a på Finn. Er det kurant å skru disse rett på støpejernet på motoren, eller er det noen forholdsregler som må tas for å unngå galvanisk korrosjon? Bruk av pakninger, spesielle skruer, etc? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Bestefar Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Det er det dårligste materialet som korroderer mest når det oppstår galvanisk korrosjon. Det er vel minst en offeranode i kjølesystemet på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Mitt inntrykk er at rustfrie bend ofte ikke holder særlig lenge og at det er sveisene som er det svake punktet. Jeg tror jeg ville gått for et støpejernsbend om det er å få tak i og om det ikke koster mye mer enn de rustfrie. Et nytt bend i støpejern vil nok holde motoren ut. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juli.2016 Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Mitt rustfrie er vel en 12-13 år nå, og ser frtsatt ut som nytt etter hva jeg kan se. Så helt elendig kan det vel ikke være? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøtunga Svart 18.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2016 Det er det dårligste materialet som korroderer mest når det oppstår galvanisk korrosjon. Ja, det er derfor jeg spør. Jeg er redd for at galvanisk kontakt mellom støpejernet i manifolden og rustfritt i eksosbendet kan gjøre manifolden til offeranode. Mitt inntrykk er at rustfrie bend ofte ikke holder særlig lenge og at det er sveisene som er det svake punktet. Jeg har også sett noen kommentarer om dette, men er usikker på om det først og fremst gjelder "hjemmesnekrede" saker laget av folk som kanskje ikke er eksperter på sveising og galvanisk tæring? Mitt rustfrie er vel en 12-13 år nå, og ser frtsatt ut som nytt etter hva jeg kan se. Så helt elendig kan det vel ikke være? Kan du si noe om materiale i skruer og om bendet er galvanisk isolert fra manifolden? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
NilsPils Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Jeg har demontert eksosbendet på Tora, som har saltvanskjølt eksos. Bendet er sveiset i rustfritt stål med tre innsveiste albuer. Det var røket tvers av i den ene sveisen, tydeligvis en montasjesveis, der det opplagt ikke var benyttet rustfri elektrode. De andre sveisene var gode som nye. Ellers var det gjennomgående små hull, pittings, mange steder. Det regner jeg som typisk skade ved kombinasjon av varmt saltvann og ikke-syrefast stål. Eksosbendet var boltet til saltvannskjølt eksosmanifold i støpejern. Den var pill rotten og må kasseres, men det er vel heller normalt etter en tid for saltvannskjølt støpejern. Alderen på disse delene kjenner jeg ikke. Nå blir det nytt bend sveiset i garantert syrefast stål. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Dieselboy Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Finnes i handelen til kr 1379,70,- mva inkl. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Finnes i handelen til kr 1379,70,- mva inkl. Hvor får man kjøpt denne? (Har prøvd å kontakte La-Sa her i Oslo, men de svarer verken på telefon eller mail ) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Dieselboy Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 (redigert) Du kan handle her: http://www.volvopentashop.com/JWGulliksen/nb-NO Bare søk etter 833583 oppe i søk venstre hjørne. Er som å handle på vanlig nettbutikk :) Redigert 19.Juli.2016 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 19.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Takker Da ble det en sånn. Alle Finn-aktørene er tydeligvis på ferie, og nye rustfrie koster 3 400 kr Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Dieselboy Svart 19.Juli.2016 Del på Facebook Svart 19.Juli.2016 Skjønner du har fått bestilt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.