Jump to content

Rustfritt/syrefast eksosbend på VP MD11C - galvanisk korrosjon?


Sjøtunga

Recommended Posts

Eksosbendet på min gamle MD11C er gjennomrusta og må byttes, og jeg ser det er både nye og brukte rustfrie bend å få tak i, bl a på Finn. Er det kurant å skru disse rett på støpejernet på motoren, eller er det noen forholdsregler som må tas for å unngå galvanisk korrosjon? Bruk av pakninger, spesielle skruer, etc?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Det er det dårligste materialet som korroderer mest når det oppstår galvanisk korrosjon.

 

Ja, det er derfor jeg spør. Jeg er redd for at galvanisk kontakt mellom støpejernet i manifolden og rustfritt i eksosbendet kan gjøre manifolden til offeranode.

 

Mitt inntrykk er at rustfrie bend ofte ikke holder særlig lenge og at det er sveisene som er det svake punktet.

 

Jeg har også sett noen kommentarer om dette, men er usikker på om det først og fremst gjelder "hjemmesnekrede" saker laget av folk som kanskje ikke er eksperter på sveising og galvanisk tæring?

 

Mitt rustfrie er vel en 12-13 år nå, og ser frtsatt ut som nytt etter hva jeg kan se. Så helt elendig kan det vel ikke være?

 

Kan du si noe om materiale i skruer og om bendet er galvanisk isolert fra manifolden?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Jeg har demontert eksosbendet på Tora, som har saltvanskjølt eksos. Bendet er sveiset i rustfritt stål med tre innsveiste albuer. Det var røket tvers av i den ene sveisen, tydeligvis en montasjesveis, der det opplagt ikke var benyttet rustfri elektrode. De andre sveisene var gode som nye. Ellers var det gjennomgående små hull, pittings, mange steder. Det regner jeg som typisk skade ved kombinasjon av varmt saltvann og ikke-syrefast stål.

 

Eksosbendet var boltet til saltvannskjølt eksosmanifold i støpejern. Den var pill rotten og må kasseres, men det er vel heller normalt etter en tid for saltvannskjølt støpejern. Alderen på disse delene kjenner jeg ikke.

 

Nå blir det nytt bend sveiset i garantert syrefast stål.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

 

Finnes i handelen til kr 1379,70,- mva inkl.

 

Hvor får man kjøpt denne?

(Har prøvd å kontakte La-Sa her i Oslo, men de svarer verken på telefon eller mail  :thumbsdown: )

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...