Jump to content

tråd for oss som har en Thornycroft leyland bmc 2.52 eller 1.5

Frode Lien

Recommended Posts

Hei.

Sliter med at det lekker diesel fra stopp'en på min (Bmc 2.52).

Ser litt mørkt på å få demontert denne for å bytte oringer.

Dessuten lekker den en del olje som jeg ikke har klart å lokalisere.

Dette skaper en del luktproblemer i båten, men etter at jeg fikk lokalisert diesel lekkasjen har jeg et beger stående som samler opp diesel sølet og hjelper en del.

Liker båten veldig godt og hadde jeg hatt økonomi til det skulle jeg spandert på en ny 80-100 hk med lavt turtall.

Har også vært på tanken om å ta ut BMC'en og få byttet tetninger (har gått drøyt 6000 timer, ikke all verden, men når den er fra 69 er den neppe noe å koste for mye på)

Om jeg evt skulle sett meg om etter noe brukt, er det noen som vet hva som ville krevd minst ombygging ?

Lekker fra "akselen" som går ned i dieselpumpa som stopper diesel tilførselen.

Tank og filder sitter høyere enn dieselpumpa, og således kommer det stadig ut litt diesel.

Forstår denne har et par o-ringer som tetning, men pumpa må deles for å få ut akslingen.

Motor går veldig fint, lettstartet, men lekker altså en del olje (forbruker nok litt også).

Det skal bare være og skru opp to forseglede muttere på toppen av pumpa, løfte av dekslet.

På gasshendelen sitter det en fjær i én av 3 mulige posisjoner, løft lokket forsiktig slik at du får sjekket før den detter av...

CAV DPA pumpe ble brukt i de fleste hurtiggående dieselmotorer frem til slutten av 70-tallet. (Spesielt er det mange traktorer som fortsatt er i drift)

Informasjon på Youtube, eksempler:

• 5 måneder senere...
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...