Janoho Startet 11.Juni.2005 Del på Facebook Startet 11.Juni.2005 Hei, sjøsatte båten idag, stort sett uten problemer, men har fremdeles ett problem som var der i fjor også. Når motoren er kald er det ingen problemer med å ta opp turtallet/øke farten fra tomgang, det kan gjøres raskt også. Når motoren blir varm skjer det at den begynner å lugge og det rister i hele båten, gir jeg mer gass så lugger det bare verre og verre. Må slå av på gassen og ta farten veldig seint opp, da pleier det å gå greit. Dette er ganske slitsomt å kjøre med så skulle gjerne ha fikset det. Jeg regner med at det er dempeplate som er utslitt siden akselen er kontrollert og det bare skjer når clutchen/motoren blir varm. Hva tror dere ? Er det noen som har delenr på denne delen, regner med at den er så dyr i Norge at jeg bør bestille fra Usa (har god erfaring fra før med dette). ellers andre ting ?? Motoren er en liten Yanmar 2gm20f JOH Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 (redigert) De demperplatene jeg har vært borti så er det ulyder ved tomgang og lavt turtall som er problemet. Fjærene i plata begynner å få mye slitasje derfor ulyd som oppfattes som skrangling. Hvis det går fint å sette den i gear, men turtalløkning det vil den ikke ta, da ville jeg kanskje mistenke gearet ditt. Hvis det slurer litt så vil du få rykninger i motor ved kjøring. Noe vanskelig å synse uten å ha sett og hørt "problemet". Hva med å sette gearet akterover- noe galt da? Er motoren riktig opprettet? Klemflensen på akslingen sitter den godt? Kontroller alltid oppretting når båten ligger på vannet. XD3P Redigert 11.Juni.2005 av XD3P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 11.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 De demperplatene jeg har vært borti så er det ulyder ved tomgang og lavt turtall som er problemet. Fjærene i plata begynner å få mye slitsje derfor ulyd som oppfattes som skrangling. Hvis det går fint å sette den i gear, men turtalløkning det vil den ikke ta, da ville jeg kanskje mistenke gearet ditt. Hvis det slurer litt så vil du få rykninger i motor ved kjøring. Noe vanskelig å synse uten å ha sett og hørt "problemet". Hva med å sette gearet akterover- noe galt da? Er motoren riktig opprettet? Klemflensen på akslingen sitter den godt? Kontroller alltid oppretting når båten ligger på vannet. XD3P <{POST_SNAPBACK}> Hei, det funker fint når motoren er kald, oppretting skal være bra, dessuten har jeg satt på en centaflex slik at oppretting ikke er så kritisk. Som sagt, ingen rykking eller ulyd på kald motor, på noe turtall.. Merkelige greier JOH Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Har du riktig gearolje på gearet? Bare lurt å prøve de enkleste ting før man henter vertøykassa. Synser litt nå, men som du nevner så begynner dette med varm motor. Kan være der skjer noe med oljen som gjør utslaget her. Sluring i gearet, ja da er det bare ut med "klompen" og få den demontert. Hva slags gear? XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 11.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 (redigert) Har du riktig gearolje på gearet? Bare lurt å prøve de enkleste ting før man henter vertøykassa. Synser litt nå, men som du nevner så begynner dette med varm motor. Kan være der skjer noe med oljen som gjør utslaget her. Sluring i gearet, ja da er det bare ut med "klompen" og få den demontert. Hva slags gear? XD3P <{POST_SNAPBACK}> har ikke byttet gearoljen tidligere, men kunne prøve det først. Det er vel et kanzaki gear, tror det heter 2c elns. Det skjer ikke noe før jeg slipper motoren ned på tomgang og prøv å ta opp farten igjen. Hvis jeg kjører på marsjfart kan den gå i time etter time uten problemer. Det er samme problem både fremover og i revers. JOH Redigert 11.Juni.2005 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 11.Juni.2005 Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Ser visst ut til det blir vi som holder linken oppe her, men Ok. Har tenkt litt siden mitt forrige innlegg. Gearhendel- går den riktig m.h.t vandring h h v forover og akterover? Har du riktig tomgang? ca-600-700 o/m? Har ingen flere alternativer enn at det må være bronseconen i gearet som glepper. XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 11.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2005 Ser visst ut til det blir vi som holder linken oppe her, men Ok. Har tenkt litt siden mitt forrige innlegg. Gearhendel- går den riktig m.h.t vandring h h v forover og akterover? Har du riktig tomgang på motoren? Har ingen flere alternativer enn at det må være bronseconen i gearet som glepper. XD3P Her har tastaturet hengt seg........ <{POST_SNAPBACK}> hendelen ?, det er vel ikke noe forskjell fra kald til varm motor ? Tomgangen har jeg justert litt opp pga. at motoren rister så mye på lavt turtall, men det var samme problemet før også. JOH Sitér dette innlegget Link to post
Cirkeline Svart 12.Juni.2005 Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Hei igjen!! Du er vel på kamp nå? Start-Tromsø.hm....... Det med hendelen var bare for å se om du "fulgte" med Hvis du er usikker på om det gearet som slurer så kan du gjøre en liten ting. Prøvde en gang dette på et Hurth gear som slurte en del. Lim en liten hvit tapebit på akslingen, ca 0,5 cm. bred. Når du kjører motoren så følg med på om tapen roterer rytmisk og fint. Dette for om mulig å se om akslingen har noen små stopp underveis. Hvis du ikke kan se det med det blotte øye så er det en mulighet å videofilme rotasjonen og så kjøre dette etterpå på "dorgefart". Det er ikke alt som øye kan se Det begynner å dra seg til nå med litt omstendelig feilsøking, men etter mange år i finmekanikkens verden sammenblandet med mye elektronikk så har man lært noen knep. Du får se om du gidder... XD3P Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2005 Hei igjen!! Du er vel på kamp nå? Start-Tromsø.hm....... Det med hendelen var bare for å se om du "fulgte" med Hvis du er usikker på om det gearet som slurer så kan du gjøre en liten ting. Prøvde en gang dette på et Hurth gear som slurte en del. Lim en liten hvit tapebit på akslingen, ca 0,5 cm. bred. Når du kjører motoren så følg med på om tapen roterer rytmisk og fint. Dette for om mulig å se om akslingen har noen små stopp underveis. Hvis du ikke kan se det med det blotte øye så er det en mulighet å videofilme rotasjonen og så kjøre dette etterpå på "dorgefart". Det er ikke alt som øye kan se Det begynner å dra seg til nå med litt omstendelig feilsøking, men etter mange år i finmekanikkens verden sammenblandet med mye elektronikk så har man lært noen knep. Du får se om du gidder... XD3P <{POST_SNAPBACK}> Hei, var dårlig kamp ja 1-1 på hjemmebane. Skal prøve tapetrikset, var forøvrig ute og kjørte idag uten noen problemer. Tydligvis oppstår det ikke alltid. Jaja, vi tar det imorgen JOH Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.