Jump to content

Evinrude E-Tec 115 HO kjøpt i april, gradvis vanskeligere å starte

jotto

Recommended Posts

Jeg har en Evinrude E-Tec 115 HO som ble kjøpt ny i april. Da den var helt ny, startet den alltid på første forsøk. Det var jo en behagelig forbedring fra den gamle påhengeren...

Nå har den etterhvert blitt gradvis litt vanskeligere å starte. Det tar ikke veldig lang tid, men jeg må av og til vri om startnøkkelen 4-5 ganger når motoren er kald. Det virker som at startmotoren drar rundt motoren noen omdreininger og så slipper. Startmotoren fortsetter å gå uten at motoren dras rundt.

Motoren har gått 110 timer.

Er dette normalt for en moderne motor av 2016-årgang?

er batteriet stort nok? (cca, cold cranking amps).

Etec er glad i strøm i oppstartsfasen.

Regner med motor er lettstartet og at dette ikke skjer etter at du først har fått start?

Båten er helt ny (Nordkapp Enduro 550), så jeg håper at de har puttet inn et batteri som duger... :-)

Det er kun første gang jeg starter når motoren er helt kald at dette skjer. Den går som en klokke etter det, og starter fint når jeg stopper og starter i kortere perioder når jeg er på sjøen.

Jeg ville sjekket type batteri og kapasitet, opp mot anbefaling i owners manual... Båtforhandlere har gjort feil tidligere  :thumbsup:

Sjekk da samtidig at alle batterikoblinger er "rene og pene", og sitter godt fast.

Så et en liten morsom sak - har du som meg blitt godt oppdratt til å "pumpe blæra" steinhard før starting, så blir den faktisk mer tungstarta (!). Slutta å gjøre det, og motoren startet mye enklere... Akkurat den der kan jeg ikke forklare, men fikk det tipset på et engelsk forum, og ser jammen ut til å fungere  :clap:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Min 11 år gamle e-tec 75 starter alltid på første forsøk. Den krever et batteri som leverer 900 CCA. Red Top eller Blue Top er batterier som er godt egnet. Kan det være at batteriet ikke er tilstrekkelig ladet?

CCA er antall ampere batteriet klarer å levere i en kort periode ved start? Jeg skal stikke ned i havna og sjekke hva som står på batteriet. Dokumentasjonen som fulgte med båten er ganske spartansk på det området. Den nevner kun sånn ca hvor i båten batteriet er...  :confused:

Det er ikke utenkelig at batteriet er utilstrekkelig ladet, for vår kjøring er stort sett korte turer med ofte start-stopp. Jeg skulle trodd at turen Oslo-Drøbak-Oslo igår var nok til å lade batteriet helt, men det er kanskje ikke det? Motoren var iallefall litt tungstartet idag.

Bare for å evnt utelukke det; du trykker inn nøkkelen for full choke ved kaldstart? Siden den starter fint når den er varm...

Eller drar den tungt rundt når du vrir om nøkkelen?

Jeg trykker ikke inn nøkkelen. Da jeg hadde "briefing" da jeg hentet båten, sa forhandleren at man ikke gjør det. Det er visstnok styrt av softwaren i motoren, så den tar seg av choke etter behov.

Det virker ikke som den drar tungt. Det er mere sånn at den drar rundt noen ganger relativt lett, og så fortsetter startmotoren å snurre uten at den drar rundt motoren.

Hvis båt og motor er ny i april 2016 og ting ikke fungerer som det skal. Er det ikke naturlig å ta dette med forhandler. Garantisak?

Jo, jeg har snakket med dem og skal ta den med dit til neste uke. Jeg har bare lyst å utelukke elementære ting før jeg drar den med dit.

Ingen tar en båt til båtforhandler frivillig... ;) 

at den hopper ut på bendixen kan tyde på at den fyrer, men stanser, høres det ut som den starter? 

jeg har nå klart komme opp i 68 timer på mine.. G2 :o du kjører mye jotto :o 

Ja, det har blitt litt kjøring... ;-) Det blir jo fort 2-3-4 timer hver gang vi er ute på wakeboard.

Det kan høres ut som den fyrer men stopper umiddelbart. Jeg er litt usikker.

Min forrige ble også bare verre og verre å starte, etter jeg hadde den på 300-timers service. Før det hele gikk skikkelig skeis med fullstendig havari. Om det hadde service med sammenheng vet jeg ikke.

Håper det er så enkelt som at det er batteri eller kabler (sjekk både batteri og motor-siden - min lokale forhandler glemte å feste minus-polen. I 30+ knop i en del sjø gikk plutselig all motorelektronikk crazy når jeg skulle tilte...).

Neste steg er vel egentlig å gå tilbake til "basics" - spark, fuel, compression... Det kan jo være at de ikke har indeksert pluggene, slik at den gradvis soter ned.

Vet også folk har bytta "statoren" i sånne her tilfeller med vellykket resultat. Men som nevnt over, antakelig fyrer den, og så stopper den. Så jeg gæbler ikke mye penger på at det er noe galt med verken den eller starteren.

Når du først får start, og den går på tomgang - høres den OK ut? Hvilket turtall har du på tomgang?

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

OK, nå har jeg vært i båten og testet litt.

Sjekket batterikablene - de satt godt på polene. 

Sjekket spenningen:

• Hvilespenning målt med multimeter på batteriklemmene: 12,8V. Dette var før jeg skrudde på hovedbryteren, så det var null belastning
  • Spenning mens jeg senket motoren: 12,2V. Krøp sakte opp til 12,7V etterpå.
  • Laveste spenning ved start av motor: 11,75V
  • Spenning når motoren går på tomgang: 14,15V

Dette er vel normale verdier for et fulladet batteri?

Turtall ved tomgang: 600 RPM. Motoren maler som en katt når den er startet.

Jeg filmet mens jeg startet (kaldstart)... og da startet den selvsagt på første forsøk. :P Jeg skal måle spenningen før jeg starter motoren de neste gangene jeg er ute også.

Min 150 hk 2008 modell starter alltid på første men den pipingen har jeg ikke. Er det sjekk programmet du ikke kjører igjenom før du vrir om nøkkelen som gjør det?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...