Jump to content

Koble bærbar VHF til fast antennepisk..??


olpi

Recommended Posts

Har en Garmin VHF 725 håndholdt VHF .

 

Registrerte at det på båten jeg har kjøpt (skal hente) er montert en VHF antenne, men VHF er fjernet.

Er det noe i veien for at jeg kobler min håndholdte VHF til denne antennen som er midlertidig løsning?

Har ikke sjekket antenneplugg på antennen, men hvis den passer vurderer jeg å koble til min portable VHF ved å skru av antennen på denne.

Det som skiller min håndholdte fra en stasjonær er vel bare at toppeffekten er høyere på den stasjonære? Vil vel tro at impedans er lik på de to.

Noe som har gjort dette, eller som er "eksperter" på området?

 

 

PS! Vet jo at det ikke er den beste løsningen, men det er bare tenkt som en midlertidig løsning for å bedre rekkevidden til min håndholdte VHF.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et slikt opplegg med samme type VHF på min forrige båt. Jeg kjøpte nødvendige deler fra Gemotech (33074737). Både antenne (RA106), kabel og plugg som passet direkte på apparatet. Det fungerte helt utmerket. Jeg foretok ikke akkurat noen rekkevidde-test, men jeg fikk inn betydelig mere trafikk med utv. antenne kontra pisken på apparatet.

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et slikt opplegg med samme type VHF på min forrige båt. Jeg kjøpte nødvendige deler fra Gemotech (33074737). Både antenne (RA106), kabel og plugg som passet direkte på apparatet. Det fungerte helt utmerket. Jeg foretok ikke akkurat noen rekkevidde-test, men jeg fikk inn betydelig mere trafikk med utv. antenne kontra pisken på apparatet.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Høres fint ut. Skal prøve når jeg henter båten på onsdag. :cheers:

 

Lenge til onsdag ....... :headbang::lol:

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Denne tråden var oppe for en stund siden. Fungerte det greit å koble den faste antennen til den bærbare? Og hvis jeg ønsker et opplegg med bærbar VHF som skal kobles til den faste antennen i båten - hvilket merke bør en da kjøpe for at dette skal være "kurant" og innenfor det apparatet er bygd for?

 

Er det noen bærbare som har kommet med DSC?

Link to post
Share on other sites

Jeg har enda ikke registrert bærbar VHF med DSC.

 

DSC forutsetter tilkobling til GPS mottager. Antar at det finnes håndholdte systemer med integrert VHF og GPS, men det er sikkert VELDIG dyrt idag.

 

Deimot er det flere håndholdte som har mulighet for CTCSS se,

 

http://florida-repeaters.org/ctcss.htm

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DSC forutsetter tilkobling til GPS mottager

- ja, jeg har innkjøpt en kartplotter, riktignok en enkel modell, men jeg tror det skal være mulig fra denne.

 

Når det gjelder watt-effekten har jeg fått en forståelse av at det ikke er det som er mest avgjørende for distansen (?), men at det er antennen.

 

Min frykt er at en brann eller stort vanninntak som gjør at båten raskt må forlates. Og med kone og 3 barn ser jeg da for meg at pri 1 er få få disse ut av båten (dersom brannen ikke er av slik karakter at den kan slukkes med egnet utstyr). Og da kan det være greit å ha med seg VHFen. På den annen side - det er vel da DSC gjør nytten aller mest?

 

Har aldri hatt VHF før og sliter litt med å bestemme meg her - heller litt til fast-montert med DSC. Og da blir jo spørsmålet plassering. Forrige eier hadde denne inne hengende i kabintaket (beskyttet for vær og vind). Med sovende unger kan det se litt upraktisk ut, så jeg vurderer et eller annet sted rundt fører-plass. Har kalesje båt, så en vannsprut er ikke usannsynlig. Men nye VHFer tåler vel det. Dersom jeg plasserer den på dash-bordet blir jo apparatet veeeldig varmt i solsteken. Tåler det det? Ser det ofte er opp til 60 graders toleranse, og solstek på svart apparat blir vel over det. Og hvitt apparat skiller seg veldig ut, men det blir vel ikke så varmt.

 

Alle synspunkter som kan gjøre valget lettere, eventuelt belyse fordeler og ulemper, er velkomment (har sett igjennom de andre trådene, og har vel ikke blitt så veldig mye klokere - smaken er som baken osv..)

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er enig....., men jeg har sikkert tatt feil mange ganger jeg også selv om jeg "var sikker" på at det var rett. :lol:

 

Håper ikke at det skjer så ofte her :blush:

 

VHF er jeg selv ingen kløpper på. Tok VHF sertifikat i -82 og har brukt VHF veldig lite opp gjennom årene. Har kjøpt meg ny stasjonær VHF idag og skal sende inn konsesjonssøknad.

Må ta frem "boka" og oppdatere meg på pensum.

 

Når det gjelder nød og tryggingsmeldinger husker jeg nok det meste. "BRUNITA" var jo fartøyet som alltid trengte assistanse :lol:

Link to post
Share on other sites

Ikke når det gjaldt han jeg hadde som lærer på KNM Tordenskjold. En gammel radiomann. Jeg gikk da på Fjernskriver-RATT kurs. Var interessant, men ganske mye pugging på "kryptografering".

 

" ....Pan-Pan...Pan-Pan...Pan-Pan, dette er Brunita ......" Brukte han så mange ganger så den sitter.

 

Når det gjelder NØD så brukte han et annet fartøysnavn - husker ikke det nå.

 

Har jo ingen betydning bare man kan prosedyrene. :cheers:

 

Vi bruke sjelden VHF. Det meste gikk på HF, og på linjesamband når jeg var stasjonert på Reitan.

På kystvakten brukte vi også mest HF, og bare VHF nær land for å ringe hjem.

 

Når det gjelder VHF`n som jeg kjøpte så et det en UNIDEN stasjonær. De har også en håndholdt VHF til veil pris på 1617,- som vel må være meget bra pris.

Får kjøpt de av alle som forhandler utstyr fra Sleipner Motor.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Han tenkte på distress (GMDSS) sikkert... DSC er jo en del av det...

Mulig, men det virker som det er såpass mange som roter litt med begrepene eller på annen måte har misforstått at det er sikkert greit å understreke et en VHF med DSC virker utmerket selv om du ikke har GPS. Ulempen når du ikke har GPS tilkoblet radioen (eller DSC-enheten) er at du må legge inn posisjon manuelt, og posisjonen må oppdateres underveis.

 

Det er teorien. Hvor stor andel av landets fritidsbåtførere som kan peile posisjonen sin med land i sikte tør jeg ikke gjette på, men antallet synker drastisk når de kommer så langt ut at de ikke kan se land og det blir ren gjetting når værforholdene gir redusert sikt i alle retninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...