olpi Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 (edited) Har en Garmin VHF 725 håndholdt VHF . Registrerte at det på båten jeg har kjøpt (skal hente) er montert en VHF antenne, men VHF er fjernet. Er det noe i veien for at jeg kobler min håndholdte VHF til denne antennen som er midlertidig løsning? Har ikke sjekket antenneplugg på antennen, men hvis den passer vurderer jeg å koble til min portable VHF ved å skru av antennen på denne. Det som skiller min håndholdte fra en stasjonær er vel bare at toppeffekten er høyere på den stasjonære? Vil vel tro at impedans er lik på de to. Noe som har gjort dette, eller som er "eksperter" på området? PS! Vet jo at det ikke er den beste løsningen, men det er bare tenkt som en midlertidig løsning for å bedre rekkevidden til min håndholdte VHF. Edited June 11, 2005 by OLPI (see edit history) Quote Link to post
jonol Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Jeg hadde et slikt opplegg med samme type VHF på min forrige båt. Jeg kjøpte nødvendige deler fra Gemotech (33074737). Både antenne (RA106), kabel og plugg som passet direkte på apparatet. Det fungerte helt utmerket. Jeg foretok ikke akkurat noen rekkevidde-test, men jeg fikk inn betydelig mere trafikk med utv. antenne kontra pisken på apparatet. Quote Det er tryggere på havet enn på veiene ! Link to post
Al-Tec Posted June 11, 2005 Share Posted June 11, 2005 Kommer litt an på VHF'en, men siden jeg er forhandler velger jeg å si: Det er ikke noe problem på den jeg forhandler! Quote AL-TEC al-tec.no Link to post
olpi Posted June 11, 2005 Author Share Posted June 11, 2005 Jeg hadde et slikt opplegg med samme type VHF på min forrige båt. Jeg kjøpte nødvendige deler fra Gemotech (33074737). Både antenne (RA106), kabel og plugg som passet direkte på apparatet. Det fungerte helt utmerket. Jeg foretok ikke akkurat noen rekkevidde-test, men jeg fikk inn betydelig mere trafikk med utv. antenne kontra pisken på apparatet. <{POST_SNAPBACK}> Høres fint ut. Skal prøve når jeg henter båten på onsdag. Lenge til onsdag ....... Quote Link to post
nordan family 27 Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Denne tråden var oppe for en stund siden. Fungerte det greit å koble den faste antennen til den bærbare? Og hvis jeg ønsker et opplegg med bærbar VHF som skal kobles til den faste antennen i båten - hvilket merke bør en da kjøpe for at dette skal være "kurant" og innenfor det apparatet er bygd for? Er det noen bærbare som har kommet med DSC? Quote Link to post
roaldbj Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 (edited) Jeg har enda ikke registrert bærbar VHF med DSC. DSC forutsetter tilkobling til GPS mottager. Antar at det finnes håndholdte systemer med integrert VHF og GPS, men det er sikkert VELDIG dyrt idag. Deimot er det flere håndholdte som har mulighet for CTCSS se, http://florida-repeaters.org/ctcss.htm Edited April 3, 2006 by roaldbj (see edit history) Quote Link to post
baatsman Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 (edited) Innlegg slettet Edited April 3, 2006 by baatsman (see edit history) Quote Vi sees! Link to post
olpi Posted April 3, 2006 Author Share Posted April 3, 2006 Det er lenge siden jeg fikk båten (juni-05). Kjøpte en NB 8700 Når det gjelder å teste bærbar VHF med fast antene fikk jeg aldri gjort det, solgte den. Quote Link to post
baatsman Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Var litt overivrig og sjekket datoen litt senere. Men takk for opplysningene Quote Vi sees! Link to post
VO`n Posted April 3, 2006 Share Posted April 3, 2006 Fungerer ypperlig med bærbar til ext. antenne, bakdelen er at et håndapparat har mindre effekt en stasjonær radio. Men 5 watt og en god ext. antenne kommer man langt nok når man er på sjøen... Quote Link to post
nordan family 27 Posted April 4, 2006 Share Posted April 4, 2006 DSC forutsetter tilkobling til GPS mottager - ja, jeg har innkjøpt en kartplotter, riktignok en enkel modell, men jeg tror det skal være mulig fra denne. Når det gjelder watt-effekten har jeg fått en forståelse av at det ikke er det som er mest avgjørende for distansen (?), men at det er antennen. Min frykt er at en brann eller stort vanninntak som gjør at båten raskt må forlates. Og med kone og 3 barn ser jeg da for meg at pri 1 er få få disse ut av båten (dersom brannen ikke er av slik karakter at den kan slukkes med egnet utstyr). Og da kan det være greit å ha med seg VHFen. På den annen side - det er vel da DSC gjør nytten aller mest? Har aldri hatt VHF før og sliter litt med å bestemme meg her - heller litt til fast-montert med DSC. Og da blir jo spørsmålet plassering. Forrige eier hadde denne inne hengende i kabintaket (beskyttet for vær og vind). Med sovende unger kan det se litt upraktisk ut, så jeg vurderer et eller annet sted rundt fører-plass. Har kalesje båt, så en vannsprut er ikke usannsynlig. Men nye VHFer tåler vel det. Dersom jeg plasserer den på dash-bordet blir jo apparatet veeeldig varmt i solsteken. Tåler det det? Ser det ofte er opp til 60 graders toleranse, og solstek på svart apparat blir vel over det. Og hvitt apparat skiller seg veldig ut, men det blir vel ikke så varmt. Alle synspunkter som kan gjøre valget lettere, eventuelt belyse fordeler og ulemper, er velkomment (har sett igjennom de andre trådene, og har vel ikke blitt så veldig mye klokere - smaken er som baken osv..) Quote Link to post
Poseidon Posted April 4, 2006 Share Posted April 4, 2006 DSC forutsetter tilkobling til GPS mottager. Jasså???? Det må du visst forklare nærmere . . . Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
olpi Posted April 6, 2006 Author Share Posted April 6, 2006 Jasså???? Det må du visst forklare nærmere . . . Han tenkte på distress (GMDSS) sikkert... . DSC er jo en del av det.... ., men det visste du jo du Quote Link to post
Poseidon Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 Han tenkte på distress (GMDSS) sikkert... Hva han tenkte på er ikke så godt å si for oss som må leve livet uten telepatiske evner Men jeg må innrømme at jeg av og til blir en anelse oppgitt over den "skråsikkerheten" som enkelte slår om seg med . . . . Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
olpi Posted April 6, 2006 Author Share Posted April 6, 2006 Ja, jeg er enig....., men jeg har sikkert tatt feil mange ganger jeg også selv om jeg "var sikker" på at det var rett. Håper ikke at det skjer så ofte her VHF er jeg selv ingen kløpper på. Tok VHF sertifikat i -82 og har brukt VHF veldig lite opp gjennom årene. Har kjøpt meg ny stasjonær VHF idag og skal sende inn konsesjonssøknad. Må ta frem "boka" og oppdatere meg på pensum. Når det gjelder nød og tryggingsmeldinger husker jeg nok det meste. "BRUNITA" var jo fartøyet som alltid trengte assistanse Quote Link to post
Poseidon Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 ....... "BRUNITA" var jo fartøyet som alltid trengte assistanse Der husker du nok en anelse feil Det er nemlig HAVBRIS som forliser, og BRUNITA som yter hjelp Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
olpi Posted April 6, 2006 Author Share Posted April 6, 2006 (edited) Ikke når det gjaldt han jeg hadde som lærer på KNM Tordenskjold. En gammel radiomann. Jeg gikk da på Fjernskriver-RATT kurs. Var interessant, men ganske mye pugging på "kryptografering". " ....Pan-Pan...Pan-Pan...Pan-Pan, dette er Brunita ......" Brukte han så mange ganger så den sitter. Når det gjelder NØD så brukte han et annet fartøysnavn - husker ikke det nå. Har jo ingen betydning bare man kan prosedyrene. Vi bruke sjelden VHF. Det meste gikk på HF, og på linjesamband når jeg var stasjonert på Reitan. På kystvakten brukte vi også mest HF, og bare VHF nær land for å ringe hjem. Når det gjelder VHF`n som jeg kjøpte så et det en UNIDEN stasjonær. De har også en håndholdt VHF til veil pris på 1617,- som vel må være meget bra pris. Får kjøpt de av alle som forhandler utstyr fra Sleipner Motor. Edited April 6, 2006 by OLPI (see edit history) Quote Link to post
Sjøtummel Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 Han tenkte på distress (GMDSS) sikkert... DSC er jo en del av det...Mulig, men det virker som det er såpass mange som roter litt med begrepene eller på annen måte har misforstått at det er sikkert greit å understreke et en VHF med DSC virker utmerket selv om du ikke har GPS. Ulempen når du ikke har GPS tilkoblet radioen (eller DSC-enheten) er at du må legge inn posisjon manuelt, og posisjonen må oppdateres underveis. Det er teorien. Hvor stor andel av landets fritidsbåtførere som kan peile posisjonen sin med land i sikte tør jeg ikke gjette på, men antallet synker drastisk når de kommer så langt ut at de ikke kan se land og det blir ren gjetting når værforholdene gir redusert sikt i alle retninger. Quote Link to post
Poseidon Posted April 6, 2006 Share Posted April 6, 2006 Når det gjelder NØD så brukte han et annet fartøysnavn - husker ikke det nå. Kanskje det var gamle, gode LYDERHORN? Jeg vet den ble meget brukt i slike øvingsoppgaver. (Den hadde forøvrig samme type Wichmann som jeg har ombord i POSEIDON.....) Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.