Anderre Startet 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2016 Heisann Jeg har en 2007 Saga 315 som senker ladespenningen etter at jeg har kjørt ett stykke. Spenningen synker så lavt at jeg får alarm og hvis jeg slår på f.eks viften på badet, stiger spenningen opp til ca 14v igjen og alarmen forsvinner.. Jeg har nylig installert solcellepanel og dette problemet har oppstått etter dette. Er det slik at jeg rett og slett produserer for mye strøm nå? Er det uheldig at solcellene lader samtidig som motoren går? Roger Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
Fantino Svart 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2016 Mulig alarmen trigges av 'unaturlig' høy batterispenning. Hvordan har du koplet til solcelle/regulator? Jeg har også solceller, med regulator koplet på samme punkt som dynamo og landstrømlader. Solcelleregulatoren slår seg som regel av ganske raskt når motor startes, men hvis den er i bulklading og dynamo ikke greier å heve batterispenningen nok (har totalt ca 800 Ah fordelt på div batterier) så henger solcellene med til spenning nærmer seg 14.3 eller deromkring. Det burde ikke være noe problem å ha solceller tilkoplet. Skulle heller være motsatt, at dynamo får et lettere liv (og du sparer 3 dl diesel PR sesong..) Sitér dette innlegget Link to post
Anderre Svart 20.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Heisann Regulatoren er koblet til samme punkt som dynamoen her også. Det som er litt snodig, er at ladespenningen synker, men da slår jeg meg til ro med at det er fordi det ikke er plass til mer strøm på batteriet Fortsatt god sommer! Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
Fantino Svart 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Kom på en ting: Hvor leser du av spenning? Jeg har VP voltmeter som stort sett viser tull, ca 0.5V for lite, et eget for forbruk (tror jeg) som også viser feil og utlesing fra Victron solcelleregulator som jeg stoler på da den samsvarer veldig bra når jeg måler på samme punkt. Burde uansett ikke være noe problem. God sommer til deg også! Sitér dette innlegget Link to post
Anderre Svart 20.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2016 Leser av spenningen på dashbordet og som deg, syntes jeg også Vp sitt voltmeter konstant leser en halv volt for lite. Har bestilt meg nytt, uoriginal voltmeter som skal monteres i dashbord og som jeg kan lese av uten å måtte skru på tenningen Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.