Jump to content

Rana 16 Line, info og erfaringer?

Ole Skjetne

Recommended Posts

Hei,

Har gått til anskaffelse av min første båt! Valget falt på en Rana 16 Line. Disse hadde jeg aldri sett etter å ha trålt finn.no og andre nettsteder på jakt etter den riktige båten.

Jeg slo til noe spontant, og fikk meg en dugelig biltur fra Trondheim til Bergen. Kjørte over Dovre og Sognefjellet med en tom båthenger på dagen, og en full en på natta.

I ettertid har jeg kontaktet Rana plast for info, som sendte meg videre til PW Plastservice. Snakket med Pål Vang som igjen sendte meg videre til fam. Leirvik som angivelig skal ha designet og produsert denne. De anslår at omlag 50 totalt ble produsert, da dette ikke var den typen båt folk flest ønsket på 70-tallet tok det aldri av.

Er det noen som har erfaringer med båten? Har blåst en liten runde på sjøen med den så langt, og jeg liker veldig hvordan den tar sjøen. Har en 70-hk Tohatsu 2takt. Denne går godt ,men høres også godt, og veier 125 kg.

All info mottas med takk! Bilder fra bilturen :)

bilde

bilde

Whatever floats your boat down the moat.

Hei!

Du som kjøpte den på finn ja? Rått! :)

Moro å se at enda en person eier en slik båt!

Flott motor du har på hekken også! Har du kalesje til din? Min har nummeret 24441 og ble produsert i 1970 akkurat. Har en 50Hk mariner på hekken. Veldig fornøyd med sjøegenskapene til båten. Føles god og solid. Er tyngre enn andre båter på den størrelsen, men er jo ikke en så stor ulempe om du ikke bryr deg om fart, og heller vil ha en bedre sjøbåt.

Har du kalesje til din?

Skal få postet et bilde av min. Kjøpte den for et par mnd siden. Iogmed at jeg er ung så har jeg bare tatt innsiden, utsiden skal jeg ta neste år. Bunnstoffet er malt for høyt dessverre på min båt. Men lar seg ordne neste år.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Hei hei! 

Jepp, måtte bare ha den etter å ha sett den. Denne har nummer 24433, det fulgte med en kalesje med usikker på om denne er original. Har tatt kontakt med Alf Hansen AS i Trondheim for å høre om han vet noe om kalesje, så får vi se! Må ha det til min bruk. 70 Hk er med enn tilstrekkelig, hadde gått fint med mindre også. Mener å ha lest at denne er godkjent for 80HK, men det hadde blitt i overkant.

Har du veid din? Min veier omlag 600kg med motor, og motoren veier 125kg så da er det vel 475kg båt, inklusive en 50L bensin på tanken. Er usikker på om det er tatt ut skum fra dobbeltbunnen, men forrige eier mente det var gjort. Det høres at det ligger noe vann i bunn, dette kan vel også ha en del vekt. Ser også ut som det har vært fastmontert tank tidligere foran, som er fjernet til fordel for den mer mobile typen. Leser på nett at den skal veie 375kg, så spørs om det er mye vann/tungt materiale i bunnen som erstatter skummet. Samtidig er stolene ganske nye og tyngre.

Har planlagt full overhaling av et elektriske i denne, med nye instrumenter og oppkobling av tiltmåler, turtallsmåler, knop-måler og eventuelle andre intrumenter som finnes. Utover det kikker jeg etter smart-flaps, da båten virket stabil men kanskje med fordel kunne gått rettere med 1 person i båten.

Redigert av Ole Skjetne (see edit history)

Skal få veid min en dag. Hadde vært moro å vite vekten på min. 

Jeg tror ikke jeg har vann i min, jeg kan ikke høre noe skvulping av noe slag.. De hadde ikke vanlig skum på den tiden iflg PWPS mener jeg å huske etter å ha snakket med dem selv. Snakket med en "Lasse" der som sa at de brukte noe heelt annet tilbake da.

Min kalesje er nok ikke org. heller. Er i god stand iallefall. Så trenger ikke å bytte den i nærmeste fremtid.

Min går ganske rett med 1 person (70KG). Har 25L tank, 10L reserve +  6kg dregg + litt kjetting og tau på bb side og batteri på sb side. Ikke noe annet spesielt. Min motor veier 98KG. 

Kan være din er fra 69, iogmed min 70 ble produsert etter din. Har du bilde av båt med kalesje? :)

Redigert av Christian.T (see edit history)

Ole Skjetne skrev On 19.7.2016 at 18.52:

I ettertid har jeg kontaktet Rana plast for info, som sendte meg videre til PW Plastservice. Snakket med Pål Vang som igjen sendte meg videre til fam. Leirvik som angivelig skal ha designet og produsert denne. De anslår at omlag 50 totalt ble produsert, da dette ikke var den typen båt folk flest ønsket på 70-tallet tok det aldri av.

interessant, 

forresten, montro om dette er lillebroren til 16 foteren..?

https://baatplassen.no/i/topic/106762-er-det-noen-som-vet-hvor-mye-veier-en-slik-båt/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei igjen!

Jeg har ikke merket noe super spesielt å være ops for. Båten virker god og solid. Skal oppdatere deg om jeg finner noe som er kjekt å vite!

Fant en liten pytt ble noe blå olje ved brønnens dreneringshull, tenkte f!¤". Motor startet som bare det og jeg kjørte videre. Når jeg kom tilbake så åpnet jeg hetta og fant mer totakts olje inni motoren.. :confused:

Fant ut at det var tiltingen min, jeg tilter den så høyt som det går, så den er ca 5-10CM over vannflaten.. Lufteskruen til autoluben var synderen, fylte nylig opp hele autoluben med olje. Var heldigvis ikke verre enn det. ^^

Christian.T skrev On 19.7.2016 at 18.58:

Føles god og solid. Er tyngre enn andre båter på den størrelsen, men er jo ikke en så stor ulempe om du ikke bryr deg om fart, og heller vil ha en bedre sjøbåt.

ang. vekt, vil ikke si den oppgitte vekta på disse er spesielt høy. en typisk 15 fots skjærgårdsjeep er ofte tyngre (feks Yamarin S46 er 400kg) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei,

Som lovt har jeg skaffet bilde av båt med kalesje. Den er i OK tilstand, men må skiftes iløpet av sesongen. Har kontaktet flere for å høre hvordan de ønsker å gå fram, og eventuelle tilbud.

Kalesjen dekker ikke over helt framme ved skjermen i hjørnene, så er usikker på om denne er original. Er også mye teip på stengene inni som er godt slitt.

bilde

Hei,

Her følger første utkast av skjema for oppkobling av elektronikk.

Jeg kommer til å bruke skinner montert i egnet boks for positive kurser og skinne montert rett på sikringsboks for negative kurser. Jeg bruker det gamle bryterpanelet videre.

Tegningen mangler: Skinner, må finne et egnet bibliotek på TinyCAD for å få symbolene jeg ønsker. Videre mangler oppkobling av instrumenter og motor, tenker å inkludere disse også. Trolig må jeg skalere opp sikringene noe. Mener det er ganske kraftig trekk på vindusmotoren, så 1A er nok i minste laget.

Tar gjerne innspill forøvrig. Pr. nå er "Sjusegment" placeholder for de forskjellige aparatene som Tachometer, osv. Disse vil komme i detalj, med bryter for belysningen i disse til natters-bruk.

P.S: noen som har tips til hull-taking for vindusvisker? er hull til selve viskermotoren, men den har også behov for et feste til.

bilde

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  Christian.T skrev On 2.8.2016 at 17.49:

Skal du kvitte deg med den gamle? Isåfall er det noe du hadde solgt billig?

Båten din er et flott eksemplar iallefall! 

Kan fort bli aktuelt! Send meg en melding om du er interessert så kan vi sikkert bli enige. Vurderer å beholde kalesjen en sesong eller to til, da den ble bedre etter jeg strammet opp stengene. Tror den er moden for en runde impregnering :)  

Status!

Lagt opp komplett nytt elektrisk anlegg, og tatt ut det gamle tacometeret og tiltmåleren, tenkte å få noen proffesjonelle til å ta en kikk på motor og se om alt av signaler er funksjonelt slik at jeg kan sette inn nytt tacometer og tilt. Har også tatt noen turer på sjøen og nyter båten!

Motor virker OK, det hjalp å bytte bensinen i ny, den gikk litt tungt på gammel bensin.

• 1 måned senere...

Hei!

Hvordan går båten med 70HK? Jeg har funnet meg en 01 mod 90HK Mercury totakt som jeg vurderer å skaffe meg. Veier dog 160KG, er endel vekt. 

Med 50HK gikk båten forferdelig dårlig. Hadde dog 600 omr. mindre enn maks anbefalte, så mulig riktig propell hadde hjulpet. Brukte ca 20-25 sek for å få den i plan med feil propell. 

Håper at med 90HK så blir det andre boller.  :giggle:

Hei,

70HK er som en drøm! Hadde ikke ville hatt noe større, men dette passer veldig godt. Har hatt litt elektronikk problematikk, da styrekonsollen er noe gammel og upålitelig.

Anbefaler det varmt, sikkert moro med enda større motor også.

Liker båt og motor veldig godt, men ny kalesje står fremdeles høyt på ønskelista.

Christian.T skrev On 13.10.2016 at 21.47:

Med 50HK gikk båten forferdelig dårlig. Hadde dog 600 omr. mindre enn maks anbefalte, så mulig riktig propell hadde hjulpet. Brukte ca 20-25 sek for å få den i plan med feil propell. 

disse motorene trives absolutt best når de får opp mot maks anbefalt turtall på fullt.   mangler du 600 omdr så blir den nok treeg ja og ned 2-3" i stigning så hadde den nok føltes mye friskere

@Ivar: Klart, den klarte nok ikke å yte fulle 50HK ved 4900. Sikkert nærmere 45 hest. Propellen var dog en 10 1/2 13P. Så båten krever veldig liten propell, men nå er gir-utvekslingen på de eldre Mercury motorene litt spesielle. 

Blir moro å teste 90Hk ja, er nok en smule stort, men håper på at den vil plane ved 3000 omrd, kanskje litt ønsketenking?

Tenker at jeg skaffer meg en passende stålpropell når jeg får solgt motorene jeg har liggende nå. Kommer uansett til å prøve min 10 1/2 15P (cupped?) stiletto triad II propell. Den blir nok for liten, men skader ikke å teste siden jeg allerede har den liggende. Tipper at en 12 x 17 vil være mer passende på en 90HK og en relativt liten båt sammenlignet med motor. 

Ser jo at motor klarer å dytte 17-18 fotere opp i 35 knop. (f.eks tunge wester 18). Så kanskje med riktig høyde og propell klarer jeg nærmere 37-39 knop. 

@Ole: Hva slags fart fikk du med 70HK?

Redigert av Christian.T (see edit history)

en 90hk vil nok trenge propell med større diameter, normalt rundt 13" i diameter.   Stigning vil avhenge av utveksling , husker ikke hva motoren din skal ha

• 4 uker senere...

Hei!

Sikker på at motor og alt er friskt? Fikk selv 26 knop med 50HK og 3 personer, dette er også med noe gammelt bunnstoff som fungerer som sandpapir. 

Er veldig usikker på om jeg skal ta en lettere restaurering på båten, eller selge den med 50HKen og kjøpe meg en Wesling. Blir nok kanskje til at jeg iallefall testyer 90HKen først.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...