Joltus Startet 19.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Juli.2016 6syl 06 modell 200hk verado.Går det fint å ta ut olje termostaten som står under kjøleren uten å tømme ut for mye olje? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Ingen verado eksperter her?? Hmmm.... Tenker eg høyt sjøl tenker eg at eg vil få ørlite grann olje ut, litt rester bare, da mesteparten bør ligge i sumpen.... Så det bør være gangbart å sjekke den. Problemet er at motoren ikke får høy nok temperatur og synker fort når eg tar ned turtall. Nærliggende å tenke at oljen da får for mye kjøling. Kjølevannet er på 60 pluss som skal være innafor. Sitér dette innlegget Link to post
Ronny Hagen Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Hei. Noe olje søl blir det. Hva er motor temperatur når du kjører og hva er temperatur på motorolje. Husker min 225 lå på 96-97 grader på motoroljen på full gass men datt fort ned til 70 når den sto på tomgang Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Oljetemp bør ligge på ca 85 grader ved idle, 95 ved 4000 rpm. Normalt med noen små variasjoner her. Kjølevann bør være under 70, normalen er vel ca. 60 på idle og 67-68 ved 4000 og oppover. Er du under 55 kan det være issues. Kilde: veradoclub.com Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Min faller ned til kjølevann temperaturen på ca 60 grader på tomgang. Den gikk rett i overkant av 70 på ti minutter marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Hei. Noe olje søl blir det. Hva er motor temperatur når du kjører og hva er temperatur på motorolje. Husker min 225 lå på 96-97 grader på motoroljen på full gass men datt fort ned til 70 når den sto på tomgang Mulig å gjøre med båten på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Så.... byttet termostaten i kveld og tok en prøvetur. Usikker på om det er riktig... 105 grader virket det som den stoppet på når eg kjørte litt på4-5000 rpm. En liten stund oppi 5500. Temperaturen gikk ned ganske med en gang, men litt sakte, til 101 grader når eg låg noen minutter på rundt 3200rpm. Noen tanker? Sitér dette innlegget Link to post
gixen Svart 17.August.2016 Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 Hvilken olje bruker du? Når byttet du olje sist? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 17.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2016 (redigert) Den oljen mercury sier eg skal bruke. Ble byttet i vår. 25W-50 heter den vel...? Original oljen hvertfall. Eller 25w-40. Quicksilver. Husker ikke 100% nå. Hvertfall den oljen som er anbefalt. Redigert 17.August.2016 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 18.August.2016 Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Hei, jeg har en 2006 mod 6-sylindret Verado 200hk, dvs det samme som din Joltus. Jeg har vel omtrent den samme erfaringen som din mht temperatur på oljen. Mener å huske at oljetempen var på rundt 90 -95 ved 4000-4500 rpm, og den sank med 20 grader ved rolig kjøring, dvs 2000 rpm og mindre, relativt raskt. Litt den samme erfaringen jeg ser Ronny har. Så jeg tolker dette til å være ok i våre farvann:-). Så også at vnntempen var 20-30 grader lavere sånn ca. Jeg sjekket dette i mai, så det er en stund siden så husken er sånn ca.... skal på sjøen i kveld/lørdag, så jeg kan sjekke litt da og rapportere tilbake til deg. Når flere motorer har likt mønster, så tenker jeg (muligens feil?) at ting er slik det skal være. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 18.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 (redigert) Supert. Leste på veradoclub.com at opp til 225F er normalen. Det er 107 grader celsius. Så tror dette er perfekt. Vann temperaturen er spot on 60 grader stort sett hele tiden. Kryper opp to tre grader ved hardt kjørt.. Redigert 18.August.2016 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 18.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2016 Kjørte ut til en holme nå. Ca 10 minutter på 3300. Kryper opp mot hundre. Var 99 grader når eg kom frem. Usikker på ka den hadde stoppet på. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 19.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Hadde en knall testtur i dag. Kjørte en halv time på 3200 rpm. Krøyp sakte oppover og stoppet på 99. Der låg den til eg gasset på. Drog på wot, ca 6150rpm.48 knop. Det er perfekt! Da gikk temperaturen opp og ned mellom 102-103 grader. Så den regulerer helt perfekt slik det ser ut. Dette var bra. Temperaturen har vært en issue litt lenge. Den trives bedre på denne temperaturen enn før da den låg på 70-75grader. Har du fått tatt en testtur? Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 19.August.2016 Link til dette innlegget Svart 19.August.2016 Not yet. Ble sein jobbing i dag. Tenker jeg tar en tur i morgen tidlig hvis ikke været blir for dårlig (usikkert med været for tiden) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 20.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2016 Ja, kjenner til det fenomenet... Bor på Vestlandet.... Sitér dette innlegget Link to post
GeirV Svart 21.August.2016 Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 OK, tok en tur i dag. På 3800 var oljetempen ca 95. Kjørte da på 3800 i ca et kvarter. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 21.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2016 Glimrende! Takk for informasjon! Eg ser eg skreiv 200hk,men det er feil. Har 275. Mulig det gjør noen grader? Er hvertfall mer bensin som brennes pr rpm.. Eg friskmelder motoren for nå ? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 30.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2017 Har hatt en lengre tur nå. Låg på tett opptil 4000 rpm i rundt en time. Krøp sakte men sikkert opp til 105 grader og der ble den liggende dønn. Vann temperaturen var 60 hele tiden. Så ting fungerer slik det skal gitt! Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 1.September.2017 Link til dette innlegget Svart 1.September.2017 Interresant å lese, har nettopp kjøpt og montert ein brukt Verado 200. Skal sjekke temperaturene når båten går på sjøen igjen over helgen.. Kan i den sammenheng nevnes at på motoren eg kjøpte så var servopumpen ødelagt. Denne koster skjorta hos Mercury (vertfall på E-bay), men ein runde på Google viste at mange biler bruker samme pumpeenhet, så eg fikk tak i ein fra ein 2006 Opel Astra. Den er lik, heilt med til og med fargene på ledningene. Sparte meg for mange tusenlapper det Googlesøket? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Joltus Svart 2.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Servo pumpa? Den såkalte power steering? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 2.September.2017 Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Den såkalte Power steering ja, den elektriske pumpa ligger i ein svart fin boks montert i båten. Boksen hadde stått uten lokk og blitt fylt med vann i vinter.. Når eg satte strøm på den kom det røyk av den? Det viste seg som sagt at det er ei TRW pumpe som mange bilprodusenter bruker.. Eg nevner det bare så andre og kan spare noen kroner vis den skulle streike.. Nå skal det sies at eg kjøpte motoren billig, og som "ikke startet i år, men virket når båt blei tatt på land i fjor"? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Joltus Svart 2.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2017 Veldig greit å vite. Største problemet eg har hatt med den pumpa var lyden. Men det fikset eg med å spandere på en noe greier som forlenget slangen ut fra pumpa. Nå er den helt stille! Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 10.September.2017 Link til dette innlegget Svart 10.September.2017 Hva var den "greien" du monterte? Er ein del lyd i min også? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Joltus Svart 11.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2017 Mercury Verado power steering hose dampener Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 12.September.2017 Link til dette innlegget Svart 12.September.2017 Takk for info, ser at eg ikke har denne slangebiten på min.. Så blir nok å få tak i den? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.