Napoli Startet 20.Juli.2016 Del på Facebook Startet 20.Juli.2016 Etter at en venn av meg ble frastjålet motoren her om dagen, fant jeg ut at det var lurt å gå gjennom egne forsikringer. Et av kravene jeg er pålagt å følge er sjølovens "Sjødyktig stand" - som etter litt googling virker som et veldig relativt begrep. Slik jeg tolker det er enhver feil på båten som kan medføre at båten går ned et brudd på dette begrepet. Kan noen forklare dette mer utdypende? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
LALUNA II Svart 20.Juli.2016 Del på Facebook Svart 20.Juli.2016 Du er nok veldig nærme i din tolkning der ..dvs.at ventiler(under vann) etc.er velikeholdt så de ikke plutselig bryter sammen pga.elde/tæring etc. mm..... Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jakob T Svart 20.Juli.2016 Del på Facebook Svart 20.Juli.2016 Forsikring dekker alt unntatt det du har bruk for, ifølge vilkår:-) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 20.Juli.2016 Del på Facebook Svart 20.Juli.2016 Siden du allerede har googlet har du sikkert funnet det meste, men her er noe jeg fant i farten: http://www.easytrans.org/no/?q=sj%C3%B8dyktig https://snl.no/sj%C3%B8dyktighet Litt ned på siden i svaret fra advokaten: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/jus-reparasjonen-ble-utf%C3%B8rt-%C2%ABsvart%C2%BB Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 20.Juli.2016 Del på Facebook Svart 20.Juli.2016 At alt er i godt skikk, at nødvendig utstyr er med og stuet på sin plass, at det er fyllt drivstoff nok OG at skipperen har nok kompetanse og er edru.. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
quantumduck Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Båten er jo i sjødyktig stand helt til den plutselig ikke er det ... hvis båten synker fordi en gjennomføring begynner å lekke får man ingen erstatning? Vil tro det kanskje kan bli et spørsmål om avkortning dersom den burde vært byttet pga. elde. Jeg seilte båten hjem uten motorframdrift i ferien. Manglet propell, men ikke motor. Ikke alt på stell, sjødyktig? Ikke vet jeg. Kanskje ikke så lurt. Kunne jo ha blitt litt krøll under havnemanøvrering, f.eks. Hva om båten hadde vært helt uten motor i utgangspunktet? En seilbåt er en seilbåt, så da hadde den kanskje vært sjødyktig? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Båten er jo i sjødyktig stand helt til den plutselig ikke er det ... hvis båten synker fordi en gjennomføring begynner å lekke får man ingen erstatning? Vil tro det kanskje kan bli et spørsmål om avkortning dersom den burde vært byttet pga. elde. Jeg seilte båten hjem uten motorframdrift i ferien. Manglet propell, men ikke motor. Ikke alt på stell, sjødyktig? Ikke vet jeg. Kanskje ikke så lurt. Kunne jo ha blitt litt krøll under havnemanøvrering, f.eks. Hva om båten hadde vært helt uten motor i utgangspunktet? En seilbåt er en seilbåt, så da hadde den kanskje vært sjødyktig? Slik jeg tolker det, ville du ha fått en avkortning. Det ligger nemlig ingen begrensninger på hva du "burde ha visst" eller burde tatt høyde for slik jeg forstår det. Et av eksemplene det linkes til over får 50% avkortning fordi de ikke har lukket kuleventilen til en skroggjennomføring. Forsikringen mener at det burde vært gjort hver gang man forlater båten. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.