Jump to content

Hva betyr sjølovens begrep "Sjødyktig stand"?


Napoli

Recommended Posts

Etter at en venn av meg ble frastjålet motoren her om dagen, fant jeg ut at det var lurt å gå gjennom egne forsikringer. Et av kravene jeg er pålagt å følge er sjølovens "Sjødyktig stand" - som etter litt googling virker som et veldig relativt begrep. Slik jeg tolker det er enhver feil på båten som kan medføre at båten går ned et brudd på dette begrepet. Kan noen forklare dette mer utdypende?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Båten er jo i sjødyktig stand helt til den plutselig ikke er det ... hvis båten synker fordi en gjennomføring begynner å lekke får man ingen erstatning? Vil tro det kanskje kan bli et spørsmål om avkortning dersom den burde vært byttet pga. elde.

 

Jeg seilte båten hjem uten motorframdrift i ferien. Manglet propell, men ikke motor. Ikke alt på stell, sjødyktig? Ikke vet jeg. Kanskje ikke så lurt. Kunne jo ha blitt litt krøll under havnemanøvrering, f.eks. Hva om båten hadde vært helt uten motor i utgangspunktet? En seilbåt er en seilbåt, så da hadde den kanskje vært sjødyktig? 

Link to post

Båten er jo i sjødyktig stand helt til den plutselig ikke er det ... hvis båten synker fordi en gjennomføring begynner å lekke får man ingen erstatning? Vil tro det kanskje kan bli et spørsmål om avkortning dersom den burde vært byttet pga. elde.

 

Jeg seilte båten hjem uten motorframdrift i ferien. Manglet propell, men ikke motor. Ikke alt på stell, sjødyktig? Ikke vet jeg. Kanskje ikke så lurt. Kunne jo ha blitt litt krøll under havnemanøvrering, f.eks. Hva om båten hadde vært helt uten motor i utgangspunktet? En seilbåt er en seilbåt, så da hadde den kanskje vært sjødyktig?

Slik jeg tolker det, ville du ha fått en avkortning. Det ligger nemlig ingen begrensninger på hva du "burde ha visst" eller burde tatt høyde for slik jeg forstår det. Et av eksemplene det linkes til over får 50% avkortning fordi de ikke har lukket kuleventilen til en skroggjennomføring. Forsikringen mener at det burde vært gjort hver gang man forlater båten.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...