Jump to content

Yanmar 4JH3-E, Hitachi dynamo lader ikke


Per Erik Løvdal

Recommended Posts

Min Hitaci dynamo 55A begynte å variere i lading før den kuttet helt ut. Det ble satt inn en bytte dynamo på 80A etter mye feilsøking. Da ladet alt igjen. Etter tre korte turer kuttet den også plutselig ut. En kom for å måle og det ente med å bytte den ut med enda en 80A bytte dynamo. Dette var i august 2015 og har til dags dato fungert bra med fin og riktig lading. Vil tro det bare er å bytte ut. Min 55A gikk i nesten 30 år hvor 20 av årene med YA12 laderegulator

Link to post

Bay_liner: Usikker på hva du mener med "denne nye generatoren"? Går ut fra at den jeg har har innebygd regulator? Eller mener du at den svarte plastboksen er en regulator?  Hvor er det enklest å kortslutte terminalem på ladelampa. Ute ved panelet til Yanmar panelet? eller ta ut plast pluggen som sees øverst på bilde 2 og kortslutte der?  Skal motoren gå?

 

Lars: Ladelampa lyser når jeg skrur på tenningen, men så vidt jeg husker så fortsetter den å lyse. Har søkt i forumet på dette før og trodde dette skyldtes at det ikke var noen ordentlig last innkoblet. Tripteller fungerer heller ikke. Sist gang jeg hadde en langtur med båten fungerte den plutselig etter noen timer. Så vidt jeg har skjønt så må dynamo lade for at tripteller skal fungere?

 

Joerg: Enig i at det er litt merkelig, men sannsynligheten for at dynamoen behøver å lade med mere enn 70 ampere er vel veldig lite sannsynlig eller? Var vel en vurdering som Elan gjorde i sin tid.

Redigert av Kæpten noob (see edit history)
Link to post

Glem det jeg skrev om laderele. MisforTod første innlegget.

 

Prøv å kortslutt over ladelampen for å se om den slukker etter det. Bare et kort blipp. Sjekk ellers for dårlig kontakt i ledningssystemet.

 

Har du sjekket om releet mot batteriene er i orden?

 

Om jeg forstår tegningen din riktig har du et rele som skiller start og forbruk.

Dårllig kontakt eller feilfunksjon i dette kan ødlegge dynamoen (i verste fall) blir som å åpne kretsen i drift noe som kan ødelegge dioder.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Hitachi LR180 har ikke noe problem med å levere godt over hvis den får anledning.
Det holder med god turtall og sultne batterier / inverter / baugtruster / mm. og du hadde ikke vært førstemann som klarte det.

 

Ellers, det er jo mulig at det var montert en 55A før, som ble byttet til 80A senere?

Så hadde vedkommende kanskje det samme tanke som du istad, og så ble 70A-diodene igjen.

Også helt normal, frem til diodene ryker og dynamoen også.

 

En ny, original LR180 koster mange tusen, en skillediode til f.eks. 130A med 2 uttak ikke en gang 1100,- inkl. 25% til staten.
Behøver man da å regne stort?

 

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Prøv å kortslutt over ladelampen for å se om den slukker etter det. Bare et kort blipp. Sjekk ellers for dårlig kontakt i ledningssystemet.

 

Kan forstås feil, med store konsekvenser.

Hvis man kortslutter denne "L" kontakten da kan originalregulatoren og D+-dioden ryke.

Skal du altså sjekke ladelampen da bør du fjerne T-stikkontakten fra dynamo.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Tror du misforstår. Hvis ankret ikke får nok initiell magnetiseringsstrøm vil generatoren ikke starte å lade. Det kan være pga feks for svak ladelampe noe som har forekommet i endel tilfeller når man bytter (-tet) dynamo. Når generatoren begynner å lade snus polariteten i terminal/ledning til ladelampen og ladelampen slukner. Det er ingen risiiko med dette men om man ønsker kan man benytte en ekstra 12v lampe med kraftigere styrke - 10-20W i tillegg til den eksisterende og koble den til over terminalene til den originale ladelampen. Det holder med et kort blipp (kort berøring) så skal ladingen starte om alt ellers er i orden. Det skal gjøre samme nytten.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Joerg:

 

Mest sannsynlig er dynamoen gåen. Ser at Yanmardeler.no selger en uoriginal til ca 4300,-

Ser at du også selger dynamoer samt regulatorer.

 

Jeg har 1 startbatteri 105 Ah  +  4x 105 Ah forbruksbatterier (Varta Professional Dual Purpose, ikke AGM) samt vil skaffe meg et kombinert ankervinsj/thrusterbatteri å sette foran i båten)

 

Hva ville du ha anbefalt meg av dine produkter for maks lading samt beskyttelse av dynamo og batterier. Trenger også nye skilledioder.

Link to post

Tror du misforstår. Hvis ankret ikke får nok initiell magnetiseringsstrøm vil generatoren ikke starte å lade. Det kan være pga feks for svak ladelampe noe som har forekommet i endel tilfeller når man bytter (-tet) dynamo. Når generatoren begynner å lade snus polariteten i terminal/ledning til ladelampen og ladelampen slukner. Det er ingen risiiko med dette men om man ønsker kan man benytte en ekstra 12v lampe med kraftigere styrke - 10-20W i tillegg til den eksisterende og koble den til over terminalene til den originale ladelampen. Det holder med et kort blipp (kort berøring) så skal ladingen starte om alt ellers er i orden. Det skal gjøre samme nytten.

Jeg prøver å få fram at folkemengden der ute overhodet kan missforstår.

Direkte strømtilførsel gikk fint i gamle dager.

I dag finnes det en rekke regulatorer som ikke tåler strømtilførsel uten motstand.

Omvendt er det fint mulig å ta knekken på D+ diodene hvis den kobles rett til minus,

noe som fint kan hende hvis det finnes feil på (rest) systemet allerede.

Et eksempel for slik er en dynamo som jeg monterte igår.

Der skjedde akkurat det som beskrevet ovenfor,

og verre siden det skjedde 2 ganger på råd med såkalt fagfolk involvert før jeg fikk lov til å ta hånd om det.

 

Den beste måten for å teste "ute i feltet" er fortsatt å bruke noe gammeldags prøvelampe, med 3 - 4 Watt inni (lyspære, ikke LED) til ca. kr. 25,- .

Er dynamoen ok da vill direkte "kortslutning" som du kaller det ikke levere noe annet resultat enn med prøvelampe.

Med prøvelampe derimot unngås å ta knekken på noe evt. ukjent L-relays kontakter som for det meste ikke tåler mer enn 500mW for lengre enn noen få sekunder.

Så, budskapet mitt er å være forsiktig med alminnelige "kortvarige kortslutninger" uten presis kunnskap.

 

:seeya:

Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Joerg:

 

Mest sannsynlig er dynamoen gåen. Ser at Yanmardeler.no selger en uoriginal til ca 4300,-

Ser at du også selger dynamoer samt regulatorer.

 

Jeg har 1 startbatteri 105 Ah  +  4x 105 Ah forbruksbatterier (Varta Professional Dual Purpose, ikke AGM) samt vil skaffe meg et kombinert ankervinsj/thrusterbatteri å sette foran i båten)

 

Hva ville du ha anbefalt meg av dine produkter for maks lading samt beskyttelse av dynamo og batterier. Trenger også nye skilledioder.

Jeg mener at du først burde la undersøke hva som feiler dynamoen din,

før du henretter den med eksperimenter som du for tiden evt. ikke har kontroll på.

Dette tar <30 minutter.

 

Originale Hitachi LR er bedre Hitachi LR.

Det meste av den kan repareres og jeg regner egentlig ikke med noe mer enn at enten børstene er slitt eller regulatoren er brent.

Verken det ene eller andre koster så mye som en ny dynamo og t.o.m. utskifting av lagrene inkludert er betalbar.

 

Ellers er Vestfold Diesel faktisk noe bra adresse, han vet hva han driver med og det siden mange år.

 

Siden du spør her:

Jeg selv ville altså først prøve å reparere, og siden du har store men vanlige bly-batterier enkelt montere en Sterling PDAR i tillegg.

Skilledioder med spenningsfall kan da brukes aktiv for å få 4-trinns-lading fra dynamo.

Eneste ulempe med slike dioder er at man får litt økt spenning p alle andre enn forbruksbatteriene sålenge det går høy strøm til forbruk.

-------------

Alternativt kunne du montere enn BB-lader (hos deg BBU1260) som henter men begrenser til maks 60A mot forbruksbanken.

Dette er noe sund forhold for dynamoen, enkelt å monteres,

og åpner for alle type batterier og størrelser siden den bortsett av faste programmer (justeres på laderen)

også kan programmeres fritt på alle andre parametere (BBURC forutsettes for det).

 

Trusterbatteriet, så sant riktig dimensjonert*, kunne du så lade strømbegrenset med en BM1212 (battery-maintainer).

Den isolerer (som "ladeskillere") og leverer maks 3A og er helt tilstrekkelig for batterier som ikke går *syklisk.

Ekstra fordel: En trenger ikke å strekke større kabeldimensjoner enn 2.5 - 6.0mm (avhengig total kabellengde).

 

Skilledioder trengs i så fall ikke.

--------------

 

Det var 2 av mange flere muligheter.

 

:seeya:

Jørg

 

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Installerte dynamoen i går og rengjorde pluss og minus tilkobling til dynamoen. Samme problem. Ladelampe lyser hele tiden og ladespenning er ca 2 volt. Skal forsøke å bytte ut pluss og minus kablene og koble direkte til isolator/startbatteri for å se om det blir noen endring, men tror heller problemer ligger på kablene inn til D-. Noen andre som har synspunkter på hva det kan være?

 

I bilde 1 vises det en svart plastikkboks. Hva er dette? Kan den være synderen?

 

Sjekket på internett på Nagares og ser ut som om det kan være et rele. Igjen, hva brukes dette til?

Redigert av Kæpten noob (see edit history)
Link to post

Om jeg forstår hvordan du måler må det være brudd i de tykke strømkablene mellom dynamo og batteri.

 

Følge den tykke røde (+) ledningen og den tykke sorte (-) ledningen fra baksiden av dynamoen frem mot batteriet og se om de er innom den sorte boksen eller andre kontaktpunkter. Da finner du nok årsaken. Rimelig sikker på at dynamoen din er i orden med mindre den ble skadet i forløpet til nåværende status.

 

Den sorte boksen kan være et "laderele" ell som er kaputt.

 

Noen som har koblingsskjemaet for denne motoren tilgjengelig?

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

@Bay_liner. Var i båten i dag for å bytte kabelsko på ledning fra batteri til isolasjonsboksen. Etter å ha gjort det startet jeg motoren for å se om dynamoen ladet. Det gjorde den ikke. Deretter kom jeg til å huske på at du spurte om jeg hadde ruset motoren. Jeg kjørte motoren til over 2000 rpm og ladelampen slukket. Gikk ned og sjekket på batterimonitoren.Strømmen fløt inn i batteriene. Fantastisk. Satte speeden i nøytral og den ladet fremdeles. Testet på nytt og ved ca 1000 rpm slukket lampen. Takk for alle hjelp og til dere andre som også kom med forslag

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...