Lars H. Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Det er vanligvis to ting som kan være årsaken. Den ene er at dynamoreimen er for slakk slik at den slurer på dynamoen,Den andre er at ladelampen ikke leverer nok strøm. Det siste kan fikses ved å sette inn en litt større ladelampe. Sitter det feks. en lampe på 4W, kan ofte en tilsvarende lampe på 6W løse problemet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Per Erik Løvdal Svart 27.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Ladestrømmen inn på dynamoen gjennom ladelampa er ikke avhengig av hastigheten på dynamoen da den kommer fra batteriet. Hvorfor hjalp det å ruse motoren slik at dynamoen gikk fortere? Ble det mindre motstand? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 (redigert) OK, du har dine egne teorier om motstand (motstand i hva?) og ladestrøm (du mener vel magnetisering av rotoren), men har du sjekket strammingen av reimen? Redigert 27.August.2016 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Per Erik Løvdal Svart 27.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Takk for at du svarer Lars, men hvorfor hjelper det å ruse motoren for at dynamoen begynner å lade? Du foreslår å bytte ut ladelampa med en med mere W. Dvs at mere strøm kan gå gjennom dynamoen slik at den begynner å lade. Det skjønner jeg, men hvorfor hjelper det å kjøre dynamoen fortere? Blir motstand inn på dynamoen mindre slik at mere strøm går igjennom og den begynner å lade? Jeg forsøker bare å skjønne dette. Ikke kverulere Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 For at generatoren skal lade, må ankeret magnetiseres. Det gjøres normalt via ladelampen i første omgang. Dessverre er ikke det alltid nok dersom lampen er for liten. Men heldigvis har ankeret en remanens (restmagnetisme), og når ankeret får litt fart på seg, kan dette være nok til at ladingen starter (som ved ladelampn) og selvmagnetiseringen via de tre diodene tar seg av dette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Per Erik Løvdal Svart 27.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Takk for forklaringen Lars Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Det er som Lars H beskriver, er liten magnetisme finnes normalt i anker/rotor. Denne kan svekkes over tid av forskjellige årsaker men skal normalt ta seg opp ved normal bruk. Et litet tilskudd av spenning/strøm via ladelampen skal normalt kunne "fyre" ladingen slik at ladelampen slukker. Om du er kjent med gammeldagse sykkeldynamoer vil disse produsere mer lys ved høyere turtall. Prinsippet er det samme for å "trigge" ladingen vha høyere turtall på motoren. Ditt problem bør normalisere seg etter noe tids bruk. Gjør det ikke det setter du inn en kraftigere ladelampe lyspære slik Lars beskriver. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
StorStas Svart 27.August.2016 Link til dette innlegget Svart 27.August.2016 Kæpten, er dette et problem som har vært der hele tiden i ditt eie, eller har det oppstått nå i sesongen? Hvis dynamoen har fungert tidligere i sesongen så er det rart om ladelampa plutselig blir for liten, uten at det er et annet problem inne i bildet (f.eks. reima som Lars H. nevner). Vet du om Vestfold Elektrodiesel i sin tid testet noe mer enn bare at dynamoen kunne gi litt under halv effekt som du skrev i post 17? F.eks. om de sjekket diodene og børstene? Har du tilgang til et tangamperemeter og noe som kan trekke mye strøm (type inverter + varmeovn)? Så kan du sjekke maks ladestrøm fra dynamoen etter at du har trigget lading. Om den gir maks når du først får den i gang, er det vel gode muligheter for at "det indre" i den er ok. Om den ikke gjør det derimot så kan det tyde på andre problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Per Erik Løvdal Svart 28.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2016 Jeg har hatt båten nokså nøyaktig 1 år. Er faktisk usikker på når dette "problemet" dukket opp. For noen måneder siden installerte jeg en batterimonitor og oppdaget da at dynamoen ikke leverte strøm. Jeg kjørte motoren på lavt turtall og det var først i går jeg ruset motoren og oppdaget at ladelampa slukket og dynamoen leverte strøm. Min teori før dette var at det var irr på forbindelsen mellom ladelampa og dynamoen som ga ekstra motstand og dermed mindre strøm til dynamoen. Det kan godt hende at problemet hadde forsvunnet om jeg hadde byttet ledningen. Men det går fint å leve med "problemet" sånn det er nå. Testing hos Vestfold Diesel var kun i benk. Ikke sjekk av børster eller dioder Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.