Jump to content

For lav fart på Kaasbøll 17/montering avYamaha 60

Chrmeland

Recommended Posts

Jeg har en gammel (før 2008, merking mangler) Kaasbøll 17' alubåt. Den veier vel ca 4-500 kg. Tidligere hadde jeg en 40 hk Yamaha 4t og gjorde vel ca 22-23 knop på en god dag. Nå har jeg en 60hk av samme type og gjør 24-25. Jeg er skuffet over at jeg ikke får høyere hastighet. Maks turtall er ca 5800-5900.

Jeg har mulighet til å både heve og senke motoren, men har ingen indikasjon på at det trengs og evt hvilken retning. Bildet viser forhåpentligvis hvordan den er montert i dag. Vil gjerne ha råd om hvordan jeg går frem.

Mvh Chr M

1469041254.jpg

ser ut til at du kan heve 1-2 hull, men tviler for at det kommer til å gjøre mirakler med farta..  Koster jo ikke noe å prøve da 

propellen ser jo ut til å være i god stand , og turtallet er godt innafor det anbefalte 

Noen båter er jo vanskelig å få noe særlig fart på , men kjenner ikke til hvordan denne kaasbølen er. Får du tiltet den godt ut av vannet eller blir den gående mye på nesa feks? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

om du feks hever 2 hulll så kan du risikere at propellen mister grepet før du får løftet båten skikkelig. Bare en måte å finne ut , prøve :) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...