axjaco Startet 20.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 20.Juli.2016 Hei. Ser på en Scand Classic 25 fra 1984 med en Sabb Status 52 hk fra samme år.Eieren oppgir at han har vedlikeholdt den med bytte av olje, filter og sink årlig. På giret har han byttet olje annet hvert år. Han har ikke historikk fra verksted. Motoren har gått 3890 timer og har ikke blitt overhalt.Dette er en båt som ligger ute med en lav pris men jeg er redd det kan bli store ekstra kostnader om motor skulle ryke.Jeg er ikke så motorkyndig og tenkte å få noen generelle råd fra dere her på forumet om dette er noe jeg bør styre unna eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
axjaco Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Skjønner at dette blir veldig generelt, men takknemlig for innspill Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Den motoren er vel ikke være en andre motorer som er blitt noen og tredve år gammel. 3890t er ingen ting på den motoren du kan sikkert kjøre det femdoble før du behøver og tenke på noen overhaling på grunn av slittarsje. Tæring og lekkarsjer vil nokk bli et problem lenge før du sliter den ut. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Jeg er på vei til å gjøre omtrent det samme, bare med en perkins fra 1988. Jeg tenker at motoren kan si takk for seg når som helst. Jeg regner også med å måtte stå på hodet i motoren regelmessig. Slik jeg kjenner Sabb er det gode og slitesterke motorer, men jeg kjenner ikke denne spesielt. Jeg har erfaring med eldre Sabb 10 og 22 hestere. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Sabb Status er vel samme blokk som VP MD21, som har et noe frynsete rykte. Sabb sin versjon har lavere effektuttak og er derfor noe bedre, men det er fortsatt en motor som må behandles forsiktig om den skal holde. Aluminiumstoppen er svært utsatt for vridninger ved for rask oppvarming eller nedkjøling f.eks. Og deletilgangen begynner å bli begrenset. 3890 timer er også en hel del på en såpass lettbygd motor. Det er en grunn båten ligger ute til en lav pris! Helt OK om du vil ta sjansen, er du usikker bør du heller velge en dyrere med nyere motor av anerkjent merke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 (redigert) Riktig som andre her nevner, så solgte Sabben de som Sabb Status en stund. De oppdaget ganske snart at mariniseringen ikke var av god gammel "Sabbstandard" så de måtte skrote en god del motorer og topper pga havari før de bygget de om med Bowmankjøler. Var i grunn to ting som gikk igjen på de originale statusmotorene: Kapasiteten på kjølingen som var helt i grenseland og plassering for innblandingen av sjøvann i eksosen. Var få båteiere som visste at de hadde tøy temperatur under gange, da de ble levert standard med kun alarm. Innblandingen av sjøvann på eksosen var noen få cm fra eksoskanalene på toppen. Noen få hadde fått vannslag pga.dette mens det store flertallet hadde opptærte topper på de midterste sylindrene som lå nærmeste innblandingen.. Med Bowmanvekslerne ble alt dette eliminert. I små sjarker gikk det faktisk noen med slike motorer. Ene hadde passert 5500 gangtimer sist jeg hørte fra han. Nå er dette en del år siden, så regner med den er skiftet ut i dag. Vi snakker tross alt om over 30 år gamle motorer. Dog har jeg faktisk sett en og annen slik motor for salg med originalmariniseringen, men det begynner riktignok å bli lengre mellom hver gang. Her er en link til instruksjonsboken til Sabben: http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=485 Redigert 21.Juli.2016 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
axjaco Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 (redigert) Takk for gode svar. Ble den solgt under navnet Sabb Status også etter at de kom med Bowmanveksler? Kanskje man kan anta at en 30+ år gammel motor er modifisert / reparert siden den er i drift enda? Redigert 21.Juli.2016 av axjaco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Ikke nødvendigvis. Selve motoren er blant de beste, problemet har vært at VP spesifiserte de med alt for høyt turtall. VP hadde ikke noen lettvekt diesel som egnet seg for planende båter før 4.x serien (og senere 3.x) kom i 1980 og valgte istedet å ta ut helt urealistisk effekt fra MD21/32. SabbStatus/Vetus har en langt mer konservativ ytelse, den største (52hk) tar ut omtrent det samme som kommersiell-drift utgaven av VP MD21. 52hk har oljekjøler, noe som mangler på 42hk. Generelt så er utgiftspotensialet på så gamle motorer knyttet til alt som er i kontakt med saltvann, typisk varmeveksler og eksosmanifold/eksosbend. (Bowman har integrert varmeveksler og eksosmanifold) Ligger noe info her: https://baatplassen.no/i/topic/16412-sabbvetus-status-marine-42hk/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.