Jump to content

Sabb Status 52 hk fra 1984, bør jeg styre unna?


axjaco

Recommended Posts

Hei. Ser på en Scand Classic 25 fra 1984 med en Sabb Status 52 hk fra samme år.

Eieren oppgir at han har vedlikeholdt den med bytte av olje, filter og sink årlig. På giret har han byttet olje annet hvert år. Han har ikke historikk fra verksted. Motoren har gått 3890 timer og har ikke blitt overhalt.

Dette er en båt som ligger ute med en lav pris men jeg er redd det kan bli store ekstra kostnader om motor skulle ryke.

Jeg er ikke så motorkyndig og tenkte å få noen generelle råd fra dere her på forumet om dette er noe jeg bør styre unna eller ikke.

Link to post

Jeg er på vei til å gjøre omtrent det samme, bare med en perkins fra 1988. Jeg tenker at motoren kan si takk for seg når som helst. Jeg regner også med å måtte stå på hodet i motoren regelmessig.

 

Slik jeg kjenner Sabb er det gode og slitesterke motorer, men jeg kjenner ikke denne spesielt. Jeg har erfaring med eldre Sabb 10 og 22 hestere.

Link to post

Sabb Status er vel samme blokk som VP MD21, som har et noe frynsete rykte. Sabb sin versjon har lavere effektuttak og er derfor noe bedre, men det er fortsatt en motor som må behandles forsiktig om den skal holde. Aluminiumstoppen er svært utsatt for vridninger ved for rask oppvarming eller nedkjøling f.eks. Og deletilgangen begynner å bli begrenset. 3890 timer er også en hel del på en såpass lettbygd motor.

 

Det er en grunn båten ligger ute til en lav pris! Helt OK om du vil ta sjansen, er du usikker bør du heller velge en dyrere med nyere motor av anerkjent merke.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Riktig som andre her nevner, så solgte Sabben de som Sabb Status en stund.

De oppdaget ganske snart at mariniseringen ikke var av god gammel "Sabbstandard" så de måtte skrote en god del motorer og topper pga havari før de bygget de om med Bowmankjøler.

 

Var i grunn to ting som gikk igjen på de originale statusmotorene:

 

Kapasiteten på kjølingen som var helt i grenseland og plassering for innblandingen av sjøvann i eksosen.

 

Var få båteiere som visste at de hadde tøy temperatur under gange, da de ble levert standard med kun alarm.

Innblandingen av sjøvann på eksosen var noen få cm fra eksoskanalene på toppen. Noen få hadde fått vannslag pga.dette mens det store flertallet hadde opptærte topper på de midterste sylindrene som lå nærmeste innblandingen..

 

Med Bowmanvekslerne ble alt dette eliminert.  

 

I små sjarker gikk det faktisk noen med slike motorer. Ene hadde passert 5500 gangtimer sist jeg hørte fra han. Nå er dette en del år siden, så regner med den er skiftet ut i dag. Vi snakker tross alt om over 30 år gamle motorer.

 

Dog har jeg faktisk sett en og annen slik motor for salg med originalmariniseringen, men det begynner riktignok å bli lengre mellom hver gang.

 

Her er en link til instruksjonsboken til Sabben:      http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=485

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Ikke nødvendigvis. Selve motoren er blant de beste, problemet har vært at VP spesifiserte de med alt for høyt turtall.

VP hadde ikke noen lettvekt diesel som egnet seg for planende båter før 4.x serien (og senere 3.x) kom i 1980 og valgte istedet å ta ut helt urealistisk effekt fra MD21/32.

 

SabbStatus/Vetus har en langt mer konservativ ytelse, den største (52hk) tar ut omtrent det samme som kommersiell-drift utgaven av VP MD21.

52hk har oljekjøler, noe som mangler på 42hk.

 

Generelt så er utgiftspotensialet på så gamle motorer knyttet til alt som er i kontakt med saltvann, typisk varmeveksler og eksosmanifold/eksosbend.

(Bowman har integrert varmeveksler og eksosmanifold)

 

Ligger noe info her: https://baatplassen.no/i/topic/16412-sabbvetus-status-marine-42hk/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...