Jump to content

Overspenning på Yamaha F100, hva kan være feil?

larsen2000

Recommended Posts

ser på min F115 at ladespenningen kan komme opp i 14,6 V men ikke sett noe mer enn det. Du får evt prøve å skru på lanterner ++ for å se om spenningen da kommer innenfor det normale

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Kjørte en testtur nå, og alt var normalt i omtrent 5 minutter hvor spenningen steg i taket. Laderegulatoren er nå så varm at det ikke er mulig å ta på den. Spenningen var også variabel med turtallet inntil 18,2V. Regner med det bekrefter mistanke om laderegulatorfeil.

Får noen treff på dette på Google også, hvor det ved noen anledninger har resultert i brann i motoren.

• 2 uker senere...

Fått ny spenningsregulator (veldig vanlig byttedel på 80 og 100hk), men pluggene passer ikke om hverandre. Pluss og jord er ok, men de tre ledningene i den runde pluggen leder oppunder svinghjulet. Noen som vet hva de går til og hvordan jeg kan vite hvilken ledning som skal på hvilken? Legger ved bilde av ny regulator og av pluggen i motoren som gikk rett i den gamle regulatoren.

bilde

bilde

Da er regulator byttet og motoren friskmeldt! Tror jeg kan det som er verdt å vite om laderegulatorer nå :)

Disse har vært et svakt punkt på F80 og F100, men jeg fant løse kontakter på hovedstrømbryteren min, som absolutt ikke er sunt for en regulator.

Tips: Jeg fikk tak i riktig spenningsregulator fra Ravns Garasje, og de tipset om at jeg burde kjøpe Mercury sin isteden. Det er 100% samme regulator og koster over kr 2000,- mindre! Kun leverandørene som bruker kalkulatoren litt forskjellig, som de sa..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...