Vosso63 Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 (redigert) Lars Martin! Jeg har hatt snekke. To stykker. Den første var fra 48 og hadde semidiesel, noe som er fremragende til å jokke fram og tilbake for å snu båten på femøringen. Det heter det. Både femøringen, sjøl om det er overdrivi, og det ordet foran der, som en oftere bruker i andre sammenhenger og derfor er ordet forbudt å bruke for folk med dannelse og oppdragelse. Noe jeg sjølsagt også har hatt, men nå gidder jeg ikke å ikke si ord som beskriver hva en gjør, mens andre kan si de styggeste ting om alt mulig, med pene ord. Den andre var fra 37 og hadde hatt Marna, men så ble det Bukh, før jeg la egget ved å sette inn Yanmar. Med gir. Det er ikke så lett. Det en kan gjøre med ei snekke fra 1937 er å lene seg kraftig ut over rælinga på ene sida, så snur a seg helt av seg sjøl under bakking. Ekte snekker med utendørs bevertning, vann i håret, kallesje og vindskjerm. Og stort snekkeror bak en smekker smal akterstevn. De kunne bakkes, og kunne også manøvreres med ei åre, type robåt, rund. Det trådstarter kaller snekke er disse plastbåtene som nok er like lange, altså om lag 23fot, men er mye høyere, djupere, breiere, og i tillegg har en slags kjøl som gjør at de går rett fram, framover. Nå har jeg altså en dory. Den er halvannen gang så lang, brei og høy som ei snekke, noe som gir 1,5 i tredje i økt volum, altså tre-fire ganger opp. Når den så utrustes som ei snekke, eller en Furuholmen, blir det fryktelig mye å flytte på. I vann eksisterer ikke tyngde. Massen er synonymt med treghet, og tregheten bevirker at om du har fått til en bevegelse, vil den (massen) insistere på å fortsette i den retningen. Kunsten å få udyret til å forstå det, fort, kalles sjømannsskap. Sjømannsskap er aller lettest med jolle, eke, eller noe anna med snurrbar trehester på. Nesten like lett er det med vannscooter, eller med noe stort som skal legge ut undervannskabler for Statfjord A. Derfra og utover til husbåt, går det ei line, ei trosse, et tau. Et godt stykke nedpå der, under alle tangklasene og grønskebuskene, under rur og blåskjell, langt der nede står vi med for store plastsnekker eller gamle doryer. Så snekke og snekke, ja, det er mye rart! Redigert 22.Juli.2016 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.