nik0lai Startet 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2016 Hallo båtfolk! Jeg har en havarert Fiat Aifo 325hk med 2300rpm som maks, og ett gir med 1,6:1 utveksling. Så vurderer jeg å kjøpe en motor som har 420hk, og 3300rom som maks. Men der er girkassa 1:1. Jeg vil jo da kunne få ei vesentlig mye høyere rpm på aksling. Bortsett fra at jeg sikkert må bytte propell, er det ett problem med så mye høyere rpm på aksling? Aksling er dimensjonert for 500hk, så den skal tåle det. Båten det skal stå i er en 36 fot stålbåt. Så hylsa er jo festet direkte i stål, og bør jo kunne lede varmen fort bort? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
DieselDahl Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Høres ut som den 420 hesteren er laget for lette hurtiggående båter. Hvilken motor er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Den har stått i en 29 foter. Motoren er en Yanmar 6LY2M-STE. Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Hulda Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 (redigert) Dine filosofier rundt krefter er noe feil, nå kommer en liten korreksjon: Kreftene som virker på propellakslingen er resultanten fra selve propellen, hvor mange hk motoren yter er ikke utslagsgivende Kreftene uttrykkes ikke i hk men i Nm (Newtonmeter) altså er det 'vrikrefter' som er utslagsgivende Turtall på propellakslingen er innen rimelighetens grenser uinteressant, her er det kritiske turtall som kan gi utslag Så, med dette som bakgrunn kan betraktningen bli som følger: Du kan dytte nesten hva som helst under dørken Propellakslingen kan ha høyere eller lavere turtall, går helt greit Det blir ikke noe mer varme av betydning som skal transporteres vekk, denne varmen er avhengig av friksjon, blir ikke særlig påvirket Det du må/kan forvente er: Bytte av propell Propellen vil snurre 'dobbelt så fort' (dette kan du regne på selv) Ved bytte av propell, må du ha propell med mindre stigning, og trolig mindre diameter Ulempen med mindre propell er at du vil få redusert kraft på fremdriften, propellen vil kunne 'spinne fritt i vannet' Propellen vil kunne kavitere Mulighet for systemvibrasjon, kan være meget generende og direkte ødeleggende Her er det punktene 4 og 6 over som du må ta stilling til som viktigst. Du må sørge for at båten kan ta seg frem med en kuling i baugen, og at du kan kjøre i hele turtallsområdet uten at det fremkommer generende vibrasjon. Dessuten at båtens fart på tomgang blir så lav at sikker manøvrering i havn blir ivaretatt. Mye av dette går på 'empiriske verdier', oversatt kan man si 'erfaring fra tilsvarende installasjoner'. Vet ikke om dette var oppklarende. I ditt tilfelle ville jeg vel byttet gir til utveksling 2:1, men dette må du finne ut av selv. Og et slikt bytte vil påvirke vrikreftene på propellakslingen. Kan jo slenge på litt fra Hulda: Tidligere hadde jeg et gir med utveksling 2:1. Propellen (Radice) var beregnet av Sleipner og kjøpt derfra. Motoren gikk greit på 2200 rpm. Fremdriften var grei nok, altså propellen 'tok vannet' til en viss grad. Men når været var på sitt hardeste, ble fremdriften redusert (båtens fart gikk ned) og dieselforbruket gikk opp. Byttet propell til Michigan, med større bladareal og noe høyere stigning. Dette var meget positivt som følge at det ble mindre slipp. Motoren er mer enn sterk nok. Så byttet jeg girkasse, kun for å få 8 grader nedvinkling, bedre driftslinje mellom motor/gir og propellaksling. Dette giret har utveksling 1,5:1. Resultatet er at jeg nå har samme effekten (resultant fra propellen) på 1500 rpm som jeg tidligere hadde på 2000 rpm. Farten på båten er fremdeles grei for havnemanøver. Motoren er mer enn sterk nok til å håndtere driften, dog er dette en motor uten elektronikk og turbo. En turbomotor ville ikke hatt godt av dette reduserte turtallet. Noe som må med i betraktningen når det gjelder driftsturtall. Med denne installasjonen går Hulda gjennom hvilket som helst brått uten at farten på båten går ned. Det er kun dieselforbruket som går opp når propellen spør etter mer 'pepper' for å ivareta turtallet (litt useriøst beskrevet). Redigert 21.Juli.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Når du skriver om systemvibrasjon, er det grunnet høyere turtall på propellen? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
bellen Svart 22.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Når du skriver om systemvibrasjon, er det grunnet høyere turtall på propellen? Ja, blant annet. Dette oppsettet ser ikkje ut til å passe til din båt og du vil nok ikkje oppnå noen fordeler som overgår ulempene i forhold til dagens motoroppsett. Som Hulda skriver, så bør du vurdere å skifte utvekling til 2:1, men kansje også til 2,5:1 for og få utnyttet best mulig propell. Sitér dette innlegget Link to post
nik0lai Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Jeg prøver med bruke den gamle girkassa, da den tåler det. Da får jeg samme turtall på propellen som tidligere. ? Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.