Jump to content

Hva betyr disse feilkoder på Volvo D3


Engers

Recommended Posts

Snakket med en kompis som har en båt fra 2008 med en Vlp 190 D3   ( har forøvrig det samme selv )

Båten/motoren fungerer helt fint på tomgang og kjøring opp mot ca. 2000 omdreininger.

Men om han skal kjøre opp i plan og gå over dette turtallet, så vil den ikke det.

Han sier han har fått feilkoder som heter  128 , 60 , 0.

Er det noen av dere som vet hva disse kodene forteller ?

Jeg har fortalt han at han kan prøve å skru til dieselfilteret litt hardt.  ( dette måtte jeg gjøre selv en gang, da det trakk falsk luft )

Han har gjort dette, men det hjalp ikke noe.

 

Så altså: Kan noen fortelle hva disse kodene betyr?

Link to post

Jeg får fmi 128 psid 76 fmi 3 da jeg nærmer meg 3400-3600

 

Og motor i nødmodus, forespeilt at dette har med luft i dieselen å gjøre. At den suger luft når belastningen blir så stor!

 

Angående wastegaten så Finner du den bak på motoren på styrbord side foran luftfilter boksen. der stikker det opp en stang som du kan trykke ned manuelt noen ganger tilfelle den har satt seg

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Kan vel like gjerne være feil på map sensor. Slett ikke uvanlig.

 

Det kan det sikkert være, jeg tok faktisk den feilkoden litt sånn "på hukommelsen", og husket at SID 27 er en feilmelding som har noe med turboen å gjøre, men det er jo ikke dermed sagt at hele turboen er ødelagt, det kan jo være nær sagt hva som helst som er relatert til turboen, men det er heller ikke uvanlig at turboen ryker på en D3.

 

Det ville kanskje vært greit å slå opp i boka, og se hva den sier, for å få det korrekte svaret, koden er altså

 

MID 128

SID 27

FMI 0

 

For ordens skyld fungerer kodene slik:

 

MID (Message Identification Description): MID består av et nummer som betegner styreenheten som sendte feilkoden, 128 er motorstyringen.
SID (Subsystem Identification Description): SID består av et nummer som betegner en komponent, 27 er turboen
FMI (Failure Mode Identifier): FMI betegner typen feil, og er i denne sammenheng ikke en folkeaksjon startet av Arne Myrdal. Dette er standardisert, og tabellen ser slik ut
 
fmi.jpg
 
 
bellen har altså også rett, FMI 0 betyr at en verdi er for høy.
 
Dykker man så litt lengre ned i materien, nærmere sagt Volvo sine ECM manualer, finner man at denne feilen er spesifikk for VNT ventilen, altså den ventilen som styrer de variable skovlene i turboen
 
vnt.jpg
 
En kort beskrivelse av ventilens funksjon, sammen med et koblingskjema er sikkert også kjekt :
 
krets.jpg
 
Så videre til feilsøkingsprosedyrer, klipper og limer inn litt svensk fra Volvo 
 
Felsökning
 
OBS! Vakuumslangarna är lätta att förväxla och
sedan montera fel.
 
FMI 0, Felkodsvillkor : Avvikelse mellan turbotryckets börvärde och ärvärde.
 
Möjlig orsak
 
● Klämd vakuumslang i vakuumkrets som styr vaccumdosan.
● Läckage i vakuumkrets som styr vakuumdosan.
● Fel i vakuumdosan.
● Justerskruven på reglerstången till turbon kan ha lossnat på grund av vibrationer.
● Hävarmen som styr ledskenornas position kan kärva.
 
Lämplig åtgärd
 
1. Kontrollera vakuumkretsen.
2. Kontrollera justerskruv och reglerstång.
3. Kontrollera hävarmen till ledskenorna.
 
Her går det jo mye på vakuumslanger og reguleringer som skal kontrolleres, men det kan jo også være selve ventilen som er ødelagt, og denne kan i så fall måles
 
measure.jpg
 
Legg spesielt merke til at FMI 0 feil i følge det ovenstående ikke skal ha noen konsekvenser, og bør normalt ikke føre til "limp-home mode", men ut i fra feilmeldingen som vises i displayet til trådstarter, så er det altså dette som skjer.
Det er nok ikke umulig at det ligger flere feilkoder lagret i systemet, og et Vodia-instrument ville nok vært nyttig her.
 
Feilen er også ganske spesifikt "Avvikelse mellan turbotryckets ärvärde och börvärde" , altså at det nåværende målte turbotrykket ikke er det det burde være, og det kan virke for meg som om ventilen som gir feilmeldingen faktisk fungerer, men at turbotrykket er for lavt, av en eller annen grunn, men man må jo begynne med å sjekke alle punktene ovenfor før man konkluderer med noe?
Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

For et utrolig detaljertb svar.  Tusen takk.

Jeg har forøvrig snakket med han på telefon i dag, og han forteller at luftfilteret på motoren muligens aldri har vært byttet.

Det var hvert fall utrolig gjengrodd.

Jeg ba han bytte det, og prøve om det hjelper.

Om motoren ikke klarer å dra inn den lufta den skal, kan vel muligens turboen slite litt også? 

Dårlig teori kanskje, men jeg har bedt han om å prøve.

Link to post

HJELP.  Nå har muligens det samme skjedd på den ene motoren min.

Lå på ca 3200 omdreininger i noen minutter, da plutselig styrbord motor mistet kraft, og datt ned til ca 2500 omdreininger.

Samtidig ble lyden i motoren annerledes. Hørtes som om det nesten blåste , eller som noe trykkluftaktig. Ikke så kraftig, men.......

Fikk da en melding som sa: 

Forsiktig

Kontroller motor

Minsket moment

Jeg finner ikke ut av hvordan jeg eventuelt skal finne feilkoder som er nevnt tidligere i denne tråden, men jeg leste i boken som følger med at dette kan være VNT ventilen.

Vet noen hvor denne sitter på D3? 

MaSa fortalte i et svar høyere opp her, at det finnes en stang man kan trykke ned noen ganger.

Dette hvis VNT ventilen har satt seg.

Skal dette staget være lett å trykke ned, eller...........

Kan jeg prøve å trykke ned staget på den "friske" motoren, uten at jeg gjør noe feil?

Fint om jeg kan få noen tips av dere. 

Jeg ligger i gjestehavna i Kragerø. Hyggelig her, men jeg kunne tenkt meg å dra videre om et par dager.

Link to post

Lese av feilmelding må du gjøre mens alarmen fortsatt er der. Da holder du inne - tegnet på panelet så kan du få frem koden.

 

Den stangen er wastegaten, jeg fikk beskjed av verksted om å trykke den ned ett par ganger ved hjelp av en fastnøkkel eller lignende da den sitter litt nede i fremkant av luftfilteret og er litt hard til å trykke ned, ikke veldig men litt.

 

Når mine gikk i nædmodus så gikk den ned til ca 1500omr .

 

Start motor og start så kan jeg kjøre igjen, har fortsatt feilen, hatt den i 2 år! Men i vinter skal motorene gåes over skikkelig og alle feil utbedres.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Bare trøbbel med babord motor og hjalp ingenting med den nei, det som har hjulpet er å bytte tappepluggen på forfilteret da den lakk. Da kunne jeg øke med 100-150 rpm.

 

Men fortsatt så virker det som den suger luft ett annet sted.. Eller samme sted.

 

Men først få tak i feilkoden, og får du den tilbake neste gang så ikke slå av tenning, men hent frem koden.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

I boka så står det vnt valve ja så det er mye som tyder på at fet kan være den.

 

Beskjeden jeg fikk var at den kunne sette seg litt så den ikke åpnet/lukket som den skulle. Og da hjalp det ofte bare å dytte den inn noen ganger slik at den gikk fint.

 

Kan ha flaks ..

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Den var litt trang hos meg så hjalp med en skiftenøkkel til å trykke med. Den skal i utgangspunktet åpne og lukke lett fikk jeg beskjed om, så hvis den var trang skulle jeg trykke den ned noen ganger til den gled lettere.

 

Og kikker du ned rett i fremkant av luftfilteret så ser du den stangen der.

 

Ja i den boka jeg fant med koder så indikerer feilkoder din vnt valve men finner ikke forklaring på fmi 1 koden der

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post

Stangen det refereres til, er vel den som går fra vakuumklokka og til hendelen som justerer skovlene. Turboen har altså ikke tradisjonell wastegate-ventil, men skovler som justeres for å øke/minske trykket

 

bilde

 

FMI 1, betyr i følge tabellen i mitt forrige innlegg at verdien er for høy, uten at jeg kan si noe mer om akkurat hvorfor, eller hva det betyr.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...