Engers Startet 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2016 Snakket med en kompis som har en båt fra 2008 med en Vlp 190 D3 ( har forøvrig det samme selv ) Båten/motoren fungerer helt fint på tomgang og kjøring opp mot ca. 2000 omdreininger. Men om han skal kjøre opp i plan og gå over dette turtallet, så vil den ikke det. Han sier han har fått feilkoder som heter 128 , 60 , 0. Er det noen av dere som vet hva disse kodene forteller ? Jeg har fortalt han at han kan prøve å skru til dieselfilteret litt hardt. ( dette måtte jeg gjøre selv en gang, da det trakk falsk luft ) Han har gjort dette, men det hjalp ikke noe. Så altså: Kan noen fortelle hva disse kodene betyr? Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Ikke riktige koder jeg skrev. Snakket med han nå. Det som skjer er at han får melding i displayet hvor det står " Kolla motor minskat moment " Og kodene er Mid 128 Sid 27 Fmi O. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Høres ut som turbo'en er ødelagt, det er vel det SID27 betyr, og symptomene stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Høres ut som turbo'en er ødelagt, det er vel det SID27 betyr, og symptomene stemmer. Men FMI 0 betyr vel at en verdi er for høy? Min tanke går på wastegate-ventil eller sensorfeil, mest sannsynlig wastegate. At han ikkje får over 2000 rpm er mest sannsynlig på grunn av at motoren har gått i "failsafe-mode". Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Hva / hvor er "wastegate-ventil ? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Jeg får fmi 128 psid 76 fmi 3 da jeg nærmer meg 3400-3600 Og motor i nødmodus, forespeilt at dette har med luft i dieselen å gjøre. At den suger luft når belastningen blir så stor! Angående wastegaten så Finner du den bak på motoren på styrbord side foran luftfilter boksen. der stikker det opp en stang som du kan trykke ned manuelt noen ganger tilfelle den har satt seg Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
adeneo Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Wastegate? Sitter det ikke en turbo med variable skovler på den motoren? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Wastegate? Sitter det ikke en turbo med variable skovler på den motoren? Jo, selvfølgelig. Du har helt rett. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 MaSa. Jeg fikk problemer i forfjor med at min gikk i nødmodus. Fikk da beskjed om at det var noe med drivstoffsystemet. Det viste seg at den trakk falsk luft når det ble belastning. Jeg trakk til dieselfilteret på motoren ekstra hardt. ( etter å ha snakket med en VP kar ) Da var alt i orden. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Høres ut som turbo'en er ødelagt, det er vel det SID27 betyr, og symptomene stemmer. Kan vel like gjerne være feil på map sensor. Slett ikke uvanlig. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 (redigert) Kan vel like gjerne være feil på map sensor. Slett ikke uvanlig. Det kan det sikkert være, jeg tok faktisk den feilkoden litt sånn "på hukommelsen", og husket at SID 27 er en feilmelding som har noe med turboen å gjøre, men det er jo ikke dermed sagt at hele turboen er ødelagt, det kan jo være nær sagt hva som helst som er relatert til turboen, men det er heller ikke uvanlig at turboen ryker på en D3. Det ville kanskje vært greit å slå opp i boka, og se hva den sier, for å få det korrekte svaret, koden er altså MID 128 SID 27 FMI 0 For ordens skyld fungerer kodene slik: MID (Message Identification Description): MID består av et nummer som betegner styreenheten som sendte feilkoden, 128 er motorstyringen. SID (Subsystem Identification Description): SID består av et nummer som betegner en komponent, 27 er turboen FMI (Failure Mode Identifier): FMI betegner typen feil, og er i denne sammenheng ikke en folkeaksjon startet av Arne Myrdal. Dette er standardisert, og tabellen ser slik ut bellen har altså også rett, FMI 0 betyr at en verdi er for høy. Dykker man så litt lengre ned i materien, nærmere sagt Volvo sine ECM manualer, finner man at denne feilen er spesifikk for VNT ventilen, altså den ventilen som styrer de variable skovlene i turboen En kort beskrivelse av ventilens funksjon, sammen med et koblingskjema er sikkert også kjekt : Så videre til feilsøkingsprosedyrer, klipper og limer inn litt svensk fra Volvo Felsökning OBS! Vakuumslangarna är lätta att förväxla och sedan montera fel. FMI 0, Felkodsvillkor : Avvikelse mellan turbotryckets börvärde och ärvärde. Möjlig orsak ● Klämd vakuumslang i vakuumkrets som styr vaccumdosan. ● Läckage i vakuumkrets som styr vakuumdosan. ● Fel i vakuumdosan. ● Justerskruven på reglerstången till turbon kan ha lossnat på grund av vibrationer. ● Hävarmen som styr ledskenornas position kan kärva. Lämplig åtgärd 1. Kontrollera vakuumkretsen. 2. Kontrollera justerskruv och reglerstång. 3. Kontrollera hävarmen till ledskenorna. Her går det jo mye på vakuumslanger og reguleringer som skal kontrolleres, men det kan jo også være selve ventilen som er ødelagt, og denne kan i så fall måles Legg spesielt merke til at FMI 0 feil i følge det ovenstående ikke skal ha noen konsekvenser, og bør normalt ikke føre til "limp-home mode", men ut i fra feilmeldingen som vises i displayet til trådstarter, så er det altså dette som skjer. Det er nok ikke umulig at det ligger flere feilkoder lagret i systemet, og et Vodia-instrument ville nok vært nyttig her. Feilen er også ganske spesifikt "Avvikelse mellan turbotryckets ärvärde och börvärde" , altså at det nåværende målte turbotrykket ikke er det det burde være, og det kan virke for meg som om ventilen som gir feilmeldingen faktisk fungerer, men at turbotrykket er for lavt, av en eller annen grunn, men man må jo begynne med å sjekke alle punktene ovenfor før man konkluderer med noe? Redigert 21.Juli.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 For et utrolig detaljertb svar. Tusen takk. Jeg har forøvrig snakket med han på telefon i dag, og han forteller at luftfilteret på motoren muligens aldri har vært byttet. Det var hvert fall utrolig gjengrodd. Jeg ba han bytte det, og prøve om det hjelper. Om motoren ikke klarer å dra inn den lufta den skal, kan vel muligens turboen slite litt også? Dårlig teori kanskje, men jeg har bedt han om å prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Om luftfilteret aldri har vært bytta er det kanskje en idé å se over resten av motoren også.. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Han byttet luftfilteret og prøvde seg en tur utpå. Det fungerte noe bedre da, men ikke helst som det skal. Så fikk han samme alarmen igjen....... Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 HJELP. Nå har muligens det samme skjedd på den ene motoren min. Lå på ca 3200 omdreininger i noen minutter, da plutselig styrbord motor mistet kraft, og datt ned til ca 2500 omdreininger. Samtidig ble lyden i motoren annerledes. Hørtes som om det nesten blåste , eller som noe trykkluftaktig. Ikke så kraftig, men....... Fikk da en melding som sa: Forsiktig Kontroller motor Minsket moment Jeg finner ikke ut av hvordan jeg eventuelt skal finne feilkoder som er nevnt tidligere i denne tråden, men jeg leste i boken som følger med at dette kan være VNT ventilen. Vet noen hvor denne sitter på D3? MaSa fortalte i et svar høyere opp her, at det finnes en stang man kan trykke ned noen ganger. Dette hvis VNT ventilen har satt seg. Skal dette staget være lett å trykke ned, eller........... Kan jeg prøve å trykke ned staget på den "friske" motoren, uten at jeg gjør noe feil? Fint om jeg kan få noen tips av dere. Jeg ligger i gjestehavna i Kragerø. Hyggelig her, men jeg kunne tenkt meg å dra videre om et par dager. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Lese av feilmelding må du gjøre mens alarmen fortsatt er der. Da holder du inne - tegnet på panelet så kan du få frem koden. Den stangen er wastegaten, jeg fikk beskjed av verksted om å trykke den ned ett par ganger ved hjelp av en fastnøkkel eller lignende da den sitter litt nede i fremkant av luftfilteret og er litt hard til å trykke ned, ikke veldig men litt. Når mine gikk i nædmodus så gikk den ned til ca 1500omr . Start motor og start så kan jeg kjøre igjen, har fortsatt feilen, hatt den i 2 år! Men i vinter skal motorene gåes over skikkelig og alle feil utbedres. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Engers Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Hjalp det når du trykket ned denne stangen? Hadde du trøbbel på begge motorene? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 Bare trøbbel med babord motor og hjalp ingenting med den nei, det som har hjulpet er å bytte tappepluggen på forfilteret da den lakk. Da kunne jeg øke med 100-150 rpm. Men fortsatt så virker det som den suger luft ett annet sted.. Eller samme sted. Men først få tak i feilkoden, og får du den tilbake neste gang så ikke slå av tenning, men hent frem koden. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Engers Svart 30.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 (redigert) Koden jeg får frem er Mid 128, Sid 27, FMI 1. Forskjellen på den koden Adeneo svarte på og den jeg har, er altså dette med det siste tallet FMI. Der har jeg 1. som betyr for lav verdi. Har du noe peiling på om dette også kan være VNT ventilen ? Redigert 30.Juli.2016 av Engers (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 30.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2016 I boka så står det vnt valve ja så det er mye som tyder på at fet kan være den. Beskjeden jeg fikk var at den kunne sette seg litt så den ikke åpnet/lukket som den skulle. Og da hjalp det ofte bare å dytte den inn noen ganger slik at den gikk fint. Kan ha flaks .. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Engers Svart 31.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 (redigert) Da får jeg prøve det. Du sa at stanga er litt foran luftfilteret. Husker du om den var tung eller lett å trykke nedover? Når du referer til "boka", er det da en bok du har som forklarer hva disse feilkodene betyr? Redigert 31.Juli.2016 av Engers (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Den var litt trang hos meg så hjalp med en skiftenøkkel til å trykke med. Den skal i utgangspunktet åpne og lukke lett fikk jeg beskjed om, så hvis den var trang skulle jeg trykke den ned noen ganger til den gled lettere. Og kikker du ned rett i fremkant av luftfilteret så ser du den stangen der. Ja i den boka jeg fant med koder så indikerer feilkoder din vnt valve men finner ikke forklaring på fmi 1 koden der Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
adeneo Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Stangen det refereres til, er vel den som går fra vakuumklokka og til hendelen som justerer skovlene. Turboen har altså ikke tradisjonell wastegate-ventil, men skovler som justeres for å øke/minske trykket FMI 1, betyr i følge tabellen i mitt forrige innlegg at verdien er for høy, uten at jeg kan si noe mer om akkurat hvorfor, eller hva det betyr. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Vet ikke annet enn at mekanikeren kalte det wastegate ventil jeg. Men hvis den fmi 1 indikerer for høyt, så kan det jo være at den ikke lukker og det kan hjelpe å få myket den opp litt? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
bellen Svart 31.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 FMI 1 betyr vel for lav verdi? Var vel det du mente? Ja, det er ikkje uvanlig at den blir omtalt som Wastegate. Eg har også tidligere jobbet hos Volvo Penta, og den blei omtalt som Wastegate der også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.