jiljfgbnaøs Startet 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2016 VI låner for tiden en liten båt med en 15hk påhengsmotor. Jeg er bare 14 år så jeg kan ikke kjøre den. Det jeg lurer på er om jeg likevel kan føre båten, hvis jeg har min 16 år gamle bror ombord? Takk for seriøse svar. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Ja. Da kan du kjøre opptil 25HK. Men han på alltid være med isåfall. Er det 15, eller trimma 9.9? Jeg ville bare kjørt dersom det er en trimma 9.9. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Vestkystseiler Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Har broren din båtførerbevis? Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Alle som er over 16 år kan kjøre båt inntill 8 m og inntill 25 hk, og de kan la deg styre dersom de har tilsyn. Du kan ikke føre båten, men øvelseskjøre. I praksis det samme som å føre båten. Skulle de skje noe er det broren din som har ansvaret. § 5.Minstealder Fører skal være fylt 16 år dersom fritidsbåten: a) kan oppnå større hastighet enn 10 knop (18,5 km/t) ved motordrift, eller b) har motor med større ytelse enn 10 HK/7,5 kW. § 7.Kvalifikasjonskrav Fører av norsk fritidsbåt som: a) har lengde over 8 meter (26,25 fot), eller b) har motor med større ytelse enn 25 HK/19 kW, skal inneha norsk båtførerbevis eller gyldig kvalifikasjonsbevis. For førere med båtførerbevis eller kvalifikasjonsbevis utstedt i utlandet gjelder § 13. Personer som ikke har båtførerbevis kan øvelseskjøre under tilsyn av fører som tilfredsstiller kravene i første ledd eller som omfattes av unntaket i tredje ledd. Ved øvelseskjøring anses lærer eller ledsager som fører. Øvelseskjøring kan kun foretas under forsvarlige vær- og trafikkforhold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.