Christian V Startet 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2016 Hei, Kjøleskapet i båten vår gir lite/ingen kulde. Vi har vært i uthavn siden mandag. Batteriet viser og har vist ikke mindre enn 12.7 volt. Jeg er usikker på om det er spenningen som er for lav eller om kjøleskapet rett og slett er defekt. Kjøleskapet antas å være fra 2004. Batteribanken for forbruk er 430 amp. Noen som har opplevd noe tilsvarende og kan dele råd/tips? Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 12,7 volt er iallfall nok til å drive kjøleskapet - det kneler nok først ved spenning under 12 volt tror jeg. Sikker på at kjøleskapet får denne spenningen? Og - går kompressoren uten at skapet blir kaldt? Hvis ja på siste er det nok feil på skapet. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
quantumduck Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Fikk etterfyllt kjøle-medium på mitt i fjor. Ble voldsomt mye bedre. Sitér dette innlegget Link to post
ROV77 Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Sjekk kabler, hvis disse er gamle kan det komme for lite spenning til skapet og kjøleskapet vil starte og stoppe ofte uten at det kjøler. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Min kjøleboks funker kun når motor går pga spenningstap. Bruker den heldigvis sjelden.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Seasu Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Sjekk lufting til kompressoren, mange står i trange skap hvor det er veldig varmt.. Satte inn ventil i bunn og fjernet en list slik at varmen slipper ut på toppen. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 22.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Var samme greia i kjøleboksen I båten vår. (Danfoss kompressor) Viste seg at vifta som sørger for sirkulasjon over kjøle elementet var defekt. Sitér dette innlegget Geir Link to post
Christian V Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Heisann, Takker for tips så langt. Nå har vi forhalt inn til gjestehavn, og har ligget på landstrøm siden i går ettermiddag. Kjøleskapet kjøler som bare det. Dette må vel tyde på tilstanden på forbruksbatteriene mine, selv om spenningen var tilstrekkelig når vi lå i uthavn? Innspill? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 -med mindre du har et opplegg hvor kjøleskapet kjører direkte på 230v når landstrømmen er tilkoblet? Se om du har en sikring på skapet. Du må sikkert løfte det frem for å finne den. -eller jobber kompressoren fint på 12v? Sitér dette innlegget Link to post
Christian V Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Det er kun 12v som er koblet til kjøleskapet. Har egen sikring til kjøleskapet i sikringsskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2016 Da høres det ut til at spenningen på skapet er for lav selv om spenningen på selve batteriet er OK. Mål der kablingen kommer inn på selve kjøleskapet. I over 90% av slike tilfeller, er det for tynne kabler (eller dårlig kontakt et sted) slik at en får tap underveis til skapet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.