jiljfgbnaøs Startet 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Startet 21.Juli.2016 VI låner for tiden en liten båt med en 15hk påhengsmotor. Jeg er bare 14 år så jeg kan ikke kjøre den. Det jeg lurer på er om jeg likevel kan føre båten, hvis jeg har min 16 år gamle bror ombord? Takk for seriøse svar. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 (redigert) Sitert svar fra Sydvesten sitt innlegg i denne tråden fra 2013: https://baatplassen.no/i/topic/101323-kan-barn-kjre-bt-med-person-med-btfrerbeviset-ombord/ Hei! Jeg viser til din forespørsel vedrørende aldersgrense for øvelseskjøring med båt, jf. Forskrift om krav til minstealder og båtførerbevis mv. § 7, jf. § 5. Det er ikke satt krav til minstealder for øvelseskjøring med småbåt, slik det er gjort for øvelseskjøring på vei. Det er imidlertid veldig viktig å merke seg at det alltid er den som er "lærer eller ledsager" som anses som fører av båten, og som således har ansvaret for hvorledes båten føres. Dette vil stille strenge krav til oppmerksomhet fra ledsagerens side og fysisk nærhet til den som øvelseskjører for om nødvendig å kunne gripe inn. Så svaret på det "enkle" spørsmålet du stiller avslutningsvis er: "Ja". Håper dette kan hjelpe debatten videre, eventuelt avslutte den. Med båthilsen xxxxxxxxxxxxxx Kst. visepolitimester/Enhetsleder FKE Telemark politidistrikt Så hvis din bror har Båtførerbeviset, er det sikker ok, så lenge det er snakk om øvelseskjøring. Redigert 21.Juli.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodspeed Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 (redigert) Worry kom meg i forkjøpet. Tilleggskommentar til det er at din bror er nødt til å ha båtførerbevis for at dette skal gjelde. Redigert 21.Juli.2016 av Goodspeed (see edit history) Sitér dette innlegget Goodspeed GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2 Link to post
Worry II Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Worry kom meg i forkjøpet. Tilleggskommentar til det er at din bror er nødt til å ha båtførerbevis for at dette skal gjelde. Jeg la til det, pluss at dette gjelder øvelseskjøring, ikke båt-føring, som trådstarter egentlig skriver. Det er ikke lov. Sitér dette innlegget Link to post
jiljfgbnaøs Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Tusen takk for klargjøring av regelverket. Sitér dette innlegget Link to post
jiljfgbnaøs Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Har vurdert å lage meg en båt selv, men lurer på om det er mye styr med forsikring, registrering av fartøy osv. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Det er ingen krav om hverken forsikring eller registrering Sitér dette innlegget Link to post
snuska Svart 21.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Må du ha båtførerbevis hvis båten er under 8 meter og under 25 hk? Sitér dette innlegget Link to post
jiljfgbnaøs Svart 21.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2016 Nei, men du må være fylt 16 år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.