paso Startet 21.Juli.2016 Del på Facebook Startet 21.Juli.2016 Hei. Har den siste tiden fått testet ut cabincruiser livet og det gav mersmak. Har liten erfaring med denne type båt derfor ber jeg om et par råd her på forumet. Ønsker en kvalitetsbåt som er lett omsettelig når jeg en gang blir rammet av trefotsyken. Her er ønskene: maks 10 år, minst 3 kabiner og 6 sengeplasser, marsjfart på minimum 30 knop (helst opp mot 35), lys og romslig pentry i kombo med førerposisjon er bra. Maks pris 2.5 mnok. Har sett litt på nimbus 42 nova og viksund 34 St Crus. Drev eller aksling er ikke så viktig. Hvilken andre gode båt i den typen anbefales? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.Juli.2016 Del på Facebook Svart 21.Juli.2016 Budsjett er til for å strekkes.. ;-) Nord West 420 med IPS 600 oppfyller de fleste av kriteriene dine og er helt i toppsjiktet kvalitetsmessig. Bitteliten her på forumet hadde en slik i flere år, og kan sikkert bidra med info om det er interessant. Ellers har du NW 390 også, med den tredje kabinen er kanskje noe trang til å kalles dobbel.. Der bør du få et bra, nyere eksemplar vel innenfor budsjettet ditt også. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Teerex Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 (redigert) Skal du ha over 30 knop marsjfart (dvs. ca 35+ knop toppfart) så er det vel kun med drev/IPS det er mulig. Iallefall i denne pris/størrelsesklassen. Redigert 22.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
LykkelitenIV Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Viksund 360 St Cruz Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Kenneth82 Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Viksund 360 St Cruz Med marsjfart på over 30 knop? Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Han har sett på en Viksund 34, da er en 360 nærmere hans krav. 360 har vært levert med 2x 370 Hk drev som gikk i 44 knop .... Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Klovn1 Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Forbina 40 Fly. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Han har sett på en Viksund 34, da er en 360 nærmere hans krav. 360 har vært levert med 2x 370 Hk drev som gikk i 44 knop .... Plassmessig ombord er de to like, bare akterdekket som er større på 360. Begge båter har kun fem køyer... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Førstefender Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 (redigert) http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=73157750 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79341020 Har sansen for Princesser jeg da, og bør være lett omsettelig, men må rees opp seng i midlugar.. Redigert 22.Juli.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paso Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Hei, jeg mente 36 men skrev 34. Hva marsjer St Crus 36 med en slik motorisering! Han har sett på en Viksund 34, da er en 360 nærmere hans krav. 360 har vært levert med 2x 370 Hk drev som gikk i 44 knop .... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 -forstår det som at dette er innstegsbåten din i storbåtklassen? Kan være greit å si litt om hvor båten skal brukes, helårsbåt eller sommersesongen? Hvem skal være med på tur, langtur/ ferie. 6 voksne på tur, eller to voksne og 4 barn? Legger du lista for marsjfart på 22/25knop, så er det kanskje der reel praktisk marsjfart ligger for mange med båter som går over 30 knop. Hvilen type båt er det du identifiserer deg med? - vil en Viknes 1030 K3 være innafor? Sitér dette innlegget Link to post
paso Svart 22.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Sikkert lurt med litt utfyllende info: Ja, innstegsbåt, men er godt båtvant med litt mindre daycruisere Primær bruk på Vestlandet om sommeren, lite bruk om vår og sommer. 2-3 uker sammenhengene ferie og vi ønsker å komme oss litt avgårde. Brukes av 2 voksne og fire barn under ti år. Vi har akkurat leid en viknes 880, den ble for liten og vi syntes den hadde for lav marsjfart (17-19 knop). Viknes 1030 har sikkert god nok plass, men går mulighet litt for sakte -forstår det som at dette er innstegsbåten din i storbåtklassen? Kan være greit å si litt om hvor båten skal brukes, helårsbåt eller sommersesongen? Hvem skal være med på tur, langtur/ ferie. 6 voksne på tur, eller to voksne og 4 barn? Legger du lista for marsjfart på 22/25knop, så er det kanskje der reel praktisk marsjfart ligger for mange med båter som går over 30 knop. Hvilen type båt er det du identifiserer deg med? - vil en Viknes 1030 K3 være innafor? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 (redigert) Ikke mange store båter som marsjer på 35knop. Hvis du setter ned grensen til rundt 25knop er det masse lekkert å se på. Det er dessverre relativt få båter med 3 lugarer og høy topp hastighet, eller 3 lugarer i det hele tatt under 44fot. Feks Rodman 44 er en fin 3 lugarer til rundt 2 mil, men maks fart på rundt 30knop og cruise på 25knop. Elan 42, som jeg linket til over, er et unntak og kan gi det marsj på rundt 30knop. Redigert 22.Juli.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 22.Juli.2016 Del på Facebook Svart 22.Juli.2016 Hva med en Windy 42 Grand Bora? http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=76744711 Fantastisk sjøbåt. 2(3) cabiner, jollegarasje, marsjfart godt over 30, anerkjent merke. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
-Luna- Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Ville tatt en titt på Skorgenes 395. Tre kabiner og sengeplass for 6 personer. Riktig nok marsj fart på 25 knop, men en god sjøbåt. Viknes har ikke et skrog som tilsier høy fart. Det må være vel så viktig om man kan holde høy marsjfart med tanke på vær og vind. Lukket båt er en fordel på vestlandet! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Dykker Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Viksund 395 St Cruz Flybridge 3 lugarer, Toppfart 31 knop med 2 x Cummins QSB 5,9 ZF85, 480 hk, tot. 960 hk http://www.viksundboats.no/boats/7 En slik båt er ofte å se på Borgen i løpet av sommeren. . Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Viksund 395 St Cruz Flybridge 3 lugarer, Toppfart 31 knop med 2 x Cummins QSB 5,9 ZF85, 480 hk, tot. 960 hk[/size] http://www.viksundboats.no/boats/7 En slik båt er ofte å se på Borgen i løpet av sommeren. . Der er vel vanskelig å finne en slik til salgs for inntil 2,5 mill som er trådstarters ramme. Er det mange av disse på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Jeg har bare sett en, den som er innom Borgen. Vet ikke om hvor mange Viksund 395 som ble bygget før verftet gikk konkurs. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Jeg har bare sett en, den som er innom Borgen. Vet ikke om hvor mange Viksund 395 som ble bygget før verftet gikk konkurs.Det ble bygget en før denne. Jeg vet ikke om de rakk å bygge flere, men jeg tviler. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Bitteliten Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 (redigert) Nimbus 42 Nova er nok min favoritt i det prisleiet. http://www.finn.no/74630205 NordWestene er lekre, men har en tendens til å være dyre i drift. Kvalitetsmessig et hakk eller to over Nimbus. Targa 37 eller 44 kan også duge På noen år gammel båt er veflikehold og oppgradering av motor og drev svært viktig, både ips og hekkagregat. NW420 2008 med Ips600 ligger nok på 3,4-3,5 mill i dag Ps. Så stor båt drar ca 120-140 liter i timen i 30 knop. Bare så du vet det ;-) Marsjfart 30-35 knop er urealistisk bortsett fra ved flatt vann eller at man kjøper Goldfish 50 Redigert 23.Juli.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Er i samme situasjon som TS (dog kun tre og ikke fire barn), og tror jeg har rimelig god oversikt over utvalget der ute. Så vidt jeg kan forstå er 42 Nova den eneste båten som tilfredsstiller alle kriteriene til TS, med et mulig unntak for NW390 med D6 med forbehold om at den minste køya er noe trang for to personer. Selv er jeg veldig svak for Nimbusen. Den ble levert med både aksler og drev (med mellomaksel - usikker på hvor robust denne løsningen er - men tror det er denne varianten det er solgt flest av i Norge). Du mister jo noen knop med aksel og får noe mer støy og forbruk, men sparer jo inn mht enklere og rimeligere vedlikehold. Man må jo også ta stilling til om man ønsker en åpen eller lukket (evnt med flybridge) båt her. Min vurdering er at båter med bakvegg under ca 40 fot stort sett blir for trange for en familie med en skokk unger på tur - blir for mange små flater og lite tumleplass. Synes særlig akterdekket blir latterlig trangt (Viksund 360 blir f.eks. helt ubrukelig for oss). Noen andre kandidater: Elan 42; et smykke av en HT-båt, tilfredsstiller alle kriteriene til TS med unntak av at byssa er plassert nede. På den annen side bør stor wetbar oppe kunne kompensere noe. Sealine f42/5; smart flybridge-cruiser, men marsj på 30 knop blir noe optimistisk. Med største motoralternativ bør du imidlertid kunne marsje på 27-28 og toppe på 32-33. Bavaria 43/44 Sport; bør kunne nå en marsjfart rett under 30 knop Kan du strekke budsjettet betydelig blir utvalget av kandidater langt flere. Og tilsvarende hvis du kan senke kravet til fart en smule. Det vil i realiteten være ytterst sjeldent at forholdene ligger til rette for marsj på over 30 knop med en familiebåt. Med nåværende båt (Windy 37 GM) kan jeg i teorien marsje i hele området 18-32 knop, men i praktisk foregår 90% av all marsj i 25-27 knop. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 Nimbus 42 Nova er nok min favoritt i det prisleiet. http://www.finn.no/74630205 NordWestene er lekre, men har en tendens til å være dyre i drift. Kvalitetsmessig et hakk eller to over Nimbus. Bare nysgjerrig, hvorfor er en NW dyrere i drift enn en andre båter? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Bitteliten Svart 23.Juli.2016 Del på Facebook Svart 23.Juli.2016 (redigert) NWene pleier å være fullastet med utstyr, mye teak og lakkert mahogny. Dette krever vedlikehold. Lakking av mahogny listene på fordekket koster fort 30000. Sliping av teakdekk koster fort mer. Og jo mer utstyr jo mer kan/vil gå i stykker El system med inverter, grill, micro ovn tærer fort på batteriene. Generator må vedlikeholdes. 6x226 Ah AGM batterier der batterirommene er lagd etter visse mål koster fort 50.000kr å bytte. Gangvei/kran på badeplatformen må følges opp/vedlikeholdes IPSene frem til 2010ish har et latent olhetrykksproblem som kan gi havari. Regn med 100.000 per drev i ombygging. Byggekvaliteten er svært høy. De tekniske løsningene er gode og gjennomtenkte. Mange NW eiere tar svært godt vare på båtene sine. Etter mange pr med NW setter jeg pris på litt enklere løsninger. Selvom jeg nok fort møter megselv i døra snart når jeg om litt er tilbake i større båt.. ;-) Redigert 23.Juli.2016 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paso Svart 24.Juli.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 (redigert) Takker for mange gode svar. Ser at jeg må nedjustere ønsket om høy marsjfart så får jeg mer å velge i. Redigert 24.Juli.2016 av paso (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Juli.2016 Del på Facebook Svart 24.Juli.2016 (redigert) Ikke mye tid du mister på marsjfart rundt 25 knop istedenfor 30, men du sparer en del drivstoff Evt. du kan da velge aksling istedenfor drev og sparer på vedlikeholdsbudsjettet. Redigert 24.Juli.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.