Jump to content

Hvilken cabincruiser med 3 cabiner og marsjfart på mer enn 30 knop


paso

Recommended Posts

Hei. Har den siste tiden fått testet ut cabincruiser livet og det gav mersmak. Har liten erfaring med denne type båt derfor ber jeg om et par råd her på forumet. Ønsker en kvalitetsbåt som er lett omsettelig når jeg en gang blir rammet av trefotsyken. Her er ønskene: maks 10 år, minst 3 kabiner og 6 sengeplasser, marsjfart på minimum 30 knop (helst opp mot 35), lys og romslig pentry i kombo med førerposisjon er bra. Maks pris 2.5 mnok. Har sett litt på nimbus 42 nova og viksund 34 St Crus. Drev eller aksling er ikke så viktig. Hvilken andre gode båt i den typen anbefales?

Link to post

Budsjett er til for å strekkes.. ;-)

Nord West 420 med IPS 600 oppfyller de fleste av kriteriene dine og er helt i toppsjiktet kvalitetsmessig.

Bitteliten her på forumet hadde en slik i flere år, og kan sikkert bidra med info om det er interessant.

 

Ellers har du NW 390 også, med den tredje kabinen er kanskje noe trang til å kalles dobbel..

Der bør du få et bra, nyere eksemplar vel innenfor budsjettet ditt også.

Mvh. SAP

Link to post

Skal du ha over 30 knop marsjfart (dvs. ca 35+ knop toppfart) så er det vel kun med drev/IPS det er mulig.

Iallefall i denne pris/størrelsesklassen.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

-forstår det som at dette er innstegsbåten din i storbåtklassen?

 

Kan være greit å si litt om hvor båten skal brukes, helårsbåt eller sommersesongen? Hvem skal være med på tur, langtur/ ferie.

 

6 voksne på tur, eller to voksne og 4 barn?

 

Legger du lista for marsjfart på 22/25knop, så er det kanskje der reel praktisk marsjfart ligger for mange med båter som går over 30 knop.

 

Hvilen type båt er det du identifiserer deg med? - vil en Viknes 1030 K3 være innafor?

Link to post

Sikkert lurt med litt utfyllende info:

Ja, innstegsbåt, men er godt båtvant med litt mindre daycruisere

Primær bruk på Vestlandet om sommeren, lite bruk om vår og sommer.

2-3 uker sammenhengene ferie og vi ønsker å komme oss litt avgårde.

Brukes av 2 voksne og fire barn under ti år.

Vi har akkurat leid en viknes 880, den ble for liten og vi syntes den hadde for lav marsjfart (17-19 knop). Viknes 1030 har sikkert god nok plass, men går mulighet litt for sakte

 

 

-forstår det som at dette er innstegsbåten din i storbåtklassen?

 

Kan være greit å si litt om hvor båten skal brukes, helårsbåt eller sommersesongen? Hvem skal være med på tur, langtur/ ferie.

 

6 voksne på tur, eller to voksne og 4 barn?

 

Legger du lista for marsjfart på 22/25knop, så er det kanskje der reel praktisk marsjfart ligger for mange med båter som går over 30 knop.

 

Hvilen type båt er det du identifiserer deg med? - vil en Viknes 1030 K3 være innafor?

Link to post

Ikke mange store båter som marsjer på 35knop. Hvis du setter ned grensen til rundt 25knop er det masse lekkert å se på. Det er dessverre relativt få båter med 3 lugarer og høy topp hastighet, eller 3 lugarer i det hele tatt under 44fot.

Feks Rodman 44 er en fin 3 lugarer til rundt 2 mil, men maks fart på rundt 30knop og cruise på 25knop. 

 

Elan 42, som jeg linket til over, er et unntak og kan gi det marsj på rundt 30knop.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Ville tatt en titt på Skorgenes 395. Tre kabiner og sengeplass for 6 personer. Riktig nok marsj fart på 25 knop, men en god sjøbåt. Viknes har ikke et skrog som tilsier høy fart. Det må være vel så viktig om man kan holde høy marsjfart med tanke på vær og vind.

 

Lukket båt er en fordel på vestlandet!

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Nimbus 42 Nova er nok min favoritt i det prisleiet.

http://www.finn.no/74630205

 

NordWestene er lekre, men har en tendens til å være dyre i drift. Kvalitetsmessig et hakk eller to over Nimbus.

 

Targa 37 eller 44 kan også duge

 

På noen år gammel båt er veflikehold og oppgradering av motor og drev svært viktig, både ips og hekkagregat.

 

NW420 2008 med Ips600 ligger nok på 3,4-3,5 mill i dag

 

Ps. Så stor båt drar ca 120-140 liter i timen i 30 knop. Bare så du vet det ;-)

Marsjfart 30-35 knop er urealistisk bortsett fra ved flatt vann eller at man kjøper Goldfish 50

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Er i samme situasjon som TS (dog kun tre og ikke fire barn), og tror jeg har rimelig god oversikt over utvalget der ute. Så vidt jeg kan forstå er 42 Nova den eneste båten som tilfredsstiller alle kriteriene til TS, med et mulig unntak for NW390 med D6 med forbehold om at den minste køya er noe trang for to personer. Selv er jeg veldig svak for Nimbusen. Den ble levert med både aksler og drev (med mellomaksel - usikker på hvor robust denne løsningen er - men tror det er denne varianten det er solgt flest av i Norge). Du mister jo noen knop med aksel og får noe mer støy og forbruk, men sparer jo inn mht enklere og rimeligere vedlikehold.

 

Man må jo også ta stilling til om man ønsker en åpen eller lukket (evnt med flybridge) båt her. Min vurdering er at båter med bakvegg under ca 40 fot stort sett blir for trange for en familie med en skokk unger på tur - blir for mange små flater og lite tumleplass. Synes særlig akterdekket blir latterlig trangt (Viksund 360 blir f.eks. helt ubrukelig for oss).

 

Noen andre kandidater:

Elan 42; et smykke av en HT-båt, tilfredsstiller alle kriteriene til TS med unntak av at byssa er plassert nede. På den annen side bør stor wetbar oppe kunne kompensere noe.

Sealine f42/5; smart flybridge-cruiser, men marsj på 30 knop blir noe optimistisk. Med største motoralternativ bør du imidlertid kunne marsje på 27-28 og toppe på 32-33.

Bavaria 43/44 Sport; bør kunne nå en marsjfart rett under 30 knop

 

Kan du strekke budsjettet betydelig blir utvalget av kandidater langt flere. Og tilsvarende hvis du kan senke kravet til fart en smule. Det vil i realiteten være ytterst sjeldent at forholdene ligger til rette for marsj på over 30 knop med en familiebåt. Med nåværende båt (Windy 37 GM) kan jeg i teorien marsje i hele området 18-32 knop, men i praktisk foregår 90% av all marsj i 25-27 knop.

Link to post

Nimbus 42 Nova er nok min favoritt i det prisleiet.

http://www.finn.no/74630205

 

NordWestene er lekre, men har en tendens til å være dyre i drift. Kvalitetsmessig et hakk eller to over Nimbus.

Bare nysgjerrig, hvorfor er en NW dyrere i drift enn en andre båter?

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post

NWene pleier å være fullastet med utstyr, mye teak og lakkert mahogny.

 

Dette krever vedlikehold. Lakking av mahogny listene på fordekket koster fort 30000.

Sliping av teakdekk koster fort mer.

Og jo mer utstyr jo mer kan/vil gå i stykker

 

El system med inverter, grill, micro ovn tærer fort på batteriene. Generator må vedlikeholdes.

6x226 Ah AGM batterier der batterirommene er lagd etter visse mål koster fort 50.000kr å bytte.

 

Gangvei/kran på badeplatformen må følges opp/vedlikeholdes

 

IPSene frem til 2010ish har et latent olhetrykksproblem som kan gi havari. Regn med 100.000 per drev i ombygging.

Byggekvaliteten er svært høy. De tekniske løsningene er gode og gjennomtenkte. Mange NW eiere tar svært godt vare på båtene sine.

 

Etter mange pr med NW setter jeg pris på litt enklere løsninger. Selvom jeg nok fort møter megselv i døra snart når jeg om litt er tilbake i større båt.. ;-)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ikke mye tid du mister på marsjfart rundt 25 knop istedenfor 30, men du sparer en del drivstoff  :saint:

Evt. du kan da velge aksling istedenfor drev og sparer på vedlikeholdsbudsjettet.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...