Jump to content

Hvilken cabincruiser med 3 cabiner og marsjfart på mer enn 30 knop


paso

Recommended Posts

Om cruise på rundt 25 kan godtas, blir det fort flere kandidater, og som nevnes over kan det ofte spares endel på vedlikholdsbudsjettet og bekymringer med "skuddsikre" motorer og akslinger.

 

Fairline Phantom 46 feks har 3 kabiner + crew cabin akter. 2 dobble og en med køyesenger.

2 x TAMD 75 på akslinger er kjent for å gi lite tull...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Om cruise på rundt 25 kan godtas, blir det fort flere kandidater, og som nevnes over kan det ofte spares endel på vedlikholdsbudsjettet og bekymringer med "skuddsikre" motorer og akslinger.

 

Fairline Phantom 46 feks har 3 kabiner + crew cabin akter. 2 dobble og en med køyesenger.

2 x TAMD 75 på akslinger er kjent for å gi lite tull...

Skal være enig i at akslinger kan gi mindre bekymringer enn drev.. Men med en Fairline 46 med 2xTAMD 75 vil uansett vedlikholds kostnadene fly i været, ville ikke vært så bekymret for en drev båt på rundt 40+fot i så måte  :wink:

Forbruk på en Fairline 46 med nesten 1000hk vil vel også være betydelig, siden trådstarter er opptatt av fart, vil jeg tro han kommer til å ligge endel i i høy cruise fart?

Forbruk Fairline 46 160L+ i timen? Elan 42 i 25 knop 80L i timen?

Forbruk kan være greit å ta med i regnestykket hvis du har planer om å cruise på høy fart mer enn snittet.

Eiere av "eldre" 45fot+ båter har en tendens til å nyte turen i tomgangshastighet observerer jeg..  :wink:  Og ikke noe galt idet.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Vi tenker oss en båt i dette sjiktet selv om et år eller to i tillegg til Ibizaen og må innrømme at jeg liker designet av Marex 375

http://www.marex.no/en/range_full.php?id=48

 

Og 373 aktercabin:

http://www.marex.no/en/range_full.php?id=12

 

Men det blir veldig bobåt/camping da.. Så får ikke med fruen på slike modeller gitt, hehe. Hun liker Windy 42 og Princess V42 og V48.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Skal være enig i at akslinger kan gi mindre bekymringer enn drev.. Men med en Fairline 46 med 2xTAMD 75 vil uansett vedlikholds kostnadene fly i været, ville ikke vært så bekymret for en drev båt på rundt 40+fot i så måte :wink:

Forbruk på en Fairline 46 med nesten 1000hk vil vel også være betydelig, siden trådstarter er opptatt av fart, vil jeg tro han kommer til å ligge endel i i høy cruise fart?

Forbruk Fairline 46 160L+ i timen? Elan 42 i 25 knop 80L i timen?

Forbruk kan være greit å ta med i regnestykket hvis du har planer om å cruise på høy fart mer enn snittet.

Eiere av "eldre" 45fot+ båter har en tendens til å nyte turen i tomgangshastighet observerer jeg.. :wink: Og ikke noe galt idet.

Har selv TAMD74 i vår Rodman nå, og hadde D6 i forrige båten. Vedlikeholdskostnadene er tilnærmet like bortsett fra at 74'maskinene har større oljekapasitet. Antar at 75 er tilsvarende, så at vedlikeholdskostnadene skyter i været er bare tøv.

 

Tror aldri at du får en Elan 42 til å bruke 80 liter i timen ved 25 knop. Jeg regner ca 4.5 liter per nautisk mil ved marsjfart, går da 23-24 knop. Rundt dette kan man beregne for de fleste dobbeltinstallasjonene med 800+ hk.

Redigert av Christian V (see edit history)
Link to post

Har selv TAMD74 i vår Rodman nå, og hadde D6 i forrige båten. Vedlikeholdskostnadene er tilnærmet like bortsett fra at 74'maskinene har større oljekapasitet. Antar at 75 er tilsvarende, så at vedlikeholdskostnadene skyter i været er bare tøv.

 

Tror aldri at du får en Elan 42 til å bruke 80 liter i timen ved 25 knop. Jeg regner ca 4.5 liter per nautisk mil ved marsjfart, går da 23-24 knop. Rundt dette kan man beregne for de fleste dobbeltinstallasjonene med 800+ hk.

Med respekt å melde så farer du vel med tøv selv.. Jeg skrev at med en Fairline 46 (med motorer) så ville kostnadne skyte i været. 75 motorene er gode som krutt de.

 

Å drifte en båt (da tenker jeg ikke på diesel forbruk) på 46 fot med alt som hører til er kostbart.

Det er kostbart med båt på 42 også, det blir ikke billigere når du beveger deg opp mot 50fot.

Gidder ikke ramse opp kostnader, det er ikke noe trivelig nå i Juli :wink:

 

Har en Princess V42, bruker omtrent 80-90liter i timen ved 24knop.

 

Hvis du tror du får en Fairline 46 til å pløye i 25knop med 4,5liter pr nautisk så må du drømme om igjen..

Maks uttak er 960hk, vil da bruke 195L på bånn gass. Mulig den klarer seg med 700hk i 23knop, 2300omd? Da har du et forbruk på minst 140L i timen.  Har Testet endel Sunseeker 400, med 840hk, ca 11-12tonn, bruker 120Liter ved 20knop og 160L ved 26knop og 2400omd. Lest ut av tekniske data for motorer og forbrukskurver.

Hvis en Elan topper 36knop, vil jeg tro den kan holde 25knop på relativt moderat turtall.

 

Om du tror Rodman 44, bruker 4,5L pr nautisk, så skal ikke jeg ta fra deg troen.. Men da må du klare 23knop på 2100omd (75 motor) og et effekt uttak på 540hk, ref effekt og forbrukskurver 75 TAMD, som kanskje er litt optimistiske..

Link to post

Med respekt å melde så farer du vel med tøv selv.. Jeg skrev at med en Fairline 46 (med motorer) så ville kostnadne skyte i været. 75 motorene er gode som krutt de.

 

Å drifte en båt (da tenker jeg ikke på diesel forbruk) på 46 fot med alt som hører til er kostbart.

Det er kostbart med båt på 42 også, det blir ikke billigere når du beveger deg opp mot 50fot.

Gidder ikke ramse opp kostnader, det er ikke noe trivelig nå i Juli :wink:

 

Har en Princess V42, bruker omtrent 80-90liter i timen ved 24knop.

 

Hvis du tror du får en Fairline 46 til å pløye i 25knop med 4,5liter pr nautisk så må du drømme om igjen..

Maks uttak er 960hk, vil da bruke 195L på bånn gass. Mulig den klarer seg med 700hk i 23knop, 2300omd? Da har du et forbruk på minst 140L i timen. Har Testet endel Sunseeker 400, med 840hk, ca 11-12tonn, bruker 120Liter ved 20knop og 160L ved 26knop og 2400omd. Lest ut av tekniske data for motorer og forbrukskurver.

Hvis en Elan topper 36knop, vil jeg tro den kan holde 25knop på relativt moderat turtall.

 

Om du tror Rodman 44, bruker 4,5L pr nautisk, så skal ikke jeg ta fra deg troen.. Men da må du klare 23knop på 2100omd (75 motor) og et effekt uttak på 540hk, ref effekt og forbrukskurver 75 TAMD, som kanskje er litt optimistiske..

Jeg mener fremdeles at utspillet er tøv. Har hatt flere båter opp igjennom og har nå en 44 foten. Kostnadene har ikke skutt i været med denne båten. Ligger på rundt 23 knop ved 2000 omdr/min.

 

Håper trådstarter ikke lar seg skremme av utspill som tilsier at kostnader løper løpsk ved litt større båter.

Link to post

Jeg mener fremdeles at utspillet er tøv. Har hatt flere båter opp igjennom og har nå en 44 foten. Kostnadene har ikke skutt i været med denne båten. Ligger på rundt 23 knop ved 2000 omdr/min.

 

Håper trådstarter ikke lar seg skremme av utspill som tilsier at kostnader løper løpsk ved litt større båter.

Vil ikke skremme noen jeg, men å drifte båt på 46fot koster. Oppmuntrer i de fleste tilfeller folk å kjøpe større båt.

Men tror ikke en drev båt er dyrer å drifte enn en 46 foter med aksling, thats all.

 

Rodman 44 må ha et ekstremt effektivt skrog, snakket tidligere med Hanse666 her inne, han oppgav litt andre forbrukstall en deg, men ok.

Princess 40 med P63 bruker omtrent 120liter i timen i  23-24knop, mulig Rodman 44 er en "liten" 44 foter, ser noe kaller den 41?

Link to post

Som flere herinde skriver: At få en båd omkring 40 fod til at have en marchhastighed på 30 knob er kun muligt under helt ideelle forhold. Så mit bud må være at sigte efter en realistisk marchhastighed på 20-26 knob.

 

Min NW 390 havde 32 knop på toppen (ferielastet) og kunne marche i timer på 26 knob når vandet var til det. (2xD6-310 på drev)

 

Og så enig i at den tredje kabine på NW 390 er lille. Har selv sovet i den flere gang og det går en person og måske to meget mindre børn. Men ikke to voksne. De andre to kabiner er helt fine til to voksne, der kender hinanden godt...

 

Brændstofforbruget på min var cirka 3.5 liter pr NM ved march - eller cirka 80-90 liter i timen. Det er bestemt rimeligt for en 10 tons båd med last. Der er meget frem og tilbage angående drev herinde, men jeg synes, at drev kræver meget vedligeholdelse. Men er man flink til at holde dem vedlige, så fungerer de jo fint - er økonomiske og sikrer meget god manøvreevne i havn.

 

Held og lykke med jagten - hold os orienteret :-)

Link to post

Rodman 44 bruker 68 liter mer i timen ved 26 knop med aksel enn med IPS: http://www.start.argo.no/kunder/start_451/bilder/filer/baatsenter/baat_tester/test_av_rodman_44_m_ips.pdf

Liten tvil om at aksel er langt mindre effektivt enn IPS og konvensjonelle drev i høyere hastigheter. Men så var det dette med vedlikeholdskostnader og sannsynlighet for kostbare reparasjoner. Kommer for egen del til å velge aksel dersom vi beveger oss godt opp på 40-tallet (og tar gjerne steinknusere som 74/75 framfor nyere og mer kompliserte motorer som feks D9)

Link to post

Forbruket mitt i høy marsjfart isolert sett gidder jeg ikke bekymre meg med. Vi ligger stort sett i 6-8 kn med et forbruk på litt i overkant av 1l/nm. Leste denne tråden da vi lå i Horten i går ettermiddag, og tenkte jeg også skulle teste ut fart kontra omdreininger som jo var et tema tidligere i tråden for makan motor som jeg, dvs TAMD74/75

Vi gikk fra Horten kl 1945 og var framme i Sætre 2200 etter en svært behagelig kveldstur i svak medsjø. Jeg med piloten på autoguidance ruslende rundt og pusla med småting mens kona så på en svensk krimserie på TV. Med autoguidance som jeg benytter mer og mer, rørte jeg faktisk ikke rattet på hele turen. Kan anbefales. Nok om det.

 

Kunne sikkert gått på halve tida og under det i 25 kn. Hadde vel rista og slått og vi ville vel begge ha måttet sitte spikra ved førerpossisjon hele turen. Hva ville vi oppnådd med det? Jo, vi ville ha "spart" en time og godt og vel det. Vært framme kl 21 kanskje men med et dieselforbruk som var 4-5 ganger høyere. Hva ville vi så brukt timen til som vi "sparte"? Antagelig ville jeg tusla rundt og pusla med småting mens kona hadde sittet og sett en svensk krimserie på TV.

Gikk i plan på slutten og noterte meg 24kn@2200RPM med fulle diesel og vanntanker. Hva tilsvarer dette i forbruk? Ingen anelse. Kan ikke lese dette ut av motorkurver uten å vite hvor mange hester motoren må produsere for å klare å holde turtallet.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Forbruket mitt i høy marsjfart isolert sett gidder jeg ikke bekymre meg med.

Der er vi helt enig REM, 80% av tiden går på 7knop, så drivstoff forbruk regnskapet er nesten uvesentlig i det store båtregnskapet.

Jeg fikk inntrykk av at TS hadde planer om mye høy cruisefart, men mulig det var feil.

 

TAMD 75 yter forøvrig 300hk på 2200omd. Volvo oppgir forbruk på ca58liter pr time, men fabrikk data er vel litt optimistiske normalt... Sjø og last i båten, gjør vel at dette kan justeres opp en smule :wink:

Ser vel for meg at TAMD 75 kan være en fremtidig motor installasjon, frister mer enn D6 for min del.

Link to post

Hei, TS her. Kjekt å gå på sakte fart, det vil nok vi også like når vi ikke har små barn mer. Men i denne fasen av livet er det kjekt å komme seg litt fort fra A til B. Blir fort litt amper stemning ombord hvis så mange som vi er (6) tråkker oppå hverandre hele tiden. Derfor ønske om litt høyere marsjfart.

 

Der er vi helt enig REM, 80% av tiden går på 7knop, så drivstoff forbruk regnskapet er nesten uvesentlig i det store båtregnskapet.

Jeg fikk inntrykk av at TS hadde planer om mye høy cruisefart, men mulig det var feil.

 

TAMD 75 yter forøvrig 300hk på 2200omd. Volvo oppgir forbruk på ca58liter pr time, men fabrikk data er vel litt optimistiske normalt... Sjø og last i båten, gjør vel at dette kan justeres opp en smule :wink:

Ser vel for meg at TAMD 75 kan være en fremtidig motor installasjon, frister mer enn D6 for min del.

Link to post

Vi har også små barn, derfor falt flybridge båter ut for vårt valg, barna vil ikke sitte på fly på lengre strekk, har ikke den samme interessen av natur opplevelsen ennå.

De vil gå ned i båten, og da må mor eller far ned å følge med på hva "knoll og tott" finner på  :wink: Men det er våre barn, andre kan sikkert få dette til.

Ved overfarten vi hadde i sommer feks. fra Smögen til Risør og 65nautiske på åpent "hav", skjønner jeg godt at ikke barna synes det er så veldig int...

 

Vi trives godt med den store uteplassen vi har idag, med 10 sitteplasser for 2 voksne og 2 barn har vi alburom. Stor og god salong under dekk blir også flittig bruk, også på soldager av de minste.

Er ikke sikkert vi vil gå for fly den dagen vi skal bytte heller, men kunne godt tenkt meg en hardtopp variant med skyvetak. Princess V42 til V48 fra rundt 2008 feks er fantastisk båter synes jeg, er svak for engelske båter. Men koster en del mer en vi kunne bruke på båt ved forrige handel.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post

Samme erfaring her. Når vi flytter på oss, skjer det hovedsakelig i plan.

Det er beste fart med 35+ fot planende skrog. 7-8 knop i plane-båt er som å kjøre traktor med tolvskjærs vendeplog. Går kjempefint for den som styrer, men det blir ekstremt uryddig bak...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...